Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 17223 ggr
mmjensen
8

Min mystiska sjukdom

Hej!
Jag heter Martin och är 23 år. Normalbyggd kille på 80kg och 184cm som "pluggar" till byggnadsingenjör.
jag har spelat hockey och fotboll hela livet och tycker att jag borde har hyfsat bra hälsa. Men så är inte fallet.
Nu har jag fått nog av min ohälsa. Ingen vet vad det är för fel på mig, och alla prover läkarna tar är bra.

Det hela började i mars förra året då jag var på gymmet. Fick en panikkänsla och trodde att jag höll på att dö. Kröp fram till några som hade gruppträning och bad om hjälp. Jag är inte den som gillar uppmärksamhet, så jag blev ganska förvånad själv. Hur som helst så låg jag på golvet en stund och började må lite bättre. Så jag cyklade hem och när jag skulle berätta för min sambo där hemma så började jag må dåligt igen och kunde knappt stå. Ringde ambulans och åkte till akuten. 
Alla prover var bra, EKG var bra, fick diagnosen: "panikångest".

Efter detta har jag gått regelbundet hos en läkare och tagit borrelia test, kollat sköldkörteln, diabetes, och alla vanliga prover man tar. Och allt ser bra ut, hela tiden!

MEN jag mår verkligen inte bra.

Jag har också haft långtids-EKG och gjort en abblation på hjärtat (bränt bort en extra nervbana). Så hjärtat är det inget fel på.

I vissa perioder har jag bara kunnat ligga ner i sängen och läsa eller titta på TV. Har gärna försökt sova för att slippa känna alla känslor och symtom. Det är verkligen jättejobbigt.
Jag började på KBT-behandling och började känna mig lite bättre. Men jag har lååång väg kvar till min normala hälsa och livsglädje.

En sak som hjälper är alkohol. Jag är verkligen inte alkoholist. Dricker kanske 1-2ggr i månaden, men när jag är påverkad mår jag ganska bra. Konstigt.

Jag kan gå ut och springa en halvmil utan att falla ihop, även om jag inte har samma ork som förut och jag kan ta mig till universitetet osv. Men man mår ständigt dåligt.

Här kommer en lista med symtom.

Symtomlista:
Yrsel
Dimsyn
prickar framför ögonen
matthet
trötthet
koncentrationssvårigheter
rastlöshet
krypningar i skinnet
ont i nacke
ont i bröst
tappar hud på händer
infektion i tandköttet
dålig i magen (möjlig IBS)
ont i magen (vänster sida)
tungt att andas
skakningar/darrningar
svettning
Känns som det rinner vatten i örat
Irriterad hud
lätt irriterad
ångest
oro
tjockhet i hals

(Listan kan göras längre)

Jag har börjat med SSRI-preparat efter många om och men för sex dagar sedan. Läkaren tror på en bakomliggande Depression och panikångest fortfarande. Så jag hoppas att det blir bättre snart. Har inte mått bra på över 1 år.

Min högsta önskan är att få må bra igen. Är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få. Jag längtar så mycket efter mitt gamla liv!

KarinJ46
0

Hade du flyttat nyligen när det här började?  Mögel i lägenheten kanske?

Poppar symptomen upp oberoende av vart du befinner dig eller är det på vissa platser?

Jag bara spånar lite….

mmjensen
0

Hej! Tack för ditt svar. Nej jag hade bott i lägenheten i ungefär 1 år när allting hände. Har dessutom flyttat en gång till efter att det uppkom.
Symtomen kan komma när som helst. Jag sover oftast en hel natt när jag väl somnat utan problem, men jag känner av yrsel och lite annat nästan direkt när jag vaknat. Sen går det lite upp och ner hela dagen. Vissa dagar lite bättre än andra.

dufva
0

Hej!

Det var en diger lista på symptom du har

Hade du inget av dessa innan incidenten på gymet?

Om allt kom efter den inledande händelsen så har du ju fått en hel del fysiska problem på köpet vilket tyder på att det inte enbart är ångest du drabbats av

Det är förstås omöjligt för oss att fundera ut vad som är orsaken (speciellt som läkarna inte heller verkar vara helt säkra)

Här pysslar vi ju med kost vilket även det kan orsaka mycket av det du beskriver Glad

Är du öppen för att det kan ha nåt med det att göra?

Hur äter du tex under en dag?

KarinJ46
0

hmm ok.. Du skrev att du gjort Borreliatest, har du även blivit kollad för TBE?

