Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1580 ggr
Madelenestrandberg
1

Nöt ångest!

Usch jag sitter just nu med sådan ångest! Har tryckt i mig alldeles för många nötter och ångrar mig jättemycket i efterhand. Dagen i övrigt var bra.

Frukost: 2 kokta ägg med lite philadelfia

Lunch: Sallad, gurka, grön paprika med lax och fetaostkräm

Mellis: 1/2 dl nötter

Middag: Lite stekt zuccini med hemgjord köttfärsås

Sen spårade det ut när jag skulle gör i ordningen en nötblandning att ha färdig. Tog en nöt och kunde inte sluta!!! Och jag var inte ens hungrig… Så nu fick jag i mig massa extra onödiga kalorier och kolhydrater i form av nötter…

Jag är inte överviktig är 171 cm och väger 65kg men jag skulle vilja gå ner några trivselkilon… Brukar ni också hamna i ett läge där ni äter och inte kan sluta? Har ni något bra tips på att förhindra att detta händer? Och hur brukar ni tänka för att få bort ångesten?

Tacksam för lite tankeutbyte!

ACH
0

Tror det där är typexempel på att kroppen signalerar FÖR LITE MAT! Varför oroar du dig så? Varför tänker du på kalorierna? Sluta tänk så mycket på mat övh. Jag har jättestor övervikt och för mig är minst halva poängen med LCHF att jag äntligen, ÄNTLIGEN kan sluta att vara så matfixerad! Det är rentav lite provocerande att läsa om någon med lite trivselkilon som får ångest av några nötter…

Madelenestrandberg
0

Jag har tidigare haft problem med mat och försöker nu få en balans när det gäller matvanor och rutiner. Vill ha en stark, sund och frisk kropp med massa energi. Men är väldigt ny när det gäller LCHF, har bara hållt på en vecka.

Tycker inte det känns sunt att proppa i sig massa mat vid ett och samma tillfälle så jag ville veta om det är flera som hamnar i samma situation och hur de gör för att inte hamna där! Men som du nämner i början har jag kanske fått i mig för lite under dagen.

ACH
0

Ok jag förstår! Det är jättevanligt att inte ha koll på sina hunger- och mättnadskänslor i början! Ibland äter man som en häst, ibland hur lite som helst. Vad du ska sträva efter är det naturliga tillstånd där du förstår vad kroppen behöver just nu och vad den inte behöver. Om man har ätit mycket kolhydrater tidigare kan denna känsla vara störd, men förr eller senare kommer den tillbaka, om man bara försöker att vara lyhörd. Detta är den stora anledningen till varför du inte ska tänka på kalorier, eller ens särskilt mycket på kolhydrater, mer! Du sabbar för dig själv om du låter matematiken tala om för dig vad du behöver! Jag känner igen det plötsliga panikätandet från den tid då jag själv gick ner med kalorirestriktion. Trots att det funkat bra hela dagen så stod jag plötsligt där och bara vräkte i mig! Det var som att kroppen agerade på egen hand, som att jag inte var helt medveten om vad jag gjorde! Och så fick jag jätteångest för att ha hade så "dålig karaktär". Nu långt i efterhand tolkar jag helt enkelt detta som kroppens försvarsmekanism. Den fick ju inte den energi den behövde! Och då det var endast viljan som stod i vägen, tja, då fick den väl försöka smita förbi den då…

glitterfisk
0

Jag tänker att alla har sitt att kämpa med och att det är tämligen meningslöst att värdera sina problem mot andras. Min första tanke var också, precis som ACHs, att ett okontrollerat intag av något, ex nötter, ofta handlar om att man ätit för lite mat. Kroppen tror att det är svält på gång och ser sin chans att förse sig för att överleva, då gör den det och det är krafter som är svåra att kämpa mot. Så, mitt råd är att äta mer riktig mat vid måltiderna tre gånger om dagen. Råd att hantera ångesten? Ja, du kan inte göra det ogjort efteråt, tänk efter om du kan lära dig något av det som skedde istället. Hur kom det sig att det blev som det blev, kan du undvika det läget igen? Kanske bäst att inte göra nötblandning på ett tag, kanske inte ens att köpa nötter? Sen är nog det bästa att förlåta sig själv, ge sig en klapp på axeln, släppa nötincidenten och sova gott! Och lite kan jag hålla med ACH, det finns det som värre är i världen än några nötter som hamnat fel…

ACH
0

Alltså: ÄT! Ät tills du blir ordentligt mätt! Ät igen när du blir hungrig! Sluta inte vid en viss gräns. Det där med "många små mål" är mest för de som behöver hålla blodsockernivån jämn, på LCHF är den istället konstant låg. Jag äter endast två gånger om dagen, vilket funkar fint. Två till tre ggr är vanligast bland LCHF:are, verkar det som. Den strategin är bra också därför att det är lättare att känna skillnaden mellan mättnad och hunger när det går lite längre tid mellan målen.

