Osäker på matsammansättningen!?!
Hej! Jag har nu ätit LCHF i snart 4 veckor och har gått ner 6 kg. Jag undrar lite över maten och hur mycket fett i form av grädde, ost, creamfresch man kan äta utan att det bromsar viktnegången. Det känns lite trögt nu.
Till frukost brukar jag äta 1/2 paket stekt becon och stekt ägg, två st. Då jag var väldigt hungrig i början har jag även ätit 1 dl turkiskjoghut till.
Alternativt kan jag äta 1dl turkiskjoghurt, 2 ägg och en burk med makrill i tomat till frukost.
Lunch brukar bestå av tex. gårdagensmiddag, kycling i gräddsås med blomkål eller broccoli. Middagen sen på eftermiddag ser likande ut, fisk kött eller kyckling med tomat 1/2 och lite gurka. Använder alltid gräddsås eller sås av turkiskjoghurt eller creamfresh.
Min fråga är nu, kan detta vara förmycket mjölkprodukter på en dag?. Jag klarar mig fint på 3 mål mat om dagen och allt sug efter småätande är helt bortblåst. Mår väldigt bra nu, haft mycket besvär med magen i form av magknip och kraftiga koliksmärtor. Upptäckte för 3 årsedan att jag var glutenintolerant. Efter detta mycket besvär med magen. Nu när jag tagit bort allt socker och kolhydrater är mina magbesvär som bortblåsta!?!
blir lite feltänk när du säger "fett i form av grädde etc." - det är inte fettet från dem som är problemet, utan mjölkproteinet och mjölksockret.
Huruvida det är för mycket för dig kan man inte veta så där direkt, speciellt när du inte skriver mängder mer än på yoghurten, dessutom är det individuellt.
Eventuellt blir det lite snålt med fett och lite väl mycket mejeri, ska du dra ner på mejeri är det yoghurten som ska bort först, ät hellre ett ägg till om du är mer hungrig. Beroende på vad för fisk, kött och kyckling du väljer kan det bli lite fettsnålt (t ex om det framförallt är torsk, biff, filé och kycklingbröst blir det lätt för lite om du inte är mer generös med smör, kokosfett och så, medans om du istället väljer makrill, entrecote, fet köttfärs och kycklinglår med skinn behövs inte så mycket tillsättas).
De flytande mejerierna ska inte vara den huvudsakliga fettkällan, det mesta ska "helst" komma från naturligt feta bitar av fisk och kött (och äggula), är de av någon anledning inte det tillsätts helst i form av t ex smör och kokosfett. Grädde och cremé fraiche och liknande är mer "piff" som gör det lite gott etc. inte basen för fettet.
Sedan har du precis bara kommit igenom omställningen, och 6 kg på 4 veckor är inget trögt alls (första veckan(orna) går man ner mycket vätska, det är inte på något sätt normgivande för generell viktminskning).
Det är vanligt att magbesvär försvinner, så grattis :)
Vi behöver och så veta lite mer om dig för att kunna råda. Hur mkt övervikt du har och hur ditt ev bantarliv sett ut innan kan ha viss betydelse för vilken mängd mejerier man klarar av.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har aldrig bantat och la om kosten pga magbesvären och att jag alltid kände mig trött och sliten och ständigt hungrig, sugen på att äta. Har dock stått på mycket kortsion genom åren pga besvärlig astma i perioder och på detta vis svullnat upp i kroppen framförallt på magen.
Jag hade ca 10 kilos övervikt när jag började för en månad sedan.
Förstår nu att jag tänkt lite fel med mjölkprodukterna nu när jag läst din förklaring. Allt handlar egentligen mera om naturligt fett på kött och fisk, ägg osv. och hellre äta mera av detta tills man är mätt, har jag förstått rätt? Men är det inte okej att ha en god sås till köttet eller fisken det blir ju så torrt annars??Man är så van att ha sås till maten.
Så här kan en mormal dag se ut: 1-2 dl turkiskjoghurt/dag, stektägg/ baccon till frukost, middag: stekt fläskfilé, lite blomkål 1 näve eller så och lite gräddsås.Vid något tillfälle 1,5 dl mjölk till middagen. Lunch tex 2 ägg och makrill i tomatsås (hela burken med makrill)
Hur är det med sallad, tomater, gurka och avokado är det okej att äta?