Beträffande panikångest har jag ingen aning, men inte borde väl skinnet på händerna lossna av det?

mmjensen
0

Det är möjligt att jag hade lite andningsproblem innan gym-incidenten. Speciellt precis när jag ätit. Kändes ungefär som att jag hade ätit för mycket och att det gjorde att jag inte kunde andas ordentligt.

Jag är öppen för alla förslag.

Har ju även problem med magen. Det är som om magen inte processerar maten ordentligt. Kan beskrivas som: äter jag en kiwii på onsdag kväll så kommer det ut kiwii-kärnor dagen efter.

Är dock inte villig att prova LCHF just nu. Hoppas att det finns något annat bra tips :) Har bara hört att jag ska äta mycket fibrer.

Äter ganska mycket onyttigt med. Godis >3 dagar/vecka och läsk/kolsyrat vatten nästan varje dag.

Folk i min släkt har haft problem med sköldkörteln vilket påverkar matspjälkningssystemet, men det visar inget på proverna =/

Fiana
0

Förutom det med huden på händerna och tandköttet kan nog depression/panikångest ge övriga symptom (och kan även vara knepigt så att man får ytterligare symptom av rädslan för att få en annan attack och så i en ond cirkel) så helt ute och cyklar är väl inte läkarna.

Men hände den attacken från klar himmel inget annat innan dess? inte känt dig stressad? nere? otillräcklig? etc.?

mmjensen
0

Nej jag har inte blivit testat för TBE. Inte vad jag vet iallafall :)

Nej jag tycker inte heller att det ska kunna orsaka flagningar på händerna. Det blev dock bättre med kortisolsalva, inte helt bra men bättre. Så det kanske bara var något tillfälligt.
Men tydligen kan depression/ångest/panik och allt vad det heter orsaka en rad konstiga saker. Hörde talas om någon som hade fått en svullen armbåge av ångest. Tror det används mycket som en tröst för att läkarna inte vet vad felet är =/

mmjensen
0

Jag hade det lite tufft med att hitta rätt utbildning och jag hade precis flyttat från min hemstad och lämnat familj och vänner där hemma. Men jag kände mig inte stressad eller deprimerad. Undermedvetet isåfall.

Kan hålla med om att jag mår sämre när jag är stressad och att jag mår bättre när jag väl glömmer mina bekymmer. Men det är så svårt att gå med på att det bara skulle vara Depression eller panikångest. Jag känner mig ju sjuk =(

MimLan
0

Just borrelia har vi väl inte tillförlitliga tester inom standardvården i Sverige iaf?

Därmed inte sagt att jag sätter femman på borrelia som orsak, vet inget specifikt om det.

Fiana
2

#7 Nja, inte tröst, snarare att rejäl spänning i kroppen kan orsaka en mängd olika fysiska symptom

dufva
4

Det jag tänker på är glutenintollerans

Det ger förstås magproblem men visar sig även ofta på huden med olika symptom

Gluten kan även ge läckage i tarmen

Då slinker det med saker ut i blodet som inte ska hamna där

Sånt kan ge en rad skumma besvär bla ångest.

En sak du kunde testa utan att helt ta steget till Lchf är isf att prova utesluta allt mjöl ett tag för att se vad som händer

Bröd och pasta då främst förstås

linneadrotz
0

Tråkigt att höra att du mår dåligt.

Men jag undrar varför du skriver ditt inlägg i detta forum?

Du skriver i ett inlägg att du INTE vill pröva LCHF - varför postar du dina frågor här då?

Lycka till!

mmjensen
0

Nej jag har förstått att borrelia testerna inte alltid är så pålitliga i Sverige. Vet inte vad jag ska göra för att få det testat på ett bättre sett.

De har kollat gluten och det provet var bra. Även laktos var bra.

Jag postade tråden här för att jag hittade ett annat inlägg från 2008 där en person hade samma problem som mig dock ännu värre. Så jag insåg inte att detta var en sida för enbart LCHF eller liknande. Tänkte bara att namnet berodde på idétorka. Tyckte att det verkade bra eftersom jag postade under fliken "hälsa". Är inte en van forumanhängare.

Kanske får prova lyckan på annat håll.

Tack för alla svar iaf!

