Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3424 ggr
sofiecoe
2

Näringsinnehåll i äggost

Har precis gjort äggost för första gången och började tänka på vad det egentilgen "innehåller" efter att man har tagit bort vasslan.

Någon som vet vad det är man häller ut?

LenaK63
0

Vad är äggost?

[Pennylane1]
0

de mesta kolhydraterna försvinner med vasslan!

Det är Bohusläns nationalrätt och man gör det på mjölk, gräddfil (eller nåt annat surt som lite ättika t.ex. finns många många recept, googla!) och ägg som värms , sen när det ystat sig lägger man klumparna i en hålförsedd form, jag har denna: http://www.hemmakocken.nu/?artnr=10809

LenaK63
0

Det ser gott ut. Måste provas. Har aldrig stött på det tidigare som gammal Stockholmare. Ännu en pryl till köket som önskas. Har sparat Hemmakocken bland shops. Tack för info.

[Columba]
0

På fineli.fi finns uppgifterna om innehållet på äggost under rubriken hemost/bondost.

[Pennylane1]
0

fast det är ju inte alls samma sak förstås! Men kanske det blir liknande näringsinnehåll iofs. Fast det är mycket mer ägg i äggost (som ju inte är ost alls) proportionellt sett.

Eller kanske inte så stor skillnad, men äggost är en mjuk variant som inte smakar som ost alls. Vet inte riktigt var skillnaden ligger men det blir inte alls som bondost.

sofiecoe
0

Har smakat nu och det är riktigt supergott. Känner mig nästan lite lurad att jag har gått omkring i 34 år och inte smakat det innan. Jag kan rekommendera det till alla.

Det är t.o.m. värt den långa tillagningstiden, och jag är en otålig jäkel Flört

Påminner om det vita i mannafrutti i konsistens och tror att det kan varieras med kanel, vanilj o.s.v. eftersom smaken är så neutral. Men jag skulle ändå vilja kolla näringsinnehållet för att ha riktig koll.

Det enda liknanade var en "köpe-äggost som var sockrad och den hade 7g kolh. per 100 gram, så med osockrad äggost borde det vara väldigt lite. Vad tror ni andra?

[Pennylane1]
0

det har varit uppe till diskussion här tidigare, sök på äggost så kanske du hittar trådarna!

sofiecoe
0

Det har jag redan gjort. Verkar ha spekulerats men inget konkret

[Pennylane1]
0

har för mig dock att någon visste ganska säkert.. det är ju så när det gäller vanlig ost att i stort sett alla kolhydrater är borta, ju mer vassla man får bort ju mindre kolhydrater lär det vara.. och jag minns att det angavs i nån tråd att sötad äggost hade 7 gram kh per 100 gram och det låter ganska rimligt med ca 7 gram tillsatt socker per 100. (låter tom rätt lite)  Mer exakt kanske vi inte kan komma…

Fiana
0

Försök hitta ett ungefärligt näringsvärde på vassle, räkna ut totalt på vad du tillsatte, mät/samla upp vasslan och multiplicera med värdet du hittade och dra ifrån detta från totalen så får du ut ett ungefärligt värde. (antagligen mer exakt än vad en tabell som inte vet hur mycket just din runnit av är)

sarwen
0
sofiecoe
0

Tack så mycket. Måste ju nästan bara vara fett och protein kvar. Det får väl bli min nya favorit!

sarwen
0

Min med, har inte gjort det på länge, tack för att du påminde mig! Superbra sommarmat!