Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3038 ggr
filea
0

Hur ofta ska man äta?

Har ett litet problem. Vet inte när det är dags att äta. Kan gå halva dagen innan jag blir hungrig. Ska man äta innan man blir hungrig? Hur ofta ska man äta egentligen. Klarar mig med tre mål om dagen o det är inte mkt jag äter varje gång.

Gunnilla
0

Ät när du är hungrig!

filea
0

Det var ju ett kort o bra svar. Tyvärr kan jag int äta ihop med familjen då. Mina tider stämmer inte med deras.

folke
0

Då får det bli så…  Jag äter inte samma saker och inte på samma tider som resten av min flock, och jag mår alldeles utmärkt..  

Jag har min egen mat&sov klocka som skalman i bamse Räcka ut tungan

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

filea
0

Grymt tycker jag för jag tycker om att äta med familjen

zeretki
0

Jag tycker du ska äta typ 3 gånger om dan. Och jag tycker att du ska äta så att du INTE blir hungrig. Där fick du rakt motsatt tips! :D

filea
0

Nä jag blir ju aldrig hungrig. Hinner inte bli det. så det är bra med tre gånger då? Inte som man fått lära sig med tre huvudmål o mellanmål däremellan? Skönt. Då känner jag mig normal nu då

dufva
0

Klart du ska äta med familjen! Åtminstone huvudmålet

Tre mål om dan räcker för det mesta bra för oss LCHF:are.

Sockerätarna behöver ju även ett par mellanmål för att inte ramla ihop under dagen.

Det kan du ju hoppa över eller bara ta en kopp te med lite vispgrädde för att fortsätta vara social..

filea
0

Tack för tipset

Besika
0

klart du ska äta med familjen.

Men skit i mellanmålen… ;)

om du inte är sugen på dem alltså.

magma
0

Jag äter åtminstone huvudmålet med familjen/barnen när vi är hemma dagtid. Men frukosten, där har jag svårt att hinna med när de ska till dagis, så det händer ofta att jag äter den senare. På kvällen äter de före Bolibompa som börjar kl18, och jag äter hellre senare, vid 20 ungefär. Sällskap har vi dock vid bordet, även om jag kanske bara dricker thé när de äter kvällsmat/frukost. Är jag inte hungrig och ändå vill äta samtidigt som de, så äter jag en pytteliten portion och väntar sedan tills det börjar suga i magen en aning innan jag äter "på riktigt".

Besika
0

Jag har tänkt, och jag äter också väldigt sällan. Har alltid älskat att äta på kvällen, och nu "får" jag ju äta när jag är hungrig…

Jag vaknar vid 8, 9. Vid 10-tiden tar jag ett glas aloe vera gel.

Sen är jag inte hungrig förrän vid 12-tiden, vanligast.

Då blir det kokta ägg med smör eller äggröra eller omelett. På två ägg.

Framåt 15, 16-tiden café latte, lite grädde i mjölken, och lite ost.

Sen är jag inte hungrig förrän vid 19, 20-tiden, då det blir middag med kött(eller lax), grädde och- eller creme fraice i någon form och kanske gratinerad broccoli. Sen lite choklad ibland… Och en kväll blev jag superhungrig när jag skulle lägga mig vid midnatt, så jag var bara tvungen att koka två ägg och smälla i mig… :)

När jag äter, äter jag mycket… orkar aldrig räkna på hur mycket jag får i mig.

filea
0

Idag har jag bara ätit två gånger känns det som. Jag åt frukost vid 9. Middag vid 16. där emellan en halv apelsin o några ostskivor. nu kl 22. Fortfarande mätt. Känns rätt bra faktiskt.

Kimmy
0

Till Dufva: Det är väl inte bara för blodsockret som "sockerätarna" äter mellanmål. Är det inte så att det är bra att inte ha för många timmar emellan målen för att magen hela tiden ska har något att "jobba" med??

Därför är det väl inte helt fel att som lchf-are att ta några mellanmål som t ex ostbitar etc så att man håller igång magen och "brasan", alltså äta ca var 3-4de timma varav 3 fasta stora mål samt ett par  mellanmål??

Pasi
0

Kimmy - Det behöver inte vara fel att äta ofta (på lchf) då det håller uppe ämnesomsättningen…men för en kolhydratätare är det än viktigare. Äter man få men stora kolhydratmåltider så får man väldigt svängigt blodsocker, få och små måltider är klart bättre då det ger ett stabilare och lägre blodsocker.

JohanW
0

För att komplicera situationen, finns det vissa undersökningar som antyder att vi kan må bättre av mindre regelbundna mattider.. Vet inte om man har listat ut varför, men rent logiskt så hade man väl inte direkt frukost-lunch-middag på stenåldern iofs!

Söker man lite på Intermittent Fasting så kan man hitta lite mer info om detta.. Tex:

http://www.sciencenews.org/articles/20030607/food.asp 

http://www.proteinpower.com/drmike/?p=278 

Doktorerna Eades, bakom Protein Power osv, brukar tydligen använda detta ibland - särskilt om de har svårt att hitta low-carb mat pga resor osv. Deras variant innebär att man äter under 24tim, fastar 24tim, äter 24tim, osv.. Tydligen brukar de köra från 18:00 - 18:00 för att få en fördelning som passar in med våra sovtider. Det innebär att man varannan dag får äta middag + kvällsmål, varannan dag frukost + lunch + ev. mellanmål.

Nyckeln där är tydligen att man under "äta"-tiden istället äter desto mer än vad man brukar göra vanligtvis.. Vet inte riktigt hur det hänger ihop, har inte hunnit läsa så mycket om det ännu :)