LCHF-macarons
Har så länge velat testa att baka macarons, och nu tänker jag att de väl borde vara rätt lätta att lchf-anpassa? Eller vad tror ni? Det brukar vara rätt mycket florsocker i vanliga recept. Spelar det någon viktig roll, eller tror ni att det går att utesluta eller ersätta med sötningsmedel?
Som bakfantast måste jag tyvärr säga att macarons utan socker är en omöjlighet. Det går inte mig veterligen att göra något som kommer i närheten av maräng utan socker tyvärr. Men pröva dig fram - det kan ju bli en god kaka ändå? Småsega mandelkakor med mör chokladsmörkräm tex?
Attans då. I så fall får jag väl göra halva smeten sockerfri och andra konventionell (bara för att ha testat att baka riktiga) och mata sambon med de sockrade. Och småsega mandelkakor med smörkräm låter ju inte fel heller.
Berätta gärna hur det blev - jag bakar ofta macarons och provar gärna ditt recept
Good luck!
Visst kan man ersätta med sötningsmedel, tyvärr blir det dock oftast inte så gott, maränglinknande saker tycker jag sötningsmedel bismaker slår igenom mer på. Och osötad "maräng" smakar oftast just inget och pja ingen jättehöjdare.
Jag testade faktiskt nu, blev så nyfiken :)
Jag vispade 140 g äggvita hårt som marängsmet och rörde sedan ner en dl hermesetasströ, ett par droppar karamellfärg och 180 g mald sötmandel, i den ordningen. Smeten blev stört god, som mandelmassa! Sen klickade jag ut på en plåt och gräddade i 160 grader i typ 7 minuter, tog ut och lät svalna.
Till smörkräm rörde jag ihop 100 g rumsvarmt smör, 1 dl hermesetasströ och en knapp tsk vaniljpulver, och så la jag emellan.
De blev förfärligt fula eftersom jag bara hade grön karamellfärg hemma och ingen sprits, men ganska goda :) Fast gissar att ytan blir krispigare om man använder socker.
Allt med smör i gör fuskmaränger mycket godare tycker jag :)
Varför göra en efterrätt "nyttig"? Skilj på mat och icke-mat. Förstår verkligen inte poängen, såvida du inte är diabetiker och svårt sockerberoende…
Men även då känns det bättre att utesluta sötsaker än att göra "nyttiga" varianter och tro att det är okej.
För att det är tråkigt att vara utan efterrätter och "godis"?
För det första ville jag testa att baka macarons för att de är så fina.
För det andra ville jag kunna smaka utan att kicka igång sockersuget alldeles för mycket (ja, jag är sockerberoende).
För det tredje är en av de roliga sakerna med lchf allt nytänkande och experimenterande det innebär när det gäller matlagning. Det här var roligt. Menar du att det inte var okej?
#9 Visst kan det vara helt ok, men det kan vara lätt att lura sig att man för att man gjort dem "nyttiga" så kan man äta dem ofta och mycket
#10 Jag vet :) Första gången jag bakar sedan jag började lchf:a, och jag är nöjd efter en kaka. Så, positiv upplevelse!
Sukrin borde funka istället för socker, man får dock minska på mängden dock.
Ja, i det ursprungliga receptet anges mängderna i gram, och sammanlagt i smörkräm och kaksmet skulle det vara uppemot 600 g socker… detta ersatte jag med 2 dl hermesetas. Vad är det för skillnad på sukrin och hermesetas?
#14 Agree, tyvärr.
#14 Det visade sig vara så. Så nu vet jag både att man kan baka macarons utan socker, men att mandelkakor kickar igång mitt sug även om de är sockerfria (dock gör inte typ bär det, så tror det handlar mer om kakformen). Man lär så länge man lever.
Kul att du provade och att det blev gott! Heja dig!
Jag tänker så här:
JAG väljer när jag vill äta ngt gott som potentiellt kommer trigga mitt sockersug
OM jag nu ändå ska ha kalas och har tänkt äta något sött - varför inte i alla fall äta ett bättre alternativ - som LCHF macarons, kladdkaka el dyl?
Jag vet redan att jag kommer välja att äta godsaker någon gång emellanåt - och jag kommer att göra det för att jag medvetet väljer det - och välja en LCHF efterrätt el kaka som i alla fall är ganska nyttig utan massa konstiga tillsatser, färgämnen o socker.
här är makron-receptet som jag funderade på att kombinera med Italienska mandelkakorna…mmmmmm
#18 Du glömde receptet.
jag? Nej det var ikis24:s recept och det står i # 5
#7 Vad tråkig du är.
Varför skall man inte få fika bara för att det inte är mat?
Och varför skall man tvingas äta socker om man kan baka nytigt?
Förstår inte negativiteten ifrån dig, du som brukar vara så trevlig och klok.
Jag håller visserligen med om att man bör undvika ersättningar i mångt och mycket.
Men att alldrig mera fika med kakor för att man vill vara nyttig?
Nej….
Att då äta några kakor och riskera att falla tillbaka.
Nej… Aldrig i livet.
Lchf efterrätt det säger jag mumma för.
har inte sett Mikaelj härinne på urlänge och det var två år sen nästan han skrev det där…