Idrott och hjärtinfarkt
Man läser mer och mer om idrottare som
klappar ihop i hjärtinfarkt och det verkar ju inte normalt … för inte så
länge sedan läste jag en artikel utav Dana Carpenter där hon skrev om sin
tonårsförälskelse, Davey, från The Monkees, som dog i en hjärtattack nyligen.
Han var vegetarian och maratonlöpare.
Jag saxade bara en bit av artikeln eftersom
det är just den här biten som är intressant …
But it may shock you to learn that serious running is bad for the heart. Marathoners have a higher rate of heart attack than the general population, not a lower one. Endurance running sets off a cascade of inflammatory substances in the body. There is also some evidence that endurance running can cause stiffness in the aorta, and increased blood pressure in the major arteries of the heart. As a massage therapist, I have known for a couple of decades that serious running is hard on the body -- of all the non-contact sports, it has the highest injury rate. Still, the information about heart damage surprised me.
Indeed, serious "cardio" -- the elevating of heart rate for long periods of time -- is drawing more and more fire. I know that my trainer friend Fred Hahn considers it a stress, rather than of any benefit, as do Dr. Mary Vernon and Dr. Michael Fox, both of whom have spoken on the Low Carb Cruise. Primal Fitness guru, Mark Sisson, a former competitive runner, now refers scornfully to "chronic cardio," blaming it for years of struggling with his health, despite (or, it appears, because) of being a professional athlete.*
In
short, it may be that my childhood heart throb died early because of, rather
than in spite of, his "healthy" lifestyle.
Rest
in peace, Davy. A generation of women will always love you.
*
Please note that these various professionals are speaking of serious cardio --
distance running, elliptical, stair-climber machines, anything designed to get
your heart rate up into your "aerobic zone" and keep it there for
concerted periods of time. They are not against going for a walk, or a hike, or
an evening of dancing, things that fit Sisson's primal exercise directive to
move around slowly a great deal. A walk is still better than sitting on the
couch staring at the tube.
Jag tror snarare att det är så att många löpare vräker i sig kolhydrater för de tror att de måste det för att orka. Det gäller ju även fotbollsspelare, simmare och andra atleter. De dör ju som flugor nu. Kanske är det kolhydraterna, eller är det kanske för enkelt…?
Tror att magnesium och kaliumbrist kan vara en bidragande orsak. Idrottare svettas ut enorma mängder. Äter de mycket bröd och pasta så hämmas ju upptaget pga fytinsyran bland annat. Dricker de dessutom mycket energidryck med koffein lakas ännu mer ut.
Idrott på den nivån kan väl vara en risk i sig också. Att det skulle vara nyttigt att pressa sig så hårt och så ofta, det tror jag inte på.
ja extrem träning utan ordentligt vilo/återhämtningsfas är inte nyttigt. Att kroppen kan protestera rätt duktikt visar ju stressfrakturer, utmattningssymptom, envisa förkylningar/infektioner, asta osv. Sjävklart kan säkert också hjärtat ta stryk.
Det finns studier som visar att kolhydrater ger hjärt/kärlsjukdomar oavsett träning och vikt.
Här är ett exempel:
http://www.kostdoktorn.se/facit-fran-inatt/
Här är en annan:
http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/
Elitträning av alla slag sliter ju nåt enormt på kroppen. När jag gick på folkhögskola i Mora så hade de även kurs för elitjuniorer i längskidåkning. Aldrig har jag träffat några som varit så sjuka så ofta som de.
En vinter gick det en influensavåg genom skolan. De som var sjukast var skidåkarna och jag tror det var mangrannt. De flesta av oss andra var hur friska som helst.
Frågan är ju om det är träningen eller kosten som gör att de blir sjuka…
Genetiska förutsättningar spelar säkert ingen roll, va?
Jag vet inte, men jag tror inte det. Läste du länkarna i tidigare inlägg?
#7 Förmodligen träningen då vi andra som inte tränade inte alls var lika sjuka som de vältränade men vi åt samma saker. Många av oss iaf då vi bodde på internat.
Det är något som jag uppmärksammat också att dödtalet verkar ju stiga med åren som gått. Dessutom att problmet går ned i åldrarna också. Inte direkt ovanligt att tidningarna tar upp det enstaka gånger i Sverige att ngn barn eller tonåring dött plötsligt hjärtdöd i idrott sammanhang. Om det är stressen i vardagliga livet och alla de kraven man har på sig som gör att dem pressa sig hårdare än vanligt. Eller om det är kosten? Vem vet?
