olivolja?
Hur är det med olivolja och lchf-kost? Går det bra att ha en skvätt på salladen tex?
Intressant och skulle själv vilja veta det.
Finns ju så pass många olika oljor osv. Har iaf tagit bort majsoljan helt och hållet ifrån mitt sortiment.
Sedan vet jag faktisk inte hur det är med fleromättade fetter kontra enkelomättade fetter? Vilket av dessa är bra? Nåja ngn kan säkert förklara det för oss. Låna tråden och slänger in lite frågor själv :)
Jag använder mig aldrig utav olja mer än att jag nu fastnat för att ha en liten skvätt olivolja och italiensk salladskrydda på salladen till maten. Annars är det smör som används till stekning etc.
Det går bra att använda
när vi ändå pratar oljor, hur är det med rapsolja? 
raps- oliv- och kokosoljor är de som brukar anses som ok. Ja plus lite mer exklusiva som macadamia och avokadoolja och kanske nån mer…
#2 en fin olivolja på salladen är inga som helst problem. Däremot innehåller oftast de färdiga salladskryddorna även socker, beroende på känslighet kan det vara bra att blanda själv en variant utan
Man bör dock helst undvika att hetta upp oljor förutom kokosolja/fett.
#1 Enkelomättat är bra, fleromättat oftast inte (om vi talar om oljor här, fleromättat omega 3 från animaliskt ursprung är bra, jättebra). Omega 3 och 6 är essentiella fetter, dock får vi oftast i oss på tok för mycket omega 6 vilket är inflammationsdrivande, den omega 3 som finns i oljorna kan vi knappt tillgodogöra oss alls så de hjälper inte kvoten mellan 3 och 6, alltså bör man välja de med minsta möjliga av fleromättat fett. Ett annat problem med de fleromättade fettsyrorna är att de lätt härsknar (varför man måste vara försiktig med ljus, värme och tid).
Den vanligt förekommande oljan man bör undvika allra mest är nog solrosoljan, oerhört mycket omega 6 (något som är ganska viktigt att vakta på då användningen av den i industrin ökat med miljökritiken mot palmoljan också gjort det) - t ex kommer du finna att nästan alla märken av tonfisk i olja ligger i solrosolja, alltså bör man antingen köpa den i vatten istället (och tillsätta egen bättre olja om man vill ha den i olja), eller köpa en dyrare (oftast) sort som ligger i t ex olivolja istället.
Ok jag tackar, nu har iaf jag fått de svar jag sökte. Det där med salladskryddan, det är santa marias jag har och den innehåller väl alldeles säkert socker och kanske ngt annat skit, men ska jag ha ngn som helst chans till att komma tillbaka till lchf-livet igen orkar jag bara inte hålla på att bannlysa glutamat etc etc. Jag har iaf inte märkt av ngt sötsug eller liknande av den lilla mängd salladskrydda jag använder så det kommer jag fortsätta strö över salladen då jag hittat ett enkelt och gott tillebhör till köttbiten/fisken/kycklingen mm.