ACH
0

Har du verkligen fått sköldkörteln kollad ORDENTLIGT? Det görs nämligen inte alltid. Det finns andra här som vet mycket mer än mig om detta, men jag har en sambo med hashimotos sjukdom (en form av autoimmun sjukdom där sköldkörteln har underfunktion), och jag vet att listan på symtom är diger… Och jag tycker mig känna igen flera saker av det du beskriver! Inte minst panikångesten. Det finns mycket om detta på nätet. Kolla in www.stopthethyroidmadness.com, t ex. Hoppas du kan börja må bättre snart!

MimLan
0

Jag gissar att du heller inte fått kollat gluten på ett tillförlitligt sätt. Det finns två: sluta äta gluten eller ta biopsi.

SpurtAnne
0

Äter du ordentligt med c-vitamin, tycker det låter som skörbjugg…

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/170

http://gluten-celiaki.blogspot.se/2011/03/skorbjugg-c-vitaminbrist-och-celiaki.html

Låter helt sjukt, jag vet men inte helt ovanligt faktiskt.

mmjensen
0

ACH. svar finns på meddelanden.

Det är mycket möjligt att de inte kollat det ordentligt. Jag gjorde en del avföringsprover och blodprover på gluten och laktos tror jag. Osäker på om blodproverna vad det, men tog dem i sammanhang med avföringsproverna som var för gluten och laktos.

Jag har ny läkare nu så jag hoppas att hon kan tänkte lite annorluna än min förra. Hon ville bara skicka mig till psykologen. Dock tyckte jag att hon var en duktig läkare. Det funkade ju lite!

Jag tror jag får i mig lagom C-vitamin. Dricker ofta apelsinjuice och tar även ibland tillskott med järn + C-vitamin. Inte alltid jag äter så mycket frukt och grönsaker, men jag har försökt med det sen jag blev sjuk så jag tycker det borde försvunnit isåfall. Men jag ska kolla upp länkarna!

Tack!

odezza
0

#17, det är många som har börjat med LCHF, och därmed insett att dom har någon sorts överkänslighet/intolerans mot spannmål. Tyvärr verkar inte det visa sig i de prover som tas. Enda sättet att kolla är att utesluta det… Om det är gluten eller något annat i spannmålen som är boven vet jag inte.

Jag vet bara det att jag blev mycket bättre då jag uteslöt spannmål helt. Jag blir sämre om jag fuskar och äter t ex pasta. Men det finns andra som äter LCHF som tål lite spannmål ibland. Så vi är alla olika.

Många av de symptom du nämner är sådana som kan bli bättre om man lägger om kosten till LCHF. Men jag vet ju inte om det skulle hjälpa i ditt fall… Återigen, enda sättet är att testa.

Mitt tips är att läsa "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt, (Kostdoktorn). Den kan du låna på biblioteket, finns även som pocket. Sedan är det ju helt upp till dig om du vill testa LCHF eller inte…

Men det var kanske ingen slump att du råkade halka in på detta forum?

Flört

"still lost in space and time"

Tisdag
1

Har ingen rekommenderat D-vitamin (eller missade jag det?). Prova en rejäl dos från hälsokosten, tex. Holistics D-vitamin eller liknande men det måste vara hög dos.

oskartoller
0

Precis dom symtomen har jag och jag fick min panikångest som en blixt från klar himmel för 15år sen. Trodde jag fått hjärtattack.

LCHF har hjälpt men mindfulness och lära sig att hantera panikattackerna är ao för mig.

[Pennylane1]
0

# 17 det finns bättre C-vitaminkällor än apelsinjuice. För att få i dig dagsbehovet av C-vitamin får du ca 18 gram kh "på köpet" äter du gul paprika räcker det med 30 gram och du får i dig  bara 1,5 gram kh. Nu kanske det är irrelevant för dig, men ändå!  Flört

Henrik70
0

De symtom du har är väldigt vanliga hos elöverkänsliga. Det är också typiskt att alla prover visar på att du är frisk. Panikångest kan väldigt lätt förväxlas med elöverkänslighet. Men panikångest brukar man väl inte ha hela tiden? Jag tror att du är elöverkänslig. Många läkare känner tyvärr inte till symtomen.

Symtom på elöverkänslighet eller här

Här står det om panikångest

MissInAction
0

Usch det låter jättejobbigt Rynkar på näsan
Min spontana tanke var också panikångest. Just den där känslan att jag håller på att dö. 

Kanske det kan vara elöverkänslighet ändå? Har du haft möjlighet att testa? Jag vet inte hur möjligheterna ser ut men om det går att ta sig ifrån civilisationen ett tag, mår du bättre då?