Jo ju mindre fett i kött/fisk ju mer fet sås, du märker ju själv hur mycket som är lämpligt.. för lite blir ju tort o dant, för mycket så simmar maten i fett och det är inte så himla gott det heller.
Jag skulle vilja påstå att du kan äta mer eller mindre obegränsat av grönsaker ovan jord som man säger.. speciellt sallader.
http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm
Oså finns det några rotfrukter som är kolhydratsnåla de med.. och skulle du få i dig rårivna morötter så är det inge ko på isen för det.
Men proteinkällan och fettet är basen i födan.. byggsten och energi.. grönsaker kan ge några extra vitaminer som det är snålt om i animalier, typ c-vitamin och folsyra.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för informationen 
Jag känner mig osäker då allt detta är så nytt för mig! Det blir många funderingar kring maten och om man gör rätt…

Det är inte så himla märkligt som det kan verka i början, det är vanlig mat med mindre kolhydrater och mer fett.. och normalt med protein!
"
Ät gärna
- Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
- Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
- Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
- Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
- Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
- Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
- Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
- Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.
Titta i affären på innehållsförteckningen.
Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne är ett enkelt nybörjartips.

![]()
Undvik helst
- Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.
- Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.
- Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.
- Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.
- Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.
Unna dig vid fest
Du bestämmer när det är fest. Viktnedgången kan bromsas en aning.
- Alkohol: Torrt vin (vanligt rödvin eller torrt vitt), whisky, konjak, vodka, drinkar utan socker.
- Mörk choklad: Minst 70 % kakao, helst bara lite.
Drick till vardags
- Vatten: Smaksatt eller kolsyrat om du behöver.
- Kaffe: Gärna med vispgrädde i, testa!
- Te: Svart, grönt, vitt …
#3 Grädd/cremé fraiche sås i vettig mängd är sällan något stort problem (och är det så kan man byta mot t ex bearnaise eller kryddsmör lite då och då.
Däremot kan både yoghurten och mjölken bli ett problem, på de mängderna du anger får du i dig vad som ofta är totala dyngsmängden kolhydrater för många. Det brukar vara bättre både för hälsa och vikt om mer av kolhydraterna kommer från grönsaker snarare än mejerer.
Så enkel justering om det visar sig du behöver är att ta bort yoghurten från morgonen (gillar du det mycket kanske man kan behålla det någon enstaka gång istället, eller som dessert då och då), lägg till ett ägg eller två till till frukosten om du inte blir mätt.
Byt fläskfilén mot t ex fläskkarré istället och du har ett betydligt bättre läge.
Men sen är det inga garantier att du behöver göra några ändringar, en del klarar av ganska så liberalt.
Det verkar att gå bra med det som jag äter. Siffrorna på vågen går i allafall stadigt neråt vecka efter vecka nu, ca 0,5kg/vecka. Hungern har nu minskat och jag äter inte turkisk yoghurt på morgonen längre. Klarar mig fint på ägg och baccon nu till frukost och står mig utan problem fram till lunchen.
Tar ibland lite turkiskyoghurt fast det blir ofta på kvällen i såfall. Har även tagit ett mjölkglas till middagen varje dag nu sista veckan och det har inte påverkat viktnedgången.
Är 0,5kg/vecka dålig viktnedgång, skulle jag kunna gå ner ännu mera om jag inte åt joghurt eller drack mjölk alls. Är det isåfall bra för kroppen att gå ner för fort?? Vad är optimalt egentligen…? Har tappat 7 kilo sedan jag började för drygt en månad sedan, känner en oehört stor skillnad i kroppen av att jag känner mig lättare och att rör mig lättare. Märker av förändringar över hela kroppen att den ändras för varje vecka som går. Känner mig också mycket piggare 
#8 Du skrev tidigare att du hade c:a tio kg övervikt. Nu har du gått ner sju kg och hittills har inte nedgången avstannat, så varför fundera över att justera något som fungerar bra för dig?
Träna dig i att slappna av istället. Se bortom alla hinder som kan hittas på och upprepa för dig själv de fyra sista raderna i din text.

0,5 kilo i veckan är väldigt snabbt om man bara har 10 kilo att gå ner.. vilket tyder på att det kan vara en del vatten oxå!?
Hur som helst.. om det var extra vatten så försvann det och av någon anledning så höll din kropp på det, men nu är det borta.
Mycket handlar om hormoniell balans.