Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1655 ggr
Mimsivimsi
4

Vi som inte är så strikta men mår bra ändå

Jag började med LCHF redan 2007 och då fanns det inte så mycket måsten och riktlinjer inom kosten, utan grundtanken var ät mindre kolhydrater och öka fettet (från att ha varit fettskrämd) samt ät "riktig mat". 
Jag tror inte ens "fakir", "fettfasta", periodisk fasta och dylika varianter fanns.

Var och en skulle äta så som man själv kände man mår bra av.
Jag kände att det var lättare att följa kosten med detta tänk. Utan så mycket pekfingrar och "så här ska man äta" hit och dit, lärde man istället känna sin kropp och provade sig fram.

Jag levde strikt LCHF i ca 1 år och sedan har min grundtanke alltid varit LCHF med vissa perioder mer striktare än andra.

Det är några grundtankar som alltid stannar kvar,
vilken period jag än är i:

-Jag har aldrig gått tillbaka till lågfett-produkter.
-Jag försöker för det mesta äta så "riktig" mat som möjligt, även om det ibland innebär mer grönsaker, frukter och bär.
-Jag tittar knappt åt mittgångarna i affären. De finns inte längre.
-Söta saker faller mig inte så mycket i smaken längre, det är helt enkelt inte så gott.

Fusk för mig nu för tiden betyder väl att man trycker i sig pasta, mackor, potatis, ris lite då och då i perioder.
Trots detta består de flesta måltider av grönsaker, kött, sås eller någon äggvariant som omelett/ägg&bacon etc..

Jag känner att det gör inte så mycket när jag fuskar. 
Min kropp känner direkt om det blir för mycket. Men att äta 1 måltid om dagen med 2 skedar ris till, det märks knappt.

Jag känner nästan inga omställningsbesvär längre. Men det är väl för att min kropp alltid får dessa byggstenar i form av riktig mat. 
Kolhydraterna blir det där lilla extra ibland men inga viktiga näringsämnen byts ut mot detta.

Är det fler som inte är så strikta men som mår bra ändå?
Ställer ni om er snabbare nu till LCHF än första gången?

Lurtz
2

Visst, jag undviker inte spannmål helt, men håller mig vanligen till lowcarb-bröd, och nån gång ibland blir det tortillas och majs till tacos, öl till grillfester eller potatis till sillen, det enda som händer är att viktminskningen avstannar, får inga problem med magen, och inga nya omställningsbesvär när jag går tillbaka till mer strikt heller. Det är ett förhållningssätt jag trivs bra med.

Margareta
0

Jag håller med dig Mimsivimsi det var enklare förr. Det som hänt är att vi numer är 17000 bara här på Kif och långt fler ute i landet. LCHF har blivit en quickFix för bantning men också - inte minst - en hälsokost där allt fler förväntar sig hälsovinster. När du var ny här var det självklart att var och en - som du just redogjorde för - hittade sin egen variant genom läsa de få böcker som fanns, goda råd och att testa själv och fick det att fungera. Nu lär många sig genom att testa recept i böcker och tidningbilagor, recept som många av oss finner tveksamma för vardagsbruk, men det står inte (möjligen finstilt). När det sen kommer till att "fungera" (antingen hälsomässigt eller viktmässigt) så gör det inte alltid det och då söker man svar på nätet och hamnar här. Skall man hjälpa någon som famlar, är det lättare att utgå från en strikt kost som snabbt fungerar och sen lägga till för att hitta gränserna. En annan orsak är att vi är många som fortfarande inte får det att fungera med viktminskning utan att vara väldigt strikta. Den ena rapporten efter den andra kommer in och beskriver att just striktheten är den röda tråden när det äntligen lossnar. Hälsovinsterna däremot kommer lättare, där räcker ofta den "liberala" form du beskriver. Oj det blev långt, men du inspirerade mig verkligen. Var glad åt att det går bra, omställningarna har med ketosanpassningen att göra.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mimsivimsi
0

Margareta jag glömmer aldrig vår första träff på nåt café i odenplan (waynes?). Vi var inte många inte. ;) jag tror absolut att man behöver vara strikt för att gå ner i vikt. Men när jag väl kommit dit kan jag slänga in lite kh ibland och ändå må bra. :) Nu är jag i v37 och har halv-ätit lchf hela tiden, endast gått upp ca 12 kg hittills. förra gången gick jag upp 25…. Då körde jag strikt Lchf från sluten av grav och efter charlie var född, gick ner 19 på 1 månad.. Så har väl tänkt likadant nu. Är bergsäker det var därför han var en så nöjd bebis när jag ammade. :)

Margareta
0

Tänk så länge sen vi satt där på cafet. Ammade lchfbebbar är nöjda, det har vi hört många gånger :-)

Numer pensionär i Nynäshamn