Här står också lite mer om bland annat gluten. Det finns som redan sagts ovan, fler än en sort, och det testar inte vården för. Det allra enklaste är då att helt enkelt utesluta mjölmat (pasta, bröd). Du märker isåfall ganska omgående om du känner en förbättring.  

Jag hoppas att du har fått lite input här, och att du kan ta upp det med den nya läkaren.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Zepp
0

Ja det var en diger symptomlista, du får ta i beaktande att det kan vara olika saker, eller att det ena utlöst av det andra.

Man kan inte indikera borelia, bara hitta antkroppar mot dessa, och det spelar ingen roll vart du vänder dig.

Borelia orsakas av spiroketer, som är ett mellanting mellan virus och bakterier, man blir alldrig imun mot dessa så man kan få borelia flera gånger.

"Efter tre eller fyra veckor kan en rad symptom uppstå. Dessa kan vara trötthet, stelhet i ansikte och nacke, värk i ögonen, överkänslighet mot ljus, blindhet, hörselnedsättning, tinnitus, överkänslighet mot ljud, smärta i näsan vid andning och sinusbesvär, ledvärk, svullna knän, hudutslag, smärta i testiklarna, smärta i perineum, frekvent eller smärtsam urinering, smärta i buken, muskelvärk, ryggvärk, värk i korsryggen, värk i bröstet, smärta i höften och skinkan, migrän, huvudvärk, yrsel, balanssvårigheter, blå-röda utslag i fotsulan som övergår till en röd-vit atrofi av huden, förtunning av hud under foten, förlust av känsel och avdomning i extremiteterna, neurologiska besvär, problem med minnet och förvirring, utfall av ilska, perioder av likgiltighet, koncentrationsproblem, hjärtproblem, återkommande rethosta med små mängder slem, tand- och käkinfektioner, tandgnissling, värk i käkmuskulatur och artrit."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia

Har haft det två gånger.. och då kommer det inte plötsligt förutom första gången men sen pågår det hela tiden och blir värre.. tills du får antibiotika.

Sen kan det gå ett år eller längre innan du har återhämtat dig.

Hur som helst, panikångest kommer opåkallat, annars så är det valig ångest dvs situationsutlöst ångest.

Men panikångest kan utlösas av medecinska tillstånd oxå.

"Panikångest kan dock också uppstå till följd av en kroppslig sjukdom eller droger, som t.ex. hypoglykemi, giftstruma, ämnesomsättningsrubbningar, vissa neurologiska sjukdomar, vissa hjärtsjukdomar, drogpåverkan (till exempel koffeinförgiftning, alkohol, amfetamin, kokain), abstinens vid drogmissbruk, vissa typer av mediciner och bieffekter vid utsättning av en del typer av mediciner."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Panik%C3%A5ngest

Tex hypoglykemi!

"Symtomen beror dels på hjärnans reaktioner på låg blodsockerhalt, dels på att kroppen frisätter katekolaminer (bland annat adrenalin). Vanliga symtom vid lätt hypoglykemi är blekhet, darrningar, hungerkänslor, oro, ilska och retlighet. Kraftig hypoglykemi kan medföra förvirring, aggressivitet, kramper och medvetslöshet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemi

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mmjensen
0

Tack så mycket för alla svar hörrni! Ni är inne på mycket som jag också vart inne på tidigare. Jag har hoppats på att få halsfluss eller liknande bara för att få en antibiotika-kur för att se om mina andra besvär blir bättre. Men har misslyckats hittills. Man får ju knappt antibiotika längre..

Jag ska läsa på era länkar och lägga fram dessa förslag till min läkare.

Hur kommer man i kontakt med en endokrinolog? Måste man inte få en remiss?

Känns skönt att det inte är så många som drar upp jättefarliga sjukdomar iaf. Jag har vart lite inne på MS och ALS och det känns inte så trevligt. Så jag hoppas att det inte är något sånt iaf.

Tack så mycket återigen. Kollar upp allt i helgen för idag har jag tenta!

yvonnel
0

Du kan skriva en egenremiss, titta på sidan 1177 sjukvårdupplysning, där står hur man gör, plus att det faktiskt står beskrivet en massa symtom för flera olika sjukdomar.

Caywin
0

#0 Be att få kolla sköldkörtelvärdet. Låg ämnesomsättning kan ge en mängd symptom.

tankgirl
0

Hej TS!

