Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 26471 ggr
Sindri
9

Färsk kokosnöt

Jag har hittat färsk kokosnöt och köpt några stycken. Förvånande nog så är de betydligt svårare att öppna än de torkade. Jga har använt mejsel och hammare för att göra hål och komma åt vätskan. Efter mycket jobb fick jag också loss en bit av skalet så jag kunde gröpa ut köttet. Eller finns det något bra knep? (Känns ju löjligt att kämpa så med moderna verktyg när jag förstår att våra förfäder klarade sig bra utan!)

Nötterna innehåller ganska mycket vätska, runt 3 dl och fruktköttet är geléaktigt. Till min besvikelse smakar det inte så mycket kokos som jag är van vid från den torkade. Vätskan känns fet och är godast om den fått stå kallt ett tag. Det är hur som helst väldigt mättande, både vätska och kött.

Undrar nu om det rent teoretiskt skulle vara möjligt att leva på enbart kokosnötter? Åtminstone en kortare tid. Hittar inget på Fineli om färsk kokosnöt, men tror några här vet ändå.

gun92884
0
[Pennylane1]
0

Den vanliga kokosnöten är väl färsk? Vad menar du nu? Den torkade är ju den rivna eller kokosflagor.

gun92884
0

Här talas det om hur man öppnar en kokosnöt … ju färskare den är dessto lättare ska det vara. Det gäller visst att hitta en 'söm' eller linje som går mellan två 'ögon' och knacka på denna söm runtom nöten  … detta lär spräcka skalet … http://voices.yahoo.com/how-open-coconut-five-easy-ways-crack-cococut-1533381.html?cat=22

Sindri
1

#2 skrivet av Pennylane1

En färsk kokosnöt har ytterst ett grönt skal, innanför är basten ännu vit. Därefter kommer det hårda bruna skalet som än så länge är lite tunnare, sedan kokosköttet och kokossaften.

De bruna nötter man vanligtvis köper är bara delvis färska, ju färskare desto mer vätska.

#3 skrivet av gun92884

Det vet jag, men det gäller tyvärr inte för de färska där basten är väldigt tjock och vit. Att skala av den först blir ett styvt jobb.

Här kan man läsa lite om Färsk kokosnöt. Förvånar mig lite att det står att vattnet inte innehåller fett. Det smakar i alla fall fett.

Har hört att man under något krig använt kokosnötvatten som ersättning för dropp, när det blev brist på sådant. Spännande!

gun92884
0

#4skrivet av Sindri

Kanske fetthalten är lägre jämfört med en 'mogen' nöt. Det betyder ju inte att den är fettfri.

Vattnet använd(e)s inte bara under krigstid, det används också som backup i tropiska länder där det kan vara svårt ibland att få tag på dropp …

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10674546

SpurtAnne
3

Har sett på tv hur de hugger bort det gröna med en machete…

Skrattande

SpurtAnne
1
[Pennylane1]
0

# 4 jo jag vet det men ändå kallas de hela kokosnötterna för färska… verkar onödigt att släpa med hela det tjocka ytterhöljet tycker jag… det händer ju inget med innanmätet förränn man bryter det bruna håriga skalet…

Sindri
0

#6 skrivet av SpurtAnne

Kunde just tro det - råder skriande brist på machetes här. De nötter jag köpt ser ut som om det gröna blivit borthugget med just machete. Efter att ha fastnat på lite andra filmer också om kokosnötter så tror jag att vi helt enkelt skall försöka avlägsna den vita basten och sedan öppna på vanligt sätt.

#8 skrivet av Pennylane1

Hur menar du att det inte händer något förrän man öppnar nöten? Visst gör det det. En del nötter har mer vatten och är färskare, har nöten lite vatten i sig är den nästan oätlig, ibland direkt dålig.

Det är därför man skall skaka de bruna nötterna innan man köper, det skall skvalpa så mycket som möjligt.

[Pennylane1]
1

jo det har du nog rätt i, hur länge som helst kan man nog inte vänta… det stelnar till kopra till slut, men jag har för mig att det tar väldigt lång tid och att de är färska bra länge först?

kitabu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser den unga kokosnöten ut när den serveras som frukost på Sri Lanka.

Helena Hesselmark

[Månsten]
0

Jag köpte en nöt på Willys häromdan, och glömde att skaka den.

Det var minimalt med mjölk innuti, och köttet var mögligt Rynkar på näsan

Så glöm inte att skaka nöten, så att det finns gott om vätska.

SpurtAnne
0

Precis, det är svårt att hitta bra kokosnötter. Jag brukar skaka och känna på tyngden. Ibland är de ruttna ändå. Tur att de kostar 10:- bara men jag tänkte faktiskt säga till nästa gång och se till att få några gratis. Man ska ju inte behöva betala för rutten frukt tycker jag.

Sindri
0

#13 skrivet av SpurtAnne

Det gör du alldeles rätt i. Många konsumenter vill inte "bråka", men självklart skall man inte betala för dåliga varor. Och hur skall butiken/leverantören veta om det annars.

Jag går alltid tillbaka med dåliga grejer, har aldrig blivit illa bemött för det - oftast tvärtom. Jag bråkar mycket om dessa ekologiska frukter coh grönsaker som man måste köpa inplastade och dessutom i stora förpackningar. Självklart att några ruttnar. Ibland får jag tillbaka hela priset fast bara enstaka varor är dåliga, men jag tycker det är helt rätt.