ShapeUp vs Matdagboken
Nu blir jag fundersam…har använt Matdagboken i flera år till o från men laddade igår ner ShapeUp-appen.
Tydlig och lättanvänd MEN när jag lägger in min frukost exakt samma på båda så visar Matdagboken 8 gram kolhydrater och ShapeUp visar 15 gram?!
Alltså nästan det dubbla ju…någon som har koll vilken som är korrekt?
Är ju faktiskt STOR skillnad!
Fett och protein !slår" på 1-2 gram de oxå….blir ju stor skillnad på en dag…
man kan undra om Shapeup använder det amerikanska sättet att redovisa firbrerna också?
Efter att ha kollat upp alla livsmedel var för sig så är det Matdagboken som stämmer…men ändå väldigt konstigt…ska nog maila Shapeup…

#1 vad menar du med det amerikanska sättet att redovisa fibrer på?
Fibrer är kolhydrater. Men eftersom vi inte kan tillgodogöra oss dem (i nån högre grad) så räknas de i Sverige bort från kolhydratvärdet. I USA redovisas alla kolhydrater och man får själv dra bort fibrer från värdet för att få digererbara kolhydrater.
Låter snarare lite som den skillnad det kan vara mellan olika tabeller.
Inte fått några konstiga värden med den appen de gånger jag använt den, så de har absolut inte några inkluderade fibervärden i allmänhet. Däremot beroende hur man plockar in värden kan du få värden som andra lagt in som kan vara fel (samma på matdagboken om jag minns rätt).
Vad var det du lade in?
Jag regga
100 g turkisk yoghurt
25 g hallon
3 g linfrö
5 gr pumpafrö
140 g kokt ägg
200 g kaffe
35 gr grädde
Minmat.net redovisar 8,30 g kolhydrater för den måltiden.
Inte kollat alla delarna, men hallonen är felaktiga värden på (de använder ett värde på 12 gram kolhydrater/100 gram) på de förinlagda värdena. Så där kan tänkas det är fiber med.
Dock inget generellt fel som sagt att det alltid är så, har inte stött på konstiga värden när jag använt den tidigare.
1-2gram skillnad i fett blir dock inte alls någon stor skillnad över dagen, de normala variationerna i varorna du äter kommer vara mycket större. Du kan helt enkelt inte räkna så exakt utan att skicka allt du tänkte äta till näringsanalys då istället för att äta den…. (det är alltså inte exakt lika värden i en kycklingfilé till en annan, eller en tomat till en annan osv. )
# 3 jag avsåg som hemul skriver det amerikanska sättet att redovisa KH på (inte redovisa fiber på alltså) man redovisar fibrerna tillsammans med kh.
Använd inte de produkter som redan är registrerade på applikationen. Använd sökfunktionen och se till att du väljer rätt produkt med rätt märke. Du kan även jämföra produkten genom att klicka på "?" och sedan kolla på produktens förpackning. Finns inte produkten så kan du hur enkelt som helst lägga till produkterna på egen hand.
Det är inga som helst problem med att använda applikationen, förutom kaloriförbrukningen/-intaget då du lägger till en utförd träningsform.
Blir det fel då du lägger till produkter så är det du som gör fel, testa igen.
#10 Nej så kan du inte säga. Om det är fel på värden i deras inlagda tabell på "basvaror" såsom bär så är det fel i appen i dess svenska form, då ska det nämligen vara angivet enligt svensk standard, vilket då alltså inte är fallet med hallon.
Man får vara noga att man får in exakt rätt produkt ja, men de redan inlagda ska vara rätt standard, annars är det fel på appen. Inte ett handhavande fel.
#11 Nu är det ju så att man kan ändra språk och mått-/energiform på appen. Du kan dock inte ändra vilka produkter som finns till grund. Däremot kan du hur enkelt som helst söka upp en viss produkt eller lägga till näringsvärde för en viss produkt på egen hand. Jag har dock skickat utvecklarna ett mejl ang en uppdatering med andra basvaror. Innan man loggar en viss produkt så får man kolla källan, USDA bör man då se upp för. Applikationen är inte felaktigt. Det är ett handhavande fel om man loggar fel produkt. Appen har ett stor databas och allt du behöver göra är att använda sökfunktionen, inget svårt. Lite eget ansvar får man ta.
Får kolla igen…
#12 Det är absolut ett fel på applikationen om den erbjuder svensk form men inte ändrar de förinlagda värdena till svensk standard (eller åt minståne varnar för det på de varor som inte kommer stämma), i ärlighetsnman ett rejält klantigt/okunnigt fel från de som utvecklat den. Även typiskt lat programmerar fel, men fanns kunskapen om skillnaderna (vilket i den typen av app bör finnas) skulle istället en varning dyka upp.
En hel del av det du får upp om du söker har högts tveksam källa, ett rejält problem för användare som inte har riktig koll på näringsvärdestabeller.
Ska man vara lat nog att lägga helt över till användaren att med värden och källor kan man lika gärna inte ha en sådan app alls, då kan man lika gärna använda en vanlig dagbok med miniräknare.
Har som sagt tidigare använt den och inte stött på liknande stora problem, men om det är fallet att de inte fixat den ordentligt - nä då hoppar jag över det och programmerar hellre en egen. Mer jobb javisst, men den sortens slarv i en app där de gärna vill sälja dyr premium i? nejdu.
Det är inte i närheten av ett handhavande fel om en användare väljer i listan "Hallon" i en app som erbjuder svensk version och de då får ett värde enligt amerikansk standard. Det är inget annat en en skitapp. Hävdande av att det skulle vara ett handhavande fel är precis vad som ger programmerare i allmänhet dåligt rykte.
Du kan möjligen med vilja och vaselin hävda att det skulle vara det om användaren valde "Raspberry" i en lista i en övrigt svenskspråkig applikation. Ska du erbjuda en språk local ska du banne mig se till att sådant är fixat, och är det inte det ska rejäla varningar finnas.