Jag känner igen mig men har blivit nästan symptomfri.

Läs den här boken: http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=44833

(Candida - vår tids folksjukdom)

Även om du inte har candida är det hemskt intressant läsning!

En annan sak jag tänker på som hänger ihop med candidan iofs. är östrogendominans. Många i vårt samhälle idag har en obalans i hormonerna och det kan ge massor av symptom på sjukdomar som inte finns. Just det där med tjock i halsen det tyder ju på något med sköldkörteln, som ju utsöndrar hormonerna.

Den här kvinnan ger föreläsningar om vad östrogendominansen gör med våra kroppar: http://vitallyft.se/

[olivia80]
0

Tänker också glutenintollerans!

oskartoller
0

Jag har gluten men har samma symtom trots att jag varit 100% glutenfri i 5år och lchf i 2år.

MissInAction
0

Testat att utesluta mjölk? Tänker på kasein, mjölkproteinet. Eller möjligen laktos. Vill inte kapa tråden men tänkte iaf fråga Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

oskartoller
0

# 31 Tack för tipset, ska prova.

mmjensen
0

Ja jag försökte utesluta mjölk- och glutenprodukter i ungefär en vecka. Ganska svårt att få bort allt, men minskade iaf mkt. Det hjälpte inte något speciellt.

Har även provat äta inolaxol och probiotika (eller nåt liknande) som är bra bakterier för magen. Så mycket att mina magsmärtor har försvunnit, men maten processeras fortfarande dåligt.

Man kanske ska prova igen. Men hur pass mycket behöver man sluta med? Bara mejeriprodukter, eller måste man även sluta med exempelvis choklad och annat som innehåller mjölk eller mjölkpulver?

USch det finns så mycket mysko saker man kan råka ut för. Det kan inte vara lätt att vara läkare. Jag har ju fått en del förslag nu och alla stämmer mycket bra med symtomen jag har.

Jag får försöka med lite av allt!

Tack igen!

hemul
0

Allt som innehåller mjölk eller grädde. I värsta fall får du sluta med smör också. Usch, vad jobbigt du har det. Har inget att bidra med, men hoppas det löser sig.

ACH
0

Alltså. Jag är ju som sagt ingen expert men en stor, fet varningslampa blinkar just nu vid SKÖLDKÖRTELPROBLEM, när jag läser detta. Bl.a. kan glutenintolerans och sköldkörtelproblem ge liknande symptom.

Läs på om det! Den typen av sjukdom kan ge hur många olika symptom som helst! Inte minst panikångest!

Lisabet
0

Är man allergisk mot mjölkprotein, så måste man utesluta alla,  mjölkprodukter, utan fusk. För att testa behöver man gjöra det i 2 veckor, även om jag blev bättre snabbare.

Man får verkligen läsa alla innehållsdeklarationer, och lära sig vad som är mjölkprodukt. Vassle och vasslepulver t ex. Skummjölkspulver är väldigt vanligt som ingrediens.

Smör går också bort.

Inte helt enkelt, nej, men absolut värt det!

MTR-82
0

Så testerna på borrelia visar ingenting alls, inte minsta lilla?

Är du fri från din borrelia? Så den svenska antibiotikan hjälpte dig, du känner intenting alls nu? När hade du borrelia?

mmjensen
0

Nej inte enligt läkarna iaf. De tog bara blodprov.

Får kanske prova laktosfria produkter och se vad som händer!

kaisakavat
0

Menar inte att invända mot att du 'processar maten dåligt', det kanske du gör. Men det exemplet du tar ovan - att kiwikärnorna kommer ut bakvägen nästa dag - det tror jag är helt normalt. Kärnorna är ju frön med skal. Sånt 'smälter' vi sällan. Vi bär dem istället med oss en stund, för att de ska hamna spridda i naturen och sås på nya platser för nästa generation kiwiplantors skull. Glad

Min mage tar inte heller mer tid på sig än din.

Så jag tänker att din mage kanske ändå verkligen ÄR bättre. Hoppas.

I övrigt har du fått bra respons av andra. Har inget direkt att tillägga just nu.

Hoppas verkligen du ska hitta en väg att må bra igen.

Miss-S
0

Kan vara vart att lasa dessa tva lankar, de forandrade mitt liv och jag var minst lika sjuk som du! Fick hjalp av fysioterapi.

http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv35.htm

http://www.pbmhalsokompetens.se/page.php?page=hyperventilation