Behöver gå upp i vikt !
Hej Jag har skrivit förut om min bror som har en hjärntumör och går på strikt LCHF kost,men han behöver gå upp i vikt han får inte gå ner mer Hur gör man då? Med vänlig hälsning Vasterlosa
Först och främst - sänder en tanke till din bror. LCHF är ju ett mycket bra val i hans situation eftersom cancerceller göds av socker.
Det sägs ju att LCHF är viktnormaliserande. Om man är underviktig så byggs musklerna upp så att man ökar i vikt. Nu är ju han i en "extrem" situation så kroppen kanske inte svarar som vanligt. Det är väl viktigt att se till att han får i sig tillräcklig mängd protein, dvs minst 1 gram rent protein/kg (normal) kroppsvikt (kött innehåller ca 20 % protein, fisk mindre) och att fylla på med ordentligt med fett. Om han orkar så kan det nog vara bra att försöka äta så strikt som möjligt, dvs gärna undvika mjölkprodukter också och fokusera på kött, fisk, ägg, fågel och fett som smör och kokosfett. Men det allra viktigaste är ju ATT han äter.
Tack snälla nybörjare08 Det snurrar i huvudet lite :) min bror väger 73 kg hur får man fram hur mycket protein han ska äta då ? Tack på förhand

Sänder också en tanke till din bror!!!
Använd minmat så räknar den ut proteinmängden åt dig (och allt det andra).
Han bör alltså äta minst 73 gram protein per dag. det bör bli ca 400 g rent kött per dag eller ca 500 g fisk. Men då räknar jag inte om han äter annat, t ex ägg. Ägg tror jag innehåller 15 % protein.
Du räknar så här:
gram protein man vill äta / procentandel protein i råvaran = gram råvara
Alltså: (kött, 20 % protein) 73/0,2= 365 g
(fisk 15 % protein): 73/0,15 = 487 g
Tack snälla ni !!! Då ska jag börja räkna !!

Ett mycket smart val av din bror.
Speciellt vissa hjärntumörer är känsliga för att sockertillgången minskar
Han bättrar nu på sina möjligheter rejält 
Hur man ska tänka med proteinet till din bror känner jag mig lite tveksam till
Ett överskott av protein kan medföra att en viss del omvandlas till glukos vilket då kan gynna tumören.
Äter han däremot för lite kanske han tappar muskler.
Lite av ett dilemma alltså
Är han inte direkt underviktig kanske det är bättre att ha en högre fettprocent och lägre protein för att effektivt svälta ut alla cancerceller??

Han kan även använda BMR-uträkning för att få fram en rimlig proteinmängd.
Tack snälla alla ni som har svarat !!!!