Nettokolhydrater?
Jag måste höra med er.. räknar ni ALLA kolhydrater eller bara s.k nettokolhydraterna? Min man har börjat tjata om nettokolhydrater så jag bara undrar hur ni gör….

vad menas med nettokolhydraterna?
I USA räknas fiber+sockeralkoholer+kolhydrater ihop, och kolhydrater minus fiber (och minus sockeralkoholer) heter nettokolhydrater.

Okej, tja, det är ju ingen idé att räkna kolhydrater som kroppen inte kan tillgodogöra sig, såsom fibrer.
Jodå, 1g fiber blir till korta fettsyror och ger ett energiinnehåll på ungefär 2,5 kcal.
mikaelj: Bra att veta, det hade jag ingen aning om. 
i svenska deklarationer anges de kolhydrater som ska räknas väl? Förutom att man skriver med sockeralkoholerna men då står det alltid under hur mycket som är sockerarter och är det inga står det noll där.

Om jag fatt rätt så kan man ange kolhydrater enligt svensk livsmedelslagstiftning på olika sätt.. står det bara kolhydrater så är det sådan som vi kan ta upp.. eller så anger man alla, men då måste man specificera vad som är vad.. tex fibrer eller sockeralkoholer!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
mmm. Det kan ha varit så jag menade! 
Hej alla,
Livsmedelsverket i Sverige anger totala mängden KH i sina näringsvärden.
Tittar man i finska motsvarigheten till Livsmedelsverket (fineli.fi och väljer "På svenska") så anger dom ngt som kallas "digererbara kolhydrater" dvs de kolhydrater som sugs upp av kroppen och som rimligen ger insulinreaktion så skiljer sig värdena åt om man jämför för olika livsmedel.
Hej qualitas2!
Är du medveten om att du svarar på en tråd som är drygt 2,5 år gammal?
Det är inget fel i det och det kan ju ofta vara bra att gamla trådar lyfts fram! Jag tänkte bara tala om det så att du är medveten om att du kanske inte får svar eftersom det är möjligt att flera i tråden inte är aktiva nu.
#9 Tyvärr har du fel. Livsmedelsverket anger enligt normal svensk standard vilket är där fibrer inte är medräknade i totalen.
Däremot så skiljer sig fineli på några små områden, dels gällande organiska syror som i viss mån kommer med som kolhydrater i den metod som livsmedelsverket använder (men nu talar vi om något som generellt är väldigt litet och inget man normalt behöver bry sig om).
En något större del är att fineli skiljer sig från svensk standard gällande sockeralkoholer då de inte räknas med där. Det blir dock inte heller rätt då de flesta har en blodscokerpåverkan även om inte lika stor som "vanliga" kolhydrater. Så båda varianterna blir fel och man får själv räkna om en manuellt uppskattning oavsett vilken man använder.
Antar du blev lite lurad av skillnaden i ordval på de två olika och att fineli's sida är mycket mer detaljerad.
Så i korthet, både i fallet svenska och finska värden ska man inte göra någon justering alls förutom i fråga om sockeralkoholer och hur man ska räkna där beror på vilken sort, de skiljer sig rejält.
Oj då, var inte medveten om att det var en gallam tråd.
Vad gäller fineli resp LMV vet jag inte vad jag skall tro. Kankse har jag fel, men värden skiljer sig åt.
Ex:
Potatis kokt :
Fineli anger 15,4 g digererbara kh, fibrer 1 g
LMV anger 17,8 kh fibrer 2,1
Pasta fullkorn:
Fineli 24,6 kh, fibrer 2,3
Lmv 20,9, fibrer 3,7
Det kan ju kilja mellan sorter både på pasta och potatis, men en skillnad är det
Förlåt fel i föregående meddelande
skall vara pasta fullkorn:
Fineli 24,6 kh fibrer 2,3
Lmv 29,9 kh 2,3 fibrer
Så blir det när man svarar i alla hast, fel igen
Fibrer skall vara 3,7 för Lmv när det gället fullkornspasta
Så klart det skiljer, det kommer det alltid göra med naturliga (icke kemiskt tillverkade varor) - när det gäller allt som växer kommer det vara naturliga variationer beroende på tid på året, exakt variant av grödan (du har ju flera olika potatissorter t ex), växtplats, väder etc. Det kommer i princip aldrig vara exakt samma som det står i någon tabell. Det samma gäller när det är kött också (även om det där inte är några kolhydrater att tala om), det kommer aldrig vara exakt lika mycket fett och protein på en kycklingfilé till en annan eller en kotlett till en annan eller högrev etc. En analys kommer alltid bara vara exakt korrekt för just det provet i fråga, när det gäller större databaser som i det här fallet får man dock i alla fall hoppas de har tagit några olika prov och tagit ett medel.
Värdena skiljer sig alltså helt naturligt för att det inte är samma mätning vid samma tillfälle (här har du ju också skillnader mellan land också) - som nämnt blir det en viss skillnad utifrån mätmetod men inte så mycket med de flesta varor - men det är inte skillnad utifrån vad som räknas in som kolhydrater. Du ska inte dra ifrån något på livsmedelsverkets hemsida heller (förutom då specialfallet med sockeralkoholer - sötningsmedel, där du även samtidigt ska lägga till på fineli's)
Ja jag köper argumentet att det finns variationer från gång till gång och sort till sort. Men baseras beräkningarna verkligen på en enda observation?
Ta också exemplet med valnötter:
Lmv: KH 13,0, fibrer 5,2
Fineli KH 3,3, fibrer 15,9
kanske har jag fel, men det förefaller vara lite väl stora skillnader för att vara tillfälligheter
#16 Just gällande nötter är det inte ovaligt med skilda arter/sorter som skiljer rätt mycket - i det fallet har nog livsmedelsverket mätt en sort som inte är samma som den fineli använt (och nej du kan oftast inte veta att det är rätt ens om det står på påsen)
Vem vet, den sorten med mindre kanske är mer vanlig i finland? Mandel är en annan som skiljer väldigt mycket mellan sort/odling/säsong - ganska stor smakskillnad mellan de rejält snåla och de mer generösa med kolhydrater där dock (ja, den med närmare 13 är tyvärr godare än den närmare 4 i det fallet)
Summan av det hela är att det är ganska meningslöst att försöka räkna exakta mänder kolhydrater, och ännu mer så att förska jaga den sort som anger lägst av saker, det är inte särskilt troligt det blir rätt. Försöker man "maximera" vad man får för totala mängden kolhydrater på det sättet får man oftast i sig mer än man tror. Man kan veta ungefär vilka livsmedel som innehåller några större mängder kolhydrater och vilka som knappt innehåller några och begränsa de som kan innehålla mer. Ungefärliga värden kan man få om man tar några olika källor och tar ett snitt.