Campingmat à la LCHF?
Hej!
Tänker åka och campa med maken och tvååringen i sommar. Tälta på camping men utan möjlighet till kylskåp. Vad kan man äta, vad har ni för tips? Gärna hyffsat budget och helst "ren" mat utan 511 konserveringsmedel och liknande. Vissa saker kan man säkert köpa på plats, men vill gärna ha tips från er!
Så här har jag tänkt hittills:
Ägg, håller sig några dagar i rumstemp, koka när man ska äta dem
Makrill i tomatsås
Nötter som snacks
Värmebehandlad mjölk/grädde som står sig utan kylskåp, får öppna ett nytt pkt varje gång man behöver dock
Bullens korv, o liknande konserver? har inte kollat än. Men misstänker att det mesta är av tvivelaktigt innehåll. Nån som har konservmatstips?
Låter som en riktigt smakfylld campingupplevelse det här *haha*. Ge mig mer förslag!
Tack :)
På camping brukar man kunna "byta" kylklampar mot en mindre peng, det går mao att ha kylväska iaf, inte fullt så kallt som kylskåp men bättre än "sommarvarmt tält".
Jag är uppvuxen i tält sommartid, vi hade alltid "riktiga" kylvaror, men i mindre förp och alltid välfylld kylväska (håller sig bättre då)
Annars är ju de här boxarna man kopplar in i bilen suveräna, man kyler den när man åker någon stans, och så håller den utan problem över natten…
Annars är det väl "mat för dagen" som gäller, köp samma em och laga direkt då går det mesta i kött- ochg mejeriväg, Smör håller oxå bra, men i burk med kanter om den skulle råka smälta. relativt små ostar…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tack för bra tips! Kom på att babybel-ostar också funkar. De håller ju 12 dgr utan kyl.
Fler tips?
Ägg håller väl betydligt längre än några dar i rumstemperatur? Annars finns ju torkat kött eller pemikan, kokosfett håller sig i bra i värme liksom choklad så då kan man göra ischoklad. Det går även att använda en sjö som kylskåp: Lägg maten i dubbla plast påsar och knyt ordentligt, fäst ett rep med sänke och bind fast det vid ett träd.

Jaus- Vad är pemikan?
Angående äggen så läste jag på förpackningen att de åldras på en dag i rumstemp lika snabbt som på en vecka i kylskåp.
Ischoklad är ju gott, men tror de blir väldigt geggiga i värmen dock :/
Pemikan är en blandning av torkat kött älg/ren/nöt och fett ister/talg/kokosfett och ev lite bär. recept finns här om du söker.
Säg inte att du brukar slänga mat så fort bäst före datumet gått ut utan att ens lukta på det? Ägg ska hålla minst 3 veckor i rumstemperatur (20C). Ett enkelt sätt att se om ett ägg är gammalt är att lägga det i ett kallt glas vatten och om det ligger på botten så är det OK, men om det flyter så är det bara att kasta.
Ischokladen kan man ha i sjön som jag tipsade, i fall det finns en i närheten.

Förvarar alltid äggen på köksbänken, de går åt så fort att de är fina när jag äter dem och samtidigt är det lätt att göra majo.
Hm, ischoklad i sjön…? Får hoppas att man kan ha tältet i närheten då… Stöldrisk?! 
Appropå det som Anterrabae skriver i #1 om eldriven kylväska. Min egen erfarenhet av detta är att det är överskattat. Har nog haft ett par stycken som definitivt inte kyler väskan alls! Kopplade in den hemma och den lyckades inte sänka tempen mer än kanske 5 grader, och då var det ju 20 grader inomhus. Den skulle lyckas med att sänka 15 grader tror jag (i förhållande till omgivande temp), men så långt ner som 5 kom vi aldrig i närheten av. Bytte väskan två gånger för att det kanske var fel på den…
Bättre att köra med kylklampar, även om det kostar en slant så kan man byta rätt många innan man kommer upp i en eldriven kylbox…
Ja, ischokladstölderna har ju ökat den senaste tiden. 

Har du en vanlig hård kylväska så kan använda den. Lägg i djupfrysta maträtter så fungerar de som kylklampar under tiden de tinar och håller t ex grädde och andra mejerivaror kalla.
Många livsmedel klarar sig bättre än man tror utanför kylskåpet.
Konserverad tonfisk kan blandas med t ex ägg och lite grönsaker till en sallad. Ev dressing av majonäs (hålbarare än man tror) och någon mejerivara.
Ost klarar sig bra i rumstempratur, vanlig hårdost i bitar mättar bra och är mer ekonomiskt och drygare än Baby-bel motsv.
Kokosfett smälter vid 25 grader, så det kan få en lite lurig konsistens om det är för varmt utomhus. Kokosfett i te eller kaffe tillsammans med några bitar ost är mättande. Ekologiskt kokosfett från hälsokosten har bättre kvalitet, men är dyrare än det som säljs i silverpaket i hälsokosten.
Ägg är hållbara.
Baka kokostoppar efter recept i någon kokbok, men uteslut sockret.