Madelenestrandberg
0

Svar till ACH: tack för ett lång och bra svar! Jag ska försöka fylla på med lite mer mat under dagen och förhoppningsvis får jag bättre koll på mina hunger och mättnadskänslor efter ett tag.

Just då när man står och proppar i sig är det verkligen som du skriver att kroppen agerar på egen hand. Sen om det är för mycket nötter, ost eller vad tusan som helst spelar egentligen inge roll för man känner sig fortfarande dum efteråt pga "dålig karaktär". Men jag ska kämpa vidare så jag kan läsa av min kropp bättre!

Svar till Glitterfisk: Självklart har vi alla olika problem och mitt största problem är inte att jag vill gå ner i vikt utan att jag vill känna mig sund och frisk och som jag skrev tidigare har jag haft problem med mat och rutiner tidigare.

Jag ska försöka äta mer och ta lärdom av detta så jag inte hamnar i detta mer liknande hetsätande på kvällen. Är dock svårt när ja jobbar på Kreta för tillfället och kommer hem närmare 12 halv 1 på natten och inte har ätit middag. Det är som sagt svårt med rutin och bra mat. Men jag ska nog lyckas :)

ACH
0

Vill be om ursäkt om du tog illa upp av min bryska ton! Nu förstår jag ju att det låg mer än en trivselkilosproblematik bakom. Men jag kan säga att nu när du börjat med LCHF så har du kommit helt rätt! Hela denna kost bygger på ett naturligt förhållande till mat, som faktiskt kommer av sig själv tillslut om man bara håller på! Lycka till!

Madelenestrandberg
0

Helt otroligt att du klarar dig på 2 mål om dagen! Vad äter du då? Jag ska äta mer och så småningom borde jag få koll på mina känslor. Hur som helst har jag redan fått starkare och högre puls (har haft låg tidigaare). jag är varmare om händer och fötter och svettas mer ofta och min mage är inte uppsvälld så lite har det hänt på 1 vecka iaf :)

Madelenestrandberg
0

Det är ingen fara! Jag förstår din reaktion! Tack för bra tips, jag tar till mig! ska kämpa vidare för det känns bra med denna kosten, känns som en sund livstil!

Lycka till själv! :)

ACH
1

Det är inga problem alls! En vanlig frukost kan bestå av omelett på tre ägg, 50g smör, en skvätt grädde samt en näve riven ost på. Middag en rejäl köttbit med kanske motsv två dl smörstekta grönsaker samt fet sås ca 1 dl. Och jo, jag går ner! ;-)

Madelenestrandberg
0

Fantastiskt! :) Mitt problem är mycket mitt jobb att det är långa dagar från 12.00- 00.00 och sommartid 02.30. Blir så himla många timmar som normala människor sover på och inte känner av att det blir hungriga. Jag tror inte jag skulle klara mig på bara 2 mål pga dessa tider. Måste komma på något bra mellanmål eller helt enkelt göra större portioner!

ACH
0

I början kan det vara bra att ha lite nödmat att ta till, för det är bättre att låta kroppen få sitt när den ber om det än att den tillslut gör som i nötfallet. Den ska alltid kunna lita på energitillgången! Då slappnar den nog av tillslut, ska du se. Bra nödmat är kokt ägg, sardin i tomatsås på burk, ost, majonnäs till äggen, korv av bra kvalitet etc. Ja, det var ju jobbiga tider… Men eftersom blodsockret inte har någon betydelse här så finns stort utrymme för anpassning. En rejäl, fettrik frukost skulle jag föreslå, lite nödmat av ovan nämnda typ på jobbet och så en ordentlig måltid när du kommer hem.

Madelenestrandberg
0

Det låter som det finns hopp även för mig och mina matvanor! Ha i mer fett och försöka att släppa kaloriräkningen hur svårt det än känns just nu.

Ska även ta med lite nödmat tills kroppen vant sig vid omställningen. Hoppas på att kroppen svarar bra på detta!

ACH
0

Ja, men EN sak till: Folk som tidigare bantat kraftigt med kaloriunderskott kan märka av en smärre viktuppgång i början. Det beror, brukar vi säga, på att de har en "otrygg kropp". Det kan också vara inre organ som växer till sig igen efter svälttillståndet. MEN detta är inget att oroa sig för - det handlar INTE om att man börjar bli fet! Skulle detta hända så är det bara att fortsätta på den inslagna vägen i lugn och ro och ge kroppen tid att inse att det är bättre tider nu!

Madelenestrandberg
0

Det är möjligt att detta kan hända mig. Jag kommer däremot inte märka något på någon våg för det har jag ingen! Men jag har måttband och sen lär jag ju känna på kläderna om jag går upp i vikt!

Tusen tack för all information och alla tips!