Betydelsen av Fett
Hej alla… ar val belast pa Atkins men nagorlunda ny pa LCHF sedan nagon manad tillbaka. En av de storsta skillnaderna ar betoningen av fett inom LCHF. Atkins forordar ocksa hogt fett intag, men ni LCHFare ar mer extrema! Smor och kokosfett i allt, medan Atkins inte direkt uppmanar till sadant.
Ar det nagon ny forskning som stodjer annu hogre fett intag pa senare ar?
Nar det galler viktminskning sa uppmanas manga har att oka fettintaget. Nar det galler mig personligen, sa har jag forlorat som mest vikt nar jag steker i mycket fett och anvander kryddsmor etc, men om jag vraker i mig fett marker jag snarare mindre vikt minskning.
Skulle uppskatta lite insikt om varfor det extrema fett intaget uppmanas har pa forumet.
Tack pa forhand!

Det handlar om att insulinet binder fett. Insulin bildas av kolhydrat. Ju mindre kolhydrat ju mindre fettbildning. Läs LCHF för nybörjare. Här, på Kostdoktorn eller på Dr. Annika Dahlqvist sidor.
Jag vill inte direkt gå med på att det rekommenderas ett extremt fettintag. Det rekommenderas "tillräckligt" med protein, lite kolhydrater som dekoration om man vill, och sedan "fett så att du blir mätt" (och "mätt" betyder "nöjd, ohungrig", inte proppmätt). Sedan finns det de som märker att de lättare går ner i vikt om de ökar fettintaget. Det gäller att prova sig fram och hitta det som passar en själv.
Sedan kan man ju också diskutera vad "vräka i sig fett" och "extremt fettintag" betyder. Har man som jag undvikit fett extremt under alla år, så kan ju 50-100 g fett om dagen kännas som att vräka i sig.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jag håller med Effie här ovan.
Allting är relativt och i jämförelse med vanliga kostråd så kan det verka som vi "vräker" i oss fett.
Jag har också fått höra en hel del spydiga kommentarer som "Ni som vräker i er fett hela dagarna" osv.
Men precis som Effie skriver så är allting väldigt individuellt. Och det kanske är den stora stötestenen med lchf - folk tvingas att tänka själva och vi är så vana att följa mallar och dieter där allting är förutbestämt.
Om jag äter fläskkarré lägger jag inte till något fett på min tallrik. Äter jag däremot lövbiff så lägger jag till tex. 1 msk kryddsmör. Jag hoppar ofta över frukosten men lägger då i en klick smör i mitt kaffe istället. Jag följer Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt". SSS har aldrig sagt att vi ska lägga smör eller kokosolja i kaffe eller te men JAG gör det för att jag inbillar mig att "fettbrasan" inte slocknar då jag hoppar över frukosten. "Vräker i mej fett" gör jag absolut inte - men det beror ju förstås på vad man jämför med. Om jag jämför med Vikväktarnas fettintag så är det nog så att jag "vräker i mej fett".
Eftersom jag äter inte mer protein än tidigare, begränsar kolhydraterna till ca 20 gr dag så för att inte bränna mina muskler till energi behöver jag äta fett. Det enda "extra" fett jag tillsätter är på morgonen ett tesked kokosfett till kaffet, samt Omega 3 gm fiskolja. Men jag äter ägg, steker i smör, använder olivolja i sallad etc, väljer alltså bort allt light.

det är inte kolhydraterna som gör att du bränner muskler det är för lite energi av fett och för lite protein för det är proteinet du bygger muskler med. mvh
Jag vill också säga att det är väldigt individuellt hur mycket fett man äter och "ska" äta. 
Själv äter jag väl nån slags blandning av Atkins och LCHF eftersom jag inte äter så mycket fett utan fokuserar på fett kött. Räknar aldrig någonting utan håller mig till de grönsaker som jag vet är OK för mig.
Just nu ska jag börja att lägga till lite kokosfett eftersom jag inte ätit det på väldigt länge och jag fick en tanke att jag skulle börja med det igen.
Men, det beror på just hur man tolkar LCHF och vem man följer. Vissa äter ju väldigt mycket mjölkprodukter och det är för mig rätt onaturligt att tänka så.
Jag har aldrig märkt något viktstopp pga fettmängden, ibland har det snarare gått bättre om jag vräkt på lite mer.
Men det är som med allt, vad är definitionen och vad behöver just JAG. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
När man äter 'vanligt' d v s mycket kolhydratbaserat så kommer större delen av energin vi behöver ifårn kolhydraterna. Utesluter vi dessa så behöver vi en ny eneriklla, och då ökar man på intaget av fett.
Hjärnan behöver glukos för att fungra och det tilverkar kroppen ifrån tre källor,
1) fett
2>) Kolhydrater
3) Protein.
Det säger sig självt att drar man ner på en energikälla så måste man öka en annen.
Högt proteinintag är associerat med en del problem (rek intag 1-2 g /önskad kroppsvikt) så det är fettet man ökar på.
När kroppen ställt om sig så är man i ketos - d v s bränenr fett istället för kolhydrater.
Tack for svaren. Jag skulle uppenbarligen inte sagt "vraka i sig fett". :) Jag laser dock mycket i forumet och jag ar mycket mer van vid att diskutera hur man begransar kolhydratsintaget, medan har ar man valdigt benagen om att oka fett intaget, aven hos de som ater en hel del fett. Bara en observation.
Jag ar sjalv paverkad och har denna veckan borjat anvanda salt Bregott pa sked som snack.
Well, det beror ju på vartifrån man kommer….det här är RYSLIGT ASMYCKET fett jämfört med hur jag åt innan :)
#0 I inlägget ovan och i en tidigare tråd (inlägg #14) hävdar du att "Atkins foresprakar hogt fett intag". LCHF:are tycker nog att man förespråkar ett "normalt" fettintag, och om Atkins förespråkar ett lägre intag så får det räknas som lågt. 
En anledning till det "höga" fettandeln i LCHF-kost beror nog på att bla Annnika Dahlqvist och Lars-Erik Litsfeldt tidigt använde den för att behandla typ 2-diabetes. Innan insulinet kom så var den rekommenderade kosten till diabetiker (både typ 1 och typ 2) fettrik. Båda har dessutom inspirerats av Uffe Ravnskovs argumentation för att fett är hälsosamt.

Vi skall inte äta en masa fett.. det är fettandelen av energiintaget som skall vara högt!!
Och vad jag kommer ihåg säger Atkins samma sak!??
Om du tar en fet köttbit.. steker den i smör.. tar upp köttbiten.. slår i en slatt grädde och sjuder detta till en sås, så blir det en aldeles perfekt kombination med hög fettandel lagom med protein och lite grönsaker för c-vitaminet och för att höja måltidens kulinariska värde!
Man skall således inte till en redan väl tilltagen måltid lägga på massor av fett.. de som tar smör och cocosolja i te o kaffe gör det för att höja sin fettandel under dagen.. en del tycker inte om att äta fett fläsk o sånt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 skrivet av spadermadam
Jag håller med Effie här ovan.
Allting är relativt och i jämförelse med vanliga kostråd så kan det verka som vi "vräker" i oss fett.
Jag har också fått höra en hel del spydiga kommentarer som "Ni som vräker i er fett hela dagarna" osv.
Haha, jag spottade nastan ut kaffet dar, roligt :P