Hur skapar man balans?
Har väl äntligen försått att jag inte kan "unna" mig en bit mörk choklad. Nej, det slutar ju alltid med att hela chokladkakan är uppäten. Blir irriterad på mig själv eftersom jag på något sätt intalat mig själv att mörk choklad ska vara så bra! Nästan nyttig.. Det är bra att det finns alternativ till vanligt godis men usch vad jag lurar mig själv. Är mer eller mindre sockerberoende eftersom jag inte kan sluta äta när jag vill och tanken på godis gör mig besatt. Förra helgen tappade jag kontrollen totalt och åt allt jag kom över (bland annat sambons nutella tillsammans med bregott och korvbröd) Skämdes något otroligt över att behöver berätta det för honom. Känns som jag sviker mig själv så mycket. Denna vecka har jag fört matdagbok ordentligt och det har gått riktigt bra! Tycker det är roligt att skriva när det går bra men grym ångest om jag äter något som inte ingår i min lchfkost. Jag äter lchf främst för hälsans skull då jag inte lider av någon övervikt. Samtidigt känns det inte alls hälsosamt att kroppen sväller efter en helg och det är 3 kilo extra på vågen. I början på veckan efter helgen vägde jag 66 kilo och idag väger jag 63. Är 165cm lång. Idag känner jag mig inte svullen men är rädd att det ska "förstöras" denna helg med. Ska hålla mig till riktigt mat och ost, oliver och salami för att inte hamna i sockerträsket. Så nu har jag skrivit av mig lite. Några reflektioner på detta? Finns det någon som är i samma situation som jag som vill ge tips och råd?
För det första går man inte vare sig upp eller ner tre kilo i fettvikt på bara ett par dagar! Att bli verkligt fet tar åratal under normala omständigheter (dvs om man är fysiskt och psykiskt frisk i övrigt). Så, just den specifika ångesten i samband med hetssockerätandet kan du skippa. Emellertid är ju detta inte hälsosamt i längden ändå, kanske framför allt därför att det skapar fel inställning till detta med mat, hälsa och njutning.
Ett varningstecken på att man äter något av fel anledning är just att man börjar försöka hitta ursäkter och goda skäl till att äta just det, trots att man någonstans vet att det nog inte är så bra ändå. Tycker det låter så när det gäller den mörka chokladen för din del. Det bästa är då att skippa det helt.
Jag känner igen det där med tankemässig fixering vid godis från mig själv. Jag tror att det bottnar i kroppen, och att kroppen ställer till det så att viljans makt blir försvagad, så att säga. Du kan fortfarande välja att inte äta socker, men det är oerhört mycket svårare när kroppen inte samarbetar. Därför måste man bryta kroppens beroende, och det kan gå ganska fort om man bara gör rätt. Ät riktigt strikt under en vecka eller två, utan undantag. Öka på fettet ordentligt, skippa det mesta av grönsakerna. Ät dig ordentligt mätt, och faktiskt hellre lite för mycket än för lite. Då tror jag inte ens att du kommer att se åt en godisskål! När så kroppens sug är ur vägen, så kan du börja tänka förnuftigt kring det hela.
Detta är mina amatörråd…
Håller med # 1.
Så lite sött "och tuggvänligt" som möjligt i vardagen, dvs mindre portioner grönsaker och mer av ägg, fisk, kött, smör, osv. Ersätt inte heller med en massa tuggummituggande, o dyl, som håller i gång sötsuget.
Lägger själv in perioder lite då och då, när jag äter väldigt strikt, och då utesluter jag även mitt "lördagsgodis" som nästan alltid är en bit mörk choklad.
Det jag äter när övriga familjen äter godis brukar då oftast vara en liten skål med en röra bestående av en rågad matsked mandelsmör blandad med två rågade matskedar kylskåpskall kokosmjölk, toppat med en liten portion hallon. Det är vansinnigt gott i brist på godis. Testa!
Det första är att erkänna att man är beroende och att ens lycka beror på en bit sött. Du har kommit dit, det är jättebra! 
För oss som är sockerberoende gäller det att undvika den söta smaken också, annars blir vi ju aldrig av med beroendet heller.
Däremot kan du ju äta fritt av grönsaker och sådant, så länge du känner att de inte triggar ditt sötsug.
Blir du sugen - försök att äta något som är så lite sött som möjligt. Ät helst då fett, protein eller något grönt men helst inte nåt som är sött då.
Därför tycker jag du ska undvika sötningsmedel också, det triggar de flesta som bara den och man blir inte av med smaken av det söta.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#2: Det där med mandelsmör låter riktigt smarrigt
, men frågan är om den formen av godisersättning är att rekommendera till någon i TS:s situation? Jag är lite kluven, för det kan vara en hjälp att ha något, men det kan också stjälpa om man aldrig kommer till insikt om att man faktiskt kan klara sig utan…
Vill bara höja ett varningens finger. Godisersättning kan fungera, men kan också vara dumt.
Nu har jag varit på kif i nästan sju år, äter bra många veckor men plötsligt är det som nån annan vräker i sig massor med kolhydrater.Jag har nu accepterat att det blir så ibland, kan jag äta 80% bra så är jag nöjd.
Tack för era kloka svar! #1 Är helt medveten om att det är vattenvikt, svullnad av kolhydraterna som kroppen går upp i vikt av. Jag har börjat inse att jag inte kan "unna" mig saker. Problematiskt när jag är på besök hos mina föräldrar som tycker att jag kan kunna mig en kaka, bara ta en liten bit tårta osv.osv. De har svårt att förstå att jag inte vill. Men de är kanske oroliga för mig på något sätt. #2 Ja jag ska försöka äta rejält med mat. Har testat periodisk fasta och det går väldigt bra. Känner mer av när jag är hungrig och inte bara sugen också. Åh det lät väldigt gott! Hade två olika sorters mandelsmör här hemma ett tag men som sagt är det svårt att sluta äta när jag väl börjat. Nötter skapar mycket sug. Dock äter jag nötter och bär men försöker vara noga att väga dem innan jag äter, då känner jag att jag har kontroll över situationen och det är svårare att överäta om det tillkommer ett moment - att väga innan jag äter. Brukar ta en näve, exempelvis kokosnöt i bit och väga och sedan försöka njuta av det. Dra ut på tiden och vara noga med att inte springa tillbaka till köket för att ta mer. #3 ja sötningsmedel är lite svårt. Har testat och det ger ju inte alls samma tillfredsställande känsla som kicken av socker. Men försöker undvika det för vid de tillfällena jag bakat något blir det att jag äter lite extra bara för att det är okej lchf-godis… Ja de flesta här är väl amatörer men samtidigt är det intressant med egenupplevda betraktelser på saker och ting :) #4 Ja det blir lätt för mycket av ersättningar med har jag märkt. Samtidigt är det ju nyttigare med någon näve kokos, bär eller nötter istället för nutella, ur näringssynpunkt då. Försöker ändra mitt beteende. Jag måste alltid kämpa med att hejda mig. #5 Ja ibland faller man men det är bara att försöka ta sig upp igen :) Jag äter ofta på kvällarna när jag har tråkigt eller känner mig trött/orolig/ledsen. Försöker ge mig ut på promenad istället för att äta och det fungerar bra. Försöker också föra dagbok över vad jag äter för att ha koll på kolhydraterna.