LCHF-studenter
Hejsan alla!
Jag undrar om det finns några studerande här (universitet, högskola, folkhögskola etc.) som har flyttat hemifrån och äter LCHF? Kommer inom det närmaste året själv att bli student så jag vill gärna veta hur ni klarar er. Ellerom ni åt LCHF och inte klarade er. Skriv och berätta. Ni som har ungefär samma ekonomi som en student får också gärna skriva och berätta vad ni äter för nåt och hur en vanlig dag ser ut.
Planerande pre-student…
Per kcal är i alla fall LCHF mycket billigare än vanlig kost.
Och ser man till att äta Bea sås med olika smaksättningar.
Majo molika smaker.
Och kryddsmör.
Så skan man leva riktigt snålt…
Kokt ägg med smör är LCHF-studentens svar på makaroner och ketchup, har jag hört… och typ en miljon gånger bättre ur näringssynpunkt! Det borde till och med den mest hårdnackade LCHF-motståndare kunna hålla med om…
Alltså, ser du bara till att ha ägg och smör hemma så klarar du dig ganska långt. Med bara liiite extra till så kan du få stor variation i köket! Omeletter av olika slag, kokt ägg som tillbehör i likhet med potatis. Det du bör tänka på är väl att också få med något C-vitaminrikt, eftersom det inte finns i ägg. Broccoli kostar inte skjortan.
Mycket ägg, frysta grönsaker, passar på när det är bra priser på kött och grönsaker. Jag tycker inte det är särskilt dyrt :) men jag prioriterar verkligen mat. Slutar man köpa godis/snacks så har man råd med mat :) Tycker det är konstigt att många studenter lever på nudlar, knappt någon näring alls! Men ägg är ju helt klart det bästa livsmedlet :)
Nudlar är ju även sjukligt dyrt.
Om man är kapabel till högskolestudier borde man ha lärt sig räkna ut pris/kg
Och nudlar är mycket dyrare än pasta.
Troligtvis även köttfärs…
Per kg då givetvis.
#4: Jo, men den som äter nudlar inbillar sig ju att han eller hon blir mätt på ett paket…
#5 jo, fast då är man ju varken införstådd i kcal in och ut eller matematiken kring kr/kg, eller kr/kcal och då frågar jag mig hur man kommer klara sig på högskolan.
Men men vill man tro att nudlar är villigt så gör det inte mig något…
Vem har påstått att nudlar är billigt här egentligen? Är väl bara enkelt och snabbt antar jag…
Jag påstår att nudlar är billigt…
ett paket kostar 3 spänn ( de kör 5 för 15 ) … och visst blev jag mätt på ett sådant förr i tiden, åt det ofta till lunch. Har svårt att tro att en portion spagetthi skulle bli billigare, och tack vare buljongen (som jag inte skulle äta frivilligt idag) blev det mer smak än bara spagetti.
Nudlar har ett kg pris på 30 - 150 kr kg ca.
Spageti eller pasta.
Från 10 kr kg och uppåt.
Nudlar är med andra ord minst 3 gånger så dyrt som pasta.
Nudlar är inte billigt.
Men till TS du behöver inte oroa dig, det blir inte dyrare. Försök bara planera noga vad som ska inhandlas för att undvika impulsköp och sådant. :)
Det gäller att ha en liten slant sparad för de dagar man ramlar över extraprisen eller varor med kort datum. En hyfsat stor frys är bra.
Småaffärer närmast studenterna är sällan billiga..
Spar en del av minneskapaciteten för att lagra priser på dina dyraste varor. Så ser du plötsligt lappen extrapris 67kr! i ett helt annat ljus.
Jag köper mycket mycket sällan kött som kostar mer än 60 kr. Helst under 40 kr/kg.
Ost kan bli dyrt, gäller att tänka och räkna.
Men ägg får kosta för mig. Ekoägg från glada höns.
Är student och äter lchf. Inga problem. Tycker det är utmärkt med tanke på att jag tappar inte fokus på eftermiddagsföreläsningarna, vilket jag alltid gjorde förr på kolhydratskost.