Korvar och salami klarar sig också bra i rumstemperatur.
Vänliga hälsningar Stephan

Under campingresor som liten bjöds det ofta på burkskinka.
Håller bra i alla fall…
När det gäller korv så väljer jag Bockwurst i glasburk från t.ex. Willys. Innehåller 75% kött och få tillsatser (E331 & E250)
Soppa på burk mättar också bra med lite pasta eller bröd till. Danskt rågbröd är oslagbart i brödväg, både när det gäller hållbarhet och näringsvärde. Ett gott pålägg är makrill i tomatsås med majonäs och lite salt. Sardiner på burk är också bra.
-Torkad tortellini med olika fyllninngar.
-Kex typ fullkorns digestive och liknande
-Pulvermos med rostad lök funkar. Speciellt med en rå äggula på.
Dock är utbudet av burkmat begränsat för mig som är laktosintolerant. Om man dessutom bojkottar glutamat gör man det inte direkt lättare

Pulvermos, fullkorn, tortellini och rostad lök?
En sommar i kolisarnas tecken.
Haha, jag är 181 cm lång och väger ca. 63 kg så personligen behöver jag inte tänka så mycket på vikten. Jag fokuserar på att överleva sommaren i Norge. Bor i bilen, så utsvävningar får vänta ett tag.
Har dock vägt 32 kilo mer, så jag vet… Tips mottages tacksamt även här:)

I konserv-väg finns saltkött-kalops-dillkött-grönsaker-tonfisk-makrill….Frys ner falukorv-bacon-rökt skinka-grillad kyckling tex innan ni åker, så håller de sig. Räkost-skinkost & i den hyllan finns valmöjligheter.
Ät konserverna sist. Så gör vi när vi tältar i skogen !! 
Jag längtar till "vår" ö……paddla lite & fiska….

*lånar tråden lite*
Jag ska ut och MC-campa med tält i sommar tänkte jag (Norge bl.a.) och har läst tråden med stort intresse, men vill gärna se fler tips, naturligtvis kolhydratfria sådana.
Jag har inte bestämt mig för "köksutrustning" heller, vad är smidigast och enklast att packa med sig på hojen tror ni?
Torkat kött borde väl fungera alldeles utmärkt? Tänker faktiskt på matsäcken Ayla och Jondalar hade med sig i boken Steppvandringen :-) Lite ölkorv kanske, lufttorkad skinka och torkat älgkött :-) Sill i konserver fungerar väl också? Vitkål håller ju urlänge och fungerar till det mesta.
Som någon skrev frys in mat som du har med som kylklampar ett par dagar.
Vi brukar ha bullens korv då barnen älskar den, hur nyttig den är vet jag dock inte.
Torka köttfärs är rätt enkelt, bryn den sen in i ugnen på ca 50grader med glipa i ungsluckan.
När jag campar handlar jag varje dag (bilburen camping) brukar köra med mjukost och majonäs på tub inbillar mig att den håller bättre men så är det kanske inte. Jag tycker 12 volts kylväska i bilen funkar bra.

Hur aptitligt är pemmikan? Någon som testat? Vad är bäst? Göra pemmikan eller torka köttet och äta det för sig och komplettera med fett på något annat sätt?
Man kan ju göra egna konserver också. Köttfärssås och soppa har jag testat men det borde gå bra med de flesta "lite blöta" maträtter.
Fyll en pet-flaska med vatten och lägg in i frysen tills ni ska åka.Fungerar som kylblock. Tinar ganska långsamt och så har man kallt vatten att dricka när det tinar. Frys in mat och ta med. Pannbiffar, kyckling m.m.
#4 skrivet av farbrormalin
Ägg som förvaras i kylskåp klarar sig minst 2 månader. Att äggen ska märkas med 28 dagar är ett EU-beslut eftersom man i Europa oftast förvarar dem i rumstemperatur. Kan läsas på Svenska Äggs hemsida.
Jag är uppväxt med hemlagade campingkonserver, köttbullar, köttfärssås, fläskgryta och kalops som konserverades i glasburk. Idag finns moderna varianter av konservglasburkar på ÖB, Konsum mfl. Finns annars att köpa på nätet året runt.
Håller också med om skinkburkaran som vi fortfarande har några hemma för enstaka dagar när vi inte har något i kylskåpet och klockan är för mycket för att tina ur frysen, Då kan också lite grönsaker snabbt bli en vegetarisk soppa
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Vi reste runt och campade när mina barn var små…utan kyl. Frös in vatten i petflaska som någon tipsade om här tidigare. Gjorde också mat som köttfärssås, pannbiffar, biffstroganoff mm hemma och frös in. Dessa höll sig faktiskt i flera dagar i vår kylväska. Ibland var det tom frostigt när det skulle värmas. La det frysta i botten och sen smör och ost ovanpå. Vi hade en plastlåda klädd med frigolit ( hemmabygge) som vi använde som kylväska. Fungerade alldeles utmärkt.

DN: "Konserverad mat ökar halterna av det östrogenliknande ämnet bisfenol A i urinen med flera tusen procent."
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hoga-halter-bisfenol-i-mat-pa-burk
Glas är bra!