Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5788 ggr
woffihaa
2012-05-19 10:49
3

Steviasocker!

Hej!

Jag har köpt en påse Steviasocker från Stevia Vital. Innehåll: Stevia (Rebaudiosid), Erytritol (E968) Form: Kristall.
Söthetsgrad: ca 5x jämfört med vanligt socker (Sackaros).
Smak: Söt sockerlik smak som varar länge.

Skulle använda det när jag gör kladdkaka eller brownies någon gång ibland. Hittade ett recept på Brownie : 1 ägg, 1,5dl mandelmjöl, 1,5msk kakao, 1msk steviasocker, 25g smält smör. Det blev inte alls gott. Besk/bitter lakritssmak. Fick slänga hälften. Så frågan är ju då hur mycket jag ska minska stevian? Prova med 1tsk i stället för 1msk? Ni som har erfarenhet av steviasocker hur gör ni?

Mvh Caroline

[Pennylane1]
2012-05-19 10:57
0

jo men då är det kanske inte det  steviasockret som receptet utgår från, det du köpt  står att det är fem ggr sötare än socker , då måste du nog ta mycket mindre.

Marianne tipsar om dosering här:

http://mariannslchf.se/en-sot-tavling/

woffihaa
2012-05-19 11:04
0

Tack för svar! Jo receptet hittade jag på Stevia Vitals hemsida. Men antar att jag får minska ändå.

Marianns LCHF Mat & bak
2012-05-19 12:34
1

Den är svår deras steviasocker, för många känner bsimaken även av 1 msk, som ju är rätt lite ändå.

Jag skulle tagit 1 tsk och fyllt upp med erythritol ca 2-3 msk. Då bör du vara i hamn med sötningen i normala recept.

Vi får hoppas stevia vital kommer ut med ett steviasocker som är bakvänligt Glad

Rebiana har ett steviasocker som är  jättefint, där tar man ca 3 msk och ingen bismak.

Jojomaja
2012-05-19 12:48
0

Litet sidospår. Jag hittade stevia på ICA. (ICA Stevia Strö)

Gissa om jag blev paff när jag vände på påsen och det stod

kolhydrater 100 g / 100 g.

woffihaa
2012-05-19 12:55
0

Tack Mariann! Ska prova ditt tips. Påsen kostade 200 så rätt dyrt men den lär ju räcka länge då om man ska ta ännu mindre Glad Då kan jag tex blanda det med Sukrin?

[Pennylane1]
2012-05-19 13:11
0

# 4 jo det är en sockeralkohol och de räknas som kolhydrater men du behöver inte räkna dem alls ( i sukrin)  för de höjer inte blodsockret. Vissa sockeralkoholer bör man räkna kanske hälften av kolisarna (de tvistar lite om det "di som vet" men alla verkar överens om att detta iallafall inte gäller sukrin(=erythritol, allt som slutar på -ol är sockeralkoholer)

Fiana
2012-05-19 22:25
0

#4 Faktiskt lite skumt att den får säljas som att heta "Stevia" då det är mest erythriol i. Kommer nog bli väääääääääligt mycket förvirringar med recept som kommer poppa upp snart med alla som köpt vad som är blandningar utan att de vet om det och skriver "stevia" i recepten….. sen kommer någon och bakar recepten med vad som är just stevia…….. kaka med 1 dl stevia någon? :P

(eller tvärt om för den delen när de läser 1/4 krm stevia och tar den mängden av en blandning som denna och undrar var sötman är :P)

Marianns LCHF Mat & bak
2012-05-20 14:48
0

#5 Japp, sukrin är erythritol!  
Lycka till emd bakningen Glad

#7 jadu, det lär garaneterat hända. Det råder stor förvirring, jag får väldigt många frågor om diverse stevior med erythritol, alla känner jag ju inte till heller Rynkar på näsan

woffihaa
2012-05-20 18:57
0

Får ta och köpa hem en påse Sukrin med då Glad Blir provbakning till nästa helg!

Kollade föresten runt lite efter Rebiana men hittade ingen som säljer…Vet du Mariann vilken hälsokostkedja som har den? Är ju ingen panik då jag ska använda upp min Stevia Vital först och det lär räcka väldigt länge. Men tänkte nästa gång ska jag köpa Rebianas i stället Glad

Marianns LCHF Mat & bak
2012-05-20 19:31
0

#9 Vet inte, men när det är dags kanske Stevia Vital har kommit med sitt baksocker Flört

woffihaa
2012-06-05 22:16
0

Hej! Har provat att baka ett par gånger och det funkade och smakade väldigt gott med ditt tips att ta 1tsk steviasocker och 2msk sukrin :-) så nu är det bara att testa andra recept och lära sig mer :-) Har även hittat sidor på nätet som säljer Rebiana så nästa gång köper jag det i stället!