Håller koll på extrapriser på ALLA matvarubutiker, så blir det billigt och bra. Sen blir det billigare att äta lchf, för man köper aldrig dyra drickor, dyrt godis, samt äter mindre än förr.
Visst, det blir ju sällan nötkött på menyn, för det är nästan alltid alldeles för dyrt för en student, men fisk och fläsk är fortfarande gott :)
Satsa på storpack av färs, och gör storkok och frys in. T.ex. kålpudding är supergott, gör lite gräddsås till, och håller jättebra i frysen.
Håller också med om att äggen får gärna kosta mera, det är stor skillnad i smak mellan eko-äggen och de billigare alternativen.
OK! Tack så mycket, det ser ju faktiskt ljust ut. Är de nån av ni studenter som bor på korridor? I så fall hur funkar det? Inga synpunkter från de andra korridorarna?
OK! Tack så mycket, det ser ju faktiskt ljust ut. Är de nån av ni studenter som bor på korridor? I så fall hur funkar det? Inga synpunkter från de andra korridorarna?
Jag började med LCHF när jag studerade, jag märkte nog ingen större skillnad på matekonomin. Dock har jag barn så jag har ju hela tiden handlat till fler.
Jag ahde alltid matlåda (redan innan) blev ofta blomkålsmos på den tiden. Jag är lite kinkig på vad som passar att värma i matlåda.
Bodde i egen bostad men korridor boende kan ju möjligtvis spela in hur det fungerar med kylar och frysar. Om jag skulle bo i korridor skulle jag nog satsa på att köpa en beg liten frys och kyl till mitt rum då jag personligen inte gillar anras slarv och slask (jag har bott på elevhem)
Jag bodde i korridor och delade kök med 3 andra ett tag. Vi delade upp kylskåpet så man hade en hylla var.
Det var inga problem, ville man verkligen ha sina saker ifred gällde det att skriva namn på. I mitt kök åt alla var för sig så ingen reagerade på varandras mat direkt. :)
Korridårar.. 
Jag är inte själv student men lever ofta med väldigt begränsad ekonomi.
Ett tips är att absolut inte tacka nej till reklam i brevlådan.
Lusläs reklamen och punkthandla varor där de är billigast.
Har man inte tillgång till bil så kan det ju vara knepigt att ta sig runt och handla lite här och lite där, men man kanske kan ordna samåkning med någon som har eller kan låna en bil.
Jag har tur när det gäller ägg och har möjlighet att handla dem riktigt billigt, oftast både KRAV och vanliga, så jag får ofta i uppdrag att köpa med såna till min mor när jag har vägarna förbi. Kolla runt lite bland släkt och vänner (eller studiekamrater), det kan hända att någon känner till något liknande som du kan ta del av.
Jag har ätit lchf ungefär halva studietiden. Lägger kanske 200:- mer i månaden på mat nu än vad jag gjorde förut, men det tycker jag det är värt! Har en budget på 1500:- och letar inte maniskt efter extrapriser så man kan nog få ner den summan lite om man verkligen vill :) Har dock bott i egen lägenhet under hela tiden, så inga korridorsgrannar att kivas med :)
Jag har ätit LCHF i ett par år och de två senaste åren har jag pluggat! Det går finfint, har alltid med matlåda till skolan. Vi har tillgång till ett elevkök i min skola vilket underlättar, men en matlåda att värma i micron funkar hur bra som helst.
Äter mycket kyckling och lax, med frysta eller färska grönsaker och något till och budgeten är i alla fall mindre än om jag köper godis varje dag… Ett hett tips är att göra hel kyckling i ugn, blir ganska billigt och MYCKET godare än kycklingfiléer!
När jag pluggade, i den andra korridoren jag bodde var ganska liten 5 rum, Vi köpte vi en beganade frys till korridoren för några hundralappar. Det sparade mycket pengar och tid.
Som många redan skrivit, det behöver inte bli så mycket dyrare.