#11 Läsk och energidrycker kanske? Idrottare luras ju att tro att utan Red Bull (Gainomax, Powerade osv), pasta och gröt så klarar de ingenting…
#6 Anledningen till att så hårt satsande skidåkare lätt blir sjuka (är själv längdskidåkare, sistaårs junior tränar ca550h år vilket ändå är lite jämfört med dessa typer) är just för att de tränar så otroligt mycket. Och när man tränar bryter man ju ner kroppen men även immunförsvaret. Timmarna efter träning är man som mest mottaglig och går det då ett jobbigt virus är det ibland svårt hur noggrann man än försöker vara med hygien, vila och kost, man åker ändå dit. Kroppen är helt enkelt under hög belastning. Jag tror inte att det beror på alla kolhydrater de käkar för dessa gör dom av med, med råge. Deras kroppar skulle brytas ner utan dem.

Detta är vad artikeln säger … och i många sporter använder man ju löpning för kondition …
'Endurance running sets off a cascade of inflammatory substances in the body. There is also some evidence that endurance running can cause stiffness in the aorta, and increased blood pressure in the major arteries of the heart.'
#14 Jo, men hur vet man att det beror på löpningen? En studie på lchf-löpare skulle jag vilja se först. #13 Man brhöver inte kolhydrater när man tränar. Kroppen bryts inte ner. Varför tror du det? Kolla på Björn Ferry.
okej, kroppen kanske inte bryts ner men, den den kan heller inte precterar maximalt. jag säger inte att man ska käka enorma mängder pasta, bröd, ris å så men att nolla är inte alls bra. (nu pratar vi sattsande idrottare) Björn Ferry låg ändå på en högre mängd kolhydrater än en normalmänniska. just för att kunna få bästa effekt i träning. man kan lätt tappa explosivitet också, då fettförbränningen ÄR trögre och tar mer energi än kolhydratsförbränning.
låg Björn Ferry på högre mängd kolisar än en "normalmänniska" !? Det kan du väl inte mena!? Ja före kostomläggningen men knappast efter…
I mängd kan det nog bli mer eftersom Ferry äter för 3-4 personer, men i procent har jag för man att han sagt att han hamnar på ca 15 % kolhydrater vilken måste ses som mindre än en normal människa om än högre än normal LCHF.
precis. jag syftade på en normal LCHF:are
#12 Wildrat
Jo det kan finnas en bra koppling där. Aldrig förr har man druckit så mycket energidricka som man gör idag på tävlingar och träningar, allt för att maximera sin prestation på bekostnad av hjärtat belastning(?)
Skall bli intressant när man kommer ut med ren fakta vad det kan beror på. Om det ÄR kosten som skapar dessa problem eller andra faktorer.

Orsaken står i artikeln …
"Endurance running sets off a
cascade of inflammatory substances in the body. There is also some evidence
that endurance running can cause stiffness in the aorta, and increased blood
pressure in the major arteries of the heart."
Ahh just det!
Läste lite för fort ;) Tack för påminnelsen hehe.
Finns det några studier på jämförelse med löpare på LCHF och vanlig kost? Inte i den meningen vad gällande prestationsförmågan osv utan mer om skadan, belastningen på kroppen vid längre distanser som jämförelse mellan de kosterna?
Hehe, denkal!
Just det frågade jag om men tydligen finns svaret i artikeln…Inte enligt mig. Man kan ju inte konstatera att det beror på löpningen så länge man inte har provat att ge dem olika mat. Jag ger mig sjutton på att det är kolhydraterna som gör kärlen stela och inte träningen.
Läste nånstans att de kollat massajer och de hade också stela kärl men skillnaden mellan dem och oss var att de inte blev sjuka av det. Förklaringen då var att kärlen stelnade av praktiska skäl, med åldern behöver kroppen ett högre Blodtryck och då måste kärlen bli stelare för att inte spricka. En naturlig process alltså som störs av nåt vi västerlänningar gör, tex äter socker och vetemjöl…
Det kan ju vara förklaringen till att dessa människor dör i större utsträckning. Den naturliga processen som behövs pga ansträngningen störs av kosten, än mer så nu med alla specialgrejjer idrottare stoppar i sig.
Det är alltså återigen fel bov som pekas ut i dramat, precis som i kolesterolmyten.