Mellanmål sommar
Behöver tips på "akut" mat att ha i väskan nu när det är varmt ute å kanske inte har tillgång till kyl…
Vad är det lite mer specifikt du behöver ha det till?
Det finns ju mycket som inte blir dåligt av att ligga en dag i väskan. Men vill du ha det liggandes flera dagar, eller rent av något du "alltid" har i väskan är det givetvis lite knepigare.
Hakuna matata!

Ölkorv.
Eller ät ordentliga måltider så behöver du inga mellanmål.
Makrill på burk.
kokta ägg med skalet på
Makrill är nog det enda jag INTE äter tyvärr och ägg äter jag i mängder…tänkte nåt nytt att variera med…å ägg känns sådär med den tempen vi hade förra veckan
Är ju lite ny på LCHF så det är alltid kul m tips!
Förresten…äter ni andra LCHF-are bara 3 ggr per dag?
Jag äter aldrig mer än tre gånger per dag, ibland inte fler än två, men jag äter å andra sidan rejält när jag väl äter.
Jag äter bara två gånger per dag, men om till exempel middagen har varit lite fettfattig kan jag äta mer på kvällen, det händer dock sällan.
Nötter håller rätt bra :)
Baby bel-ost. Ost över huvud taget håller bra, och särskilt denna som är så väl förpackad. Jag äter två gånger om dagen. Det där med mellanmål är ju mycket för att hålla blodsockernivån jämn, vilket inte behövs på LCHF eftersom vi håller blodsockret lågt ist.
Det där med mellanmål är mycket för att hålla blodsockernivån jämn, vilket inte behövs på LCHF eftersom den redan håller blodsockret lågt.
Jag äter 2-3 gånger om dagen. Men det tog ett tag att komma dit, alltså innan aptiten och portionsstorlekarna minskade. Så ta det lugnt
Ölkorv, som Aniara4 föreslog, är bra mat. Ost kan ev funka, typ babybel som har sitt eget omslag.
Sen har jag också upptäckt att det inte är så farligt att vara hungrig i några timmar. Det känns oftast inte alls så jobbigt som när man var kolhydratdriven 
#9 och #10 Great minds stink alike ;)
#0 Förutom de förslag som du redan har fått, torkat saltat och rökt renkött är toppen att ha som snacks att ta till varma dagar! Gott med sältan om inte annat!
Det finns många som gärna påpekar att mellanmål inte behövs i lchf-kost, men du ska känna själv hur det är just för dig! Jag har perioder då jag äter 2-3 ggr per dag utan att känna behov av mer mat eller mellanmål, men andra gånger så finns suget där och då äter jag mellanmål. Det handlar inte om blodsockernivåer utan oftare att jag behöver salt/mineraler eller att jag kanske inte fått i mig tillräckligt mycket fettenergi och därför behöver fylla ut med något.
Ibland är det också "socialt ätande" tillsammans med vänner, t.ex. en picknick eller cafebesök. Alltid bra att göra som du och tänka igenom vilka alternativ som finns så att man är redo.
~God loves you, and I´m trying! ~
För mig tog det som sagt lång tid innan jag vande mig av med mellanmål. Då behövde jag vänja mig både mentalt och fysiskt. Jag pratar om år nu. Jag har hållt på med LCHF i snart fyra år.
Visst är vi olika och har olika behov men jag tror inte att vi näringsmässigt behöver mellanmål när vi väl har vant oss, fysiskt och mentalt. Förutsatt att man äter det man behöver på huvudmålen förstås. Men på vägen dit kan vi förstås behöva det.
#14 Jag ser ingen som helst anledning till att vänja sig av med mellanmål om man trivs med det och kroppen mår bra. Du, och andra, får nästan mellanmål att låta som något skadligt, men det är det inte. Se på hur människan levt förr, då åt vi av vad naturen gav och när den gav.
#15 Fast det kan det vara lite beroende på vilka problem man har. Dels kan ju det uppenbara vara att mellanmål kan av naturen bli lite sämre matval (därav trådarna vad man ska hitta på som mellanmål, ie att det ska vara något annat än vad man äter annars) - men det går ju att lösa relativt enkelt med att helt enkelt välja samma som man äter annars.
Sen om man har problem med t ex höga insulinnivåer som inte vill gå ner snabbt nog efter måltid (insulinresistens) kan det säkert vara rejält kontraproduktivt om man äter så ofta att de aldrig går ner (dock inte helt enkelt då större måltider i sig (alltför stor magsäcksvidgning) kan ge extra insulinpåslag i sig, så beror fortfarande lite på). Kombinerat med det som tyder på att så kallad periodisk fasta ger hälsofördelar kan det vara en idé att inte äta alltför ofta av den anledningen.
Ur en tredje synvinkel kan det lätt bli att man äter för mycket om man inte ser till att faktiskt bli hungrig innan man äter, äter på "sugen" snarare än hungrig. Vilket kan vara ett extra problem just vid energirik lchf-kost där tanken är att energiintaget ska styras just av hunger och inte vana/sug.
Men nog en av de största anledningarna att det påpekas är att så många idag har av någon anledning blivit itutade att man *måste* äta var tredje timme, eller att mellanmål är jätteviktiga om man ska gå ner i vikt osv. Och helt enkelt äter dem för man tror att man "ska". Det är ganska vanligt från nybörjare att mellanmålsfrågan ställs utifrån den synvinkeln.
Som med allt annat blir vad som är "bäst" individuellt, men det kan vara viktigt att påpeka att mellanmål faktiskt kan vara "skadliga" eller kontraproduktiva för viktminskning i ett sammhälle där mellanmålen blivit någon slags "helig ko" och det nog för många kan vara svårt att se att det inte bara är något av godo.
#16 sant! Du tar upp vissa exempel på människor som bör tänka sig för. Individuell anpassning är helt enkelt det bästa. Viktigt är att hitta en form som passar en själv. Syftet med LCHF varierar ju med.
#17 Tyvärr hör de flesta som en gång kommit upp i rejält kraftig övervikt och svarar bra på lchf till de med insulinresistens och tendens att äta på "sug" och därmed de som verkligen behöver undvika mellanmål och se att det inte är "farligt" med att bli hungrig. Och kanske de som helst gärna vill ha "tryggheten" kvar att äta ofta, varför det kan vara idé att göra det i omställningen men senare "vänja sig av med" dem för att få full effekt.
Hör man istället till de so har svårt att få i sig tillräckligt kan de ju vara en utmärkt idé. Samt även för de som kan få i sig extremt mycket mat på kort tid om de blir tillräckligt hungriga (har en vän som kan få i sig 1 kg kött innan han "märker" att han är mätt).
Är man helt säker på att man är frisk med frisk metabolism och fysiskt aktiv kan man nog laborera lite mer och "känna efter". Har man däremot någon gång nått extrem fetma eller har andra tecken på insulinresistens ska man nog vara försiktig med att äta "hela tiden" även om man känner att man mår "bra".
Personligen hör jag till de som bör äta sällan om jag ska gå ner i vikt av den enkla anledningen att jag blir hungrig av att äta, eller alltså äter jag frukost kommer jag vara hungrigare till lunch än om jag inte gjorde det osv. Alltså svarar jag väldigt bra på periodisk fasta om inte annat för att jag får i mig mer lagom mängd mat (och om inte annat för det blir jäkligt billigt :P). Däremot t ex min mamma har tendens att glömma äta och det i kombination med att oavsett lchf eller inte grabbar åt sig chips, godis osv. om hon måste vänta mer än 10 minuter på mat när hon väