Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5317 ggr
[fass]
4

kolestrolfråga

Snälla ni som vet, kan någon förklara för mig?: Jag gick och testade mit kolestrol eftersom min gamla mamma har höga värden och äter statiner.

Som jag anat hade jag också högt kolestrolvärde:

HDL 2,4

LDL 7

Triglycerider 0,7

Totalkolestrol 10

Min läkare föreslog medicinering men jag bad att få tänka över saken. Är frisk , äter bra och tränar så varför ska jag äta medicin. Läst en del på kostdoktorns sida nu men undrar några saker:

Vad menas med Totalkolestrol/HDL och hur räknar man ut det?

Kan jag själv räkna ut min ap kvot?

Zepp
0

Tot/HDL= 10/2,4=4,16

Bör vara under 6, helst under 5 eller ännubättre under 4!

APOkvot är ett eget prov, som mäter antalet Apo-a och Apo-b, vilket det bara finns en av i varje lipoprotein, det är ett nyare och säkrare prov.

Varför skall du ta medecin med så bra värden?

Be om APO-kvot om de insisterar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[fass]
0

Zepp! Tack för din förklaring och kommentar. Så du menar att det är bra värden? Min läkare tycker det är dåligt och ger ökad risk för hjärtsjukdom. Ska nog be om ett APO kvot prov då.

dufva
0

Många läkare ser bara till totalkolesterolet men det är en ganska dålig indikator på hur det står till

Som Zepp skriver ser det vi kan utläsa ur dina värden ganska bra ut ändå

Äter man lågkolhydratkost får man ofta ett mycket bättre värde på Apo-kvot än om man äter typ lågfett

De flesta läkare antar nog att det är lågfett och högkolhydrat som många äter och generaliserar därför högt kolesterol som riskfaktor

Detta stämmer sällan på oss Skrattande

Zepp
0

Statiner skall bara ges till personer med genomgången hjärtkärlhändelse, de som har en konstaterad lipiddysfunktion eller diabetiker med högt blodsocker och höga blodfetter, eller konstaterad kraftig ateroskleros!

Det har alldrig visat sig vara någon som helst fördel att ge statiner till friska.

Sen så.. det bästa man kan se med ett vanligt blodfettprov är Tot/HDL.. men inte ens detta kan förutsäga särskildt mycket.. då det är lika vanligt med hjärtkärlhändelser vid "normala" lipidvärden.

APO-kvot säger lite mer, men mest säger APO-b/dl blod!

Bästa testet är en kärlröntgen.

[fass]
0

Okej, så skulle du be doktorn om dessa mer fördjupade test om du hade mina värden?

mooonlight
1

Är man intresserad av att veta hur det förhåller sig med ens blodfetter är Apo-värdena intressanta.

Frågan är ändå vad vetskapen om ens blodfettvärden ger. Kommer du att äta statiner om APO-kvoten är dålig/mindre bra?

[fass]
0

Jag vet faktiskt inte…det är ju i process i mina tankar och känslor just nu. Skulle du?

Zepp
1

Näe.. hade jag dina värden hade jag varit så lycklig att jag sjungit en glad låt! Skrattande

Jag tror du får utbilda din läkare.. om du ids?

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

Altså.. olika personer har olika blodfetter, en del gentiskt andra på grund av sjukdom/medeciner.

Här har du en längre kurs.. på engelska.

http://eatingacademy.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=the-straight-dope-on-cholesterol-part-i

Du och jag har genetiskt påbrå.. men det finns ändå inget som säger att vi skall äta statiner.

Min mor har oxå väldigt högt kolesterol och ätit statiner, men var tvungen att sluta då hon blev dålig av dessa.

Man väljer mellan pest och kolera.. grejen är mer om man har andra riskfaktorer för CVD.

Förstahandsvalet vid konstiga lipidvärden är och förblir livstilsändringar.. dvs att minska de andra riskfaktorerna för CVD.

[fass]
0

Skrattande Okej Zepp, Tack för de orden! det får mig att tänka att jag ska spara lappen  med värdena någon stans och sedan gå vidare med den livsstil jag har: Att äta så lite  tillsatser som möjligt, medicin eller annat.

Min mamma mår också blä av statinerna men hon har haft några strokes.

Zepp
0

Ja altså.. Statiner är potenta medeciner.. med potenta biverkningar!

De minskar produktionen av Mevalonsyra, som är en föregångare till kolesterol.. men även en hel del annat livsviktigt i kroppen som hormoner och de medverkar även till att proteiner veckar sig rätt samt att mitocondrierna fungerar.

Äter man statiner bör man även kompletera med Q10, då detta bildas av M-syra!

http://www.vitaminsidan.se/nyheter/coenzym-q-10/

[fass]
0

Ja, det är inte bara ta för att det kanske kan vara bra då. Låter tungt att de minskar hormonproduktionen.

Zepp
0

"Mevalonic acid (MVA) (derived from a contraction of dihydroxymethylvalerolactone) is a key organic compound in biochemistry. The anion of mevalonic acid, the predominant form in biological media, is known as mevalonate. This compound is of major pharmaceutical importance. Drugs, such as the statins, stop the production of mevalonate by inhibiting HMG-CoA reductase."

http://en.wikipedia.org/wiki/Mevalonate

"The mevalonate pathway or HMG-CoA reductase pathway or mevalonate-dependent (MAD) route or isoprenoid pathway, is an important cellular metabolic pathway present in all higher eukaryotes and many bacteria. It is important for the production of dimethylallyl pyrophosphate (DMAPP) and isopentenyl pyrophosphate (IPP), which serve as the basis for the biosynthesis of molecules used in processes as diverse as terpenoid synthesis, protein prenylation, cell membrane maintenance, hormones, protein anchoring, and N-glycosylation. It is also a part of steroid biosynthesis."

http://en.wikipedia.org/wiki/Mevalonate_pathway