Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1687 ggr
hbhart
0

Vadå Kokosfett?

Med risk för att verka dum - alla pratar om att kokosfett ska vara så bra. Vet någon var man kan få tag i det in England? Coconut butter? Jag har frågat i affärerna men de ser på mig med tomma blickar som om jag frågat efter stoft från yttre rymden. Och när man fått fatt på detta gäckande gullstoff, vad ska man göra med det, vad smakar det?

zeretki
0

Hmm, brukar ju annars finnas rätt fina hälsokost-affärer Over There? Är det en sån du kollat i eller i Safeways? :D

Usch, nu börjar jag sakna Storbrittannien…

molana
0

Välkommen hit !!!SkrattandeTrevlig helg och lycka till med den här kosten.Jag köper min på hälsokost.Det står Pure Coconut Oil Cocosa på min burk.Den blir hård om man har den i kylskåpet.Så jag har den i rumstemperatur så det går lätt att ta en sked då och då till kaffet.Om det blir varmare så blir den flytande.Har glömt den vid spisen när ugnen var på och då blev den flytande.Skrattande /molana

Margareta
0

Titta så bra när vi är många som kan hjälpa varandra….

Ni är rätt många utlandssvenskar här på forumet nu…KUL!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

hbhart
0

Tack Zeretki, men det måste vara ett tag sedan du var Over Here. Safeways är numera utrotade till förmån för Morrisons och de blågröna skyltarna lyser inte längre upp vår gråa vardag. 

Antalet hälsokostaffärer är tyvärr olika beroende på var man bor. Här i West Yorkshire är de visst inte särskilt populära, men jag får väl ge mig in till någon storstad, dem finns det gott om. Har du nå'n favoritkedja med Hälsokost? Man vet aldrig vad man kan hitta för skräp om man bara chansar.

Hälsoavdelningarna på Tesco och Asda växer nog så sakteliga, men till så sofistikerade höjder som kokosfett har de inte stigit riktigt ännu.

Men frågan är, vad gör man med bountysmöret när man fått fatt på't? Lägger man bara i det i Bernässåsen som vanligt?

Hanna

hbhart
0

Tack Molana för din kommentar också. Bra att veta vad man ska fråga efter!

magma
0

Välkommen hi! Man kan smälta ned en tesked (eller mer) i thé om man har svårt att få i sig tillräckligt mycket fett. Eller om man tycker det gör gott i magen- thé med cocosfett ger en himla skön och go´känsla i magen! Eller använda att steka i, smörja in sig med osv…

Oluf-56a
0

Hej hbhart. Vad jag har förstått så finns det rätt mycket Indier i England, Var handlar de? De måste ju ha sina egna butiker. Där finns det garanterat conutsoil eller butter.Glad

hbhart
0

Tack Magma, jag ska prova det där med teet, om jag bara får tag på nå't. Ska ge mig ut och handla imorron. Är det bättre att steka i kokosfett än i Yorkshire-kossornas bästa smör?

Oluf - du har rätt, det finns massor av Indier och Pakistanier här. De är till och med så många att de inte behöver egna affärer. Vanliga butiker har massor av Indisk och Pakistansk mat och många ingredienser. Många 'engelska' engelsmän älskar indisk mat och lagar till sin egen curry så alla matvarubutiker måste anpassa sig till detta. Men tyvärr har jag hittills inte hittat något kokosfett på hyllorna. Men skam den som ger sig!

Sotlugg
0

Det finns säkert på nätet med hemadress någonstans i det vackra landet England så frakten inte blir så hög. Det blir billigare och så kan du säkert få tag i kallpressad på det sättet.

navarro
0

Haromdagen bad jag halsokostaffaren som ligger 16 km harifran ta hem kokosfett eller kokosolja, riven kokos och kokosmjol. Imorse ringde dom om att riven kokos fanns nu, men avradde absolut fran kokosfett, det blir rena giftet vid uppvarmning sa dom. Jag forsokte forklara att jag har andra uppgifter och drog ramsan om att de undersokningar som gjordes pa femtitalet om kolesterol, var pa kaniner och att manga felaktiga uppgifter ligger till grund for kostraden som ges. Han sa da att han ar utbildad for att ge rad och om jag kom in i affaren igen skulle han bara ta ett blodprov for att veta vad jag skall ata. Imorgon skickar jag maken for att hamta kokospasen och slipper onodigt tjafs. Vad ar detta med att ordinera matsedel efter blodprov? Kanner ni till detta och hur fungerar det?

hbhart
0

Har just skickat efter 'virgin coconut oil - coconoil' från:http://www.coconoil.co.uk/buy/index.html Hoppas det funkar för mig!

Jag fann länken på en sajt som handlade om Keratosis Pilaris - man ska visst smörja in sig med smörjan också. Är det någon som hört talas om att lchf kost kan påverka KP?

Margareta
0

#10 Det finns något som heter "Ät efter Din blodgrupp". Jag har boken.

Numer pensionär i Nynäshamn

navarro
0

Jag vet inte ens vilken blodgrupp jag har! Upptacker att jag tagit sant avstand fran allt vad sjukvard heter, det ar nog bast att ta reda pa blodgruppen i alla fall. Det stod i en artikel jag laste att de som har 0 skall ata mycket kött!