Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 4554 ggr
raphanus
6

KiF:are sjunger om korvrelaterad fetma

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Våren 1994 var jag fortfarande en av alla dessa vilseledda människor som gick omkring och trodde att man obetvingligt blir fet av korv.

Jag och en klasskompis skrev då en låt om en person som lever avskärmad från verklighetens problem. För att illustrera hur bekymmersfritt personen har det innanför väggarna i det mentalsjukhus där han sitter, skrev vi in i sångtexten att han äter korv och blir fet. Hade vi vetat bättre då, kanske vi hade sjungit om en brödätande person i stället.

Nu har låten hittat ut på Youtube och beledsagas av en video som illustrerar texten. Den som föreställer låtens berättarjag i videon är ingen mindre än raphanus, som gärna tar sig en korv då och då.

Jag visade videon för en LCHF-ätande bekant i Karlstad, och hon kommenterade den på följande vis:

Ha ha! Kul att se hur du undvek korvbrödet!

(Märk dock att personen i sista versen sjunger om grädde i teet. Kanske lite väl djärvt för att vara i fetträdslans Sverige 1994.)

Glad sommar!

skogs-tolva
0

Den var trallvänlig!

Hur blev bigosen…? Oskyldig

kaisakavat
0

Den var ju riktigt kul - och den liksom 'sätter sig'. Risk man kommer gå och tralla på den.. Skrattande

Tack för att du delar med dig.

Glad sommar tillbaka.

raphanus
0

#1 - Jag har inte försökt göra bigos än, men jag har sparat ditt recept. Just nu är det International Market på Plattan i Stockholm, och där kan man köpa ett tråg bigos för 50 pix. Mycket gott. De har myśliwska också.

#2 - Tralla på. Och ät korv!

Andina
0

Gud, vad häftigt, Raphanus! Tack för denna trallstund! Jättebra! Skrattande

Kan du inte göra en version två - aningens mer LCHF-indoktrinerad?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

kaisakavat
0

#3 Jamen, det ska jag! Skrattande

Adur
2

Hehe, nu kommer jag att gå på jobbet imorgon och gnola att jag är lobotomerad… Nåja, ingen lär väl höja ett ögonbryn, de är vana.

kaisakavat
1

Korv härmed inköpt. Cool

raphanus
1

#4 - Andina, jag snuddade vid tanken, men vi i den interna kretsen som har trallat på den här låten i arton år är så vana vid den ursprungliga texten. Dock ska det väl kanske gå att hitta några andra LCHF-inspirerade kväden ur min hand på den här sajten, om man letar duktigt.

#6 - Kräver de till äventyrs en förklaring, så vet du ju vart du kan skicka dem. KiF is the place to be!

Margareta
0

Helkul raphanus! Mycket bra melodi och medryckande text.

Att du sjunger bra visste vi redan!

Du borde hänga med till Säffle - där sjunger vi mycket!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

raphanus
0

#9 - Det skulle vara jätteskoj, men jag måste se hur det blir med jobb först.

Margareta
0

Självklart!

Numer pensionär i Nynäshamn

skogs-tolva
0

Åh, vilken tur du har med marknaden! Här får jag göra själv om jag vill ha och åka 10 mil in till Göteborg för att köpa korv…aja, vad är väl en bal på slottet! =)

kaisakavat
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Såhär menar du..? Flört

Andina
0

Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

frodig
0

Ja, va kul att du lagt upp GLAD-låten här också nu! Jag har skickat den vidare till mina ungdomar.

Och precis som Kaisakavat och Adur säger, den är verkligen trallvänlig och fastnar. Jag har kommit på mig flera dagar med att gå och vissla eller gnola på melodin Cool, så tack för den Raphanus Skrattande!

raphanus
0

#15 - Hade du inte sagt nåt, hade jag nog inte gjort det.

frodig
0

Skrattande där ser man, va bra att du gjorde det då! Jag tror du får blodad tand och gör en ny Fett Glad Låt Tungan ute!!