minmat
Nu har jag börjat föra matdagbok via minmat, för att få uppfattning om fördelning av f, p och k. Men, har läst instruktionerna om och om igen utan att bli klar över hur man ska göra för att spara tex en matvara i en viss vikt så att man bara kan lägga till tex exakt ett ägg nästa gång man fyller i. I dag lägger jag till varje livsmedel och mängd varje gång och det blir ganska tradit i längden. Jag har hittat listan min mat och så men förstår inte hur jag ska göra sen. Tex så finns ju inte turkisk Y i livsmedelsverkets lista, måste jag då själv skriva in alla värden för olika mineraler och vitaminer, proteiner osv beräknat på den mängd jag vill ha?
ja om du måste ha alla värden som mineraler och vitaminer? Annars skriver du bara in fett protein och kh…. har du sett artikeln som finns härinne med tips ang. min mat? Sök under fliken artiklar
äh jag letade upp den åt dig
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714f2cb9cb46222d0611d7-minmatnet-sa-har-gor-du
Tack Pennylane! Det var tydligt och bra. Det enda juag undrar nu är : Kan man välja att skriva tex 58 gr ägg i sin egen livsmedelslista och ändå få rätt mängd protein osv uträknat eller måste man om man vill ha en egen vald mängd ochså räkna ut procent på f p och k ?
Ägg finns ju inlagt? Och då behöver du väl inte göra nåt åt det.
Ja visst men jag menar att man skulle kunna slippa att skriva in att ett ägg väger si och så mkt , varje gång.
Du måste skriva in att vilken vara som helst, även de du själv lägger in, väger något när du vill skapa en lista över vad du ätit.
Så jag ser inte riktigt fördelen med att lägga in att ett ägg en gång väger 58 gram när det inte gör det hela tiden?

Ni som reggar maten - väger ni allt innan ni äter och får fem exakta värden? Eller uppskattar ni vikten? Ibland sugen på att använda min mat, men tycker att det verkar jobbigt att väga allt. Dessutom har jag kastat den digitala köksvågen från VV- tiden…
OMG! Då förstår jag! Ni väger alltså alla era matvaror varje gång ni ska äta? Jag då är jag uträknad nu :) Tänkte mer att jag skulle göra ungefärliga vikter och använda dem igen.
Från början när jag använde minmat var jag rätt noga. Vägde saker var för sig. Lade in recept på egna rätter, m m. Det var rätt pilligt, men gick rätt snabbt att hitta rutinen för det. Bara man vill.
Fast sen.. Jag tycker inte man ska hålla på och mäta och väga hela tiden. I början är det bra, tills man lär sig uppskatta, men sen nej. Vill gärna slappna av och inte ha sådant fokus på detaljer i käkandet.
Och man lär sig. Dels ungefär vad t ex ett ägg väger och något gram av nåt, hit eller dit, spelar ingen roll. Viss mat t ex de mer kh-rika får extra uppmärksamhet, medan köttmängd och grönsaker jag vet har lågt kh-innehåll - de höftas..
Blir man osäker kan man göra stickprover ibland, nån gång i månaden eller så.. Så man inte tappat ögonmåttet/touchen. 
Kaisakavat: Det låter rimligt och lagom avslappnat för min smak! :) Jag vet att jag annars har lätt för att fastna i detaljer.
jag var också noga i början, sen lär sig nog de flesta och kan klara att höfta relativt rimligt.
Ja jag har ingen våg och tänkte inte skaffa någon. Just för att jag inte vill ägna så mkt tid åt mitt ätande. Så det får bli att höfta då. Nu brukar jag gå in på hälsas kaloritabell och kolla hur många gram de säger att olika saker väger.