är också student, utomlands och i storstad, så det mesta är dyrt, MEN eftersom man faktiskt äter mindre och mindre med tiden så blir det inte så mycket dyrare. man kan ju tycka ett en chokladbit hit och dit inte spelar så stor roll, men att bara skippa godis/snacks/drick hyllan så sparar man en ganska stor slant…
Sen, köp på extrapris och frys in om du kan. Storkok sparar både tid och pengar…
Äter själv ca 2mål om dagen, ett mindre och ett normalt, ibland att jag tar några nötter emellan. Behövs verkligen inte mer än så… ägg i någon form till frukost/lunch och sen middag. på kh-kost hade min mage ingen botten, kunde äta hur mycket som helst!
Har alltid brokkoli, blomkål och vitkål i frysen… billigt och bra substitut för pasta/potatis/ris…
lagar inte någon avancerad lchf mat, utan steker bara det jag ska äta i smör och så är det klart.
Lycka till, och även om det kanske verkar som att det blir dyrare i början, ge inte upp, det är verkligen värt investeringen!
en sak till :
det som ÄR dyrt med lchf, det är om man ska börja köpa massa specialprodukter såsom kokosmjöl, erythritol etc. skippa sånt och gör det så enkelt för dig som du kan!
håller med #22. strunta i specialprodukter. Jag har köpt en hel del som "substitut" till exempelvis godis. Onödigt och dyrt! Satsa på mat :)
Var tidigare student och med både lchf och inte kost - det går utmärkt.
Nu ska jag kanske vara lite "obehaglig" dock - tvärt emot rådande uppfattning så har man ganska gott om pengar som student om man tar fulla lån och kommer direkt från gymnasiet/föräldrarna. De som får det knapert är de ensamstående med barn samt de som dels är äldre än 29 (om inga barn) och/eller har tidigare skulder. Jag har även varit universitetsstudent nästan direkt från att bo hemma också (dock inte direkt från gymnasiet då jag gick 1.5 år på komvux för betygskomplettering efter) - den ekonomiska skillnaden blir minst sagt enorm. Så finner man det svårt att få pengarna att räcka utan tidigare skulder och möjlighet att få bostadsbidrag (hyresättningen på studentbostäder brukar tyvärr räkna med det, vilket gör att hyran många gånger blir löjligt hög för de som är över 29 och inte längre kan få det) - är det ett tecken på att man bör se över lite hur man handskas med pengarna, det vinner man mycket på i längden. En kontantbuffert är väldigt bra om man t ex akut behöver gå till tandläkaren etc. om inte annat, eller varför inte ta mindre lån så det inte blir så tungt senare. (hade alltså närmare 3500kr mindre över när räkningarna var betalda "andra omgången" jämfört med när jag kunde bo i korridor och inte var uppbunden av gamla skulder, abonnemang och möbler etc.)
Numera lever jag på ca 2000kr mindre i månaden än som student, det går det med (pga tidigare skulder hade jag ca 1500-2000kr mindre i månaden än mina yngre klasskamrater redan då). Ska dock inte sticka under stol med att det var kännbart när jag blev 30 då det innebar 1000kr mindre i månaden pga inte möjlighet att få bostadsbidrag längre. (och som sagt även gamla skulder).
Har dock haft perioder då jag fått leva på i princip "ingenting" pga glapp med studielån etc. - det som gäller då i lchf-form är två saker 1. Periodisk fasta (det blir väldigt mycket billigare att bara äta en riktigt stor måltid och du behöver inte äta något utifrån hemmet alls då) 2. Ägg - låter man den där enda jättemåltiden vara t ex omelett kommer man undan riktigt riktigt billigt.
Andra saker att tänka på som nämnts är att se till att äta efter säsong, hoppa den dyra salladen och färska tomaterna och gurkan på vintern och välj saker som t ex vitkål. Handla efter erbjudandena, undvik att köpa kött till fullpris (du får nog ner köttbudgeten till ca hälften på det sättet jämfört med att gå till standardbutiken och köpa det man var sugen på, t ex Coop har erbjudande på fläskkarré i bit för 29 kr kilot, men du var sugen på nötfärs och går till lilla ica som är närmast och köper nötfärs för 70 kr kilot, nästa vecka kan det vara tvärt om - har man frys kan man "parrera" det hela lite mer.