Frukost - största målet?
Hejsan!
Jag undrar huruvida frukosten bör vara det största målet under dagen. För tillfället så är frukosten mitt minsta mål, middagen/lunchen den näst största och kvälsmålet mitt största. Jag har inga problem med detta men om man äter frukosten som sitt största mål så bör man väl ha energi nog för att kunna klara stora delen av dagen utan att äta. Men å andra sidan om jag äter middagen som mitt största mål så ger jag kroppen den energi den har använt under dagen samt den energi den behöver resterande del av dagen. Om jag däremot fortsätter att äta kvällsmålet som mitt största mål så ger jag ju kroppen den energi den använt under dagen samt den energi den kommer att använda under hela natten tills jag äter frukost.
Om jag gör frukost till mitt största mål så kanske jag får i mig mer än vad jag behöver under dagen. För tänk om jag är väldigt inaktiv under dagen och får ett energiöverskott då kan jag ju inte göra något åt det. För om jag får ett energiunderskott då jag äter mitt största mål på kvällen så kan jag ju kompensera för ett för lågt energiintag under dagen.
Vad tycker ni? Skall jag ta mitt största mål på morgonen, till middag eller på kvällen?
Testa och se vad du trivs bäst med.
Ja, hela LCHF-tänket bygger till syvende och sidst på att du noterar hur just din kropp fungerar och reagerar. Om du mår bra och går ner/upp/är viktstabil, beroende på vad du nu är ute efter, så finns uppenbarligen inga problem vad gäller energiöver- eller underskott. Varför gå bakvända vägen och först försöka att med matematik beräkna vad som borde passa, för att först därefter se om det verkligen gjorde det? Risken är ju stor att man blir förblindad av hur det "borde" fungera. Folk verkar så fasligt rädda för att begå något sorts "fel" med den här kosten, är mitt intryck. Det är synd, för den stora fördelen tycker jag är just att man lär sig att förhålla sig på ett naturligt sätt till maten.
Sen jag började träna och ÅT mig ner i vikt ( -51,3 kg på 68 veckor - stolt) så har frukosten alltid varit stor!
Nu har jag snart kört LCHF i 5 veckor som test för att få en lugn mage å det har funkat perfekt! Även nu lägger jag mest både kolhydrater o kcal på frukosten som brukar hamna på ca 8 gr kolhydrater å 500-600 kcal.
Lunch/middagen ungefär på 6-8 gram kolhydrater 600-800 kcal
Å sista målet (efte träning) 0 gr kolhydrater 300-400 kcal
Eftersom jag nån gång i veckan kör träning mitt på dagen så är det gött å ha laddat bra på frukost.
Frukosten startar ju förbränningen på morgonen och av det jag läst bör 20-25 % av dagens intag vara frukosten. Sedan 30 % lunch och middag. Man blir mer stabil och överäter inte omedvetet senare. Det är lite av vad jag läst. :)
Har alltid fått lära mig att frukost är viktigaste målet på dagen och forskning har tydligen visat att de som äter frukost oftast har lägre BMI och en stabil vikt.
Jag är själv en frukostmänniska, skulle aldrig klara mig utan. Men alla är olika och som föregående sa så ska du ju äta på ett sätt som du mår bra av. Vad jag förstår så skippar du inte frukosten helt, utan väljer bara att äta som minst då. Men du får ju iaf i dig något på morgonen och det tror jag är huvudsaken. Alla är inte frukostmänniskor och man får göra det som funkar för en själv.
Om det fungerar för dig så fortsätt som du gör. :) Det finns så mycket borden, känner igen det där. Jag blir alldeles förvirrad av alla råd om hur man ska äta.
# 4 det där kostråden anser väl många som rätt föråldrade här och väldigt många hoppar över frukosten…., många kör periodisk fasta etc.
#4 Det där med att de som äter frukost är met viktstabila, etc, brukar ofta höra ihop med att de tänker mer på vad de äter
Och som nämnts, skall vi prata forskning behöver du ta en titt på periodisk fasta.
Jo jag har läst om periodisk fasta, inte så mycket fakta, mer i forum av de som kör den varianten. Kan tänka mig att det funkar med LCHF just eftersom man hela tiden är mätt, dock verkar det tufft om man kör en vanlig lågkaloridiet. Men det är sant, med LCHF får man kanske tänka om lite och vad som funkar för en funkar kanske inte för en annan. :)
ingen här kör en lågkaloridiet (eller det finns somliga men de är nog i väldig minoritet) så LCHF är ju förutsättningen för allt som ges råd omkring härinne…
Smala människor --> äter frukost
Äter frukost -/-> Smala människor
Nu är det ingen som egentligen påstår det, förutom tja några som har fått det om bakfoten. Bara för att man äter frukost behöver man inte vara smal, även om smala människor oftast äter frukost.
Jag äter frukost sent, jag har problem att få i mig mat tidigt på morgonen. Jag är oftast inte hungrig förrän vid 10-11 tiden. Och jag äter oftast en lätt frukost. Maximalt blir det att jag äter rester från gårdagen, annars blir det inte mer än två ägg o smör eller äggmjölk.
Förr, innan lchf, om jag åt frukost vid 7-8 var jag alltid vrålhungrig vid 10. Och då var jag oftast i skolan och där finns inte mer än godisautomater. Snacka om dålig kombo. 
RobinEH, krångla inte till det, är när du är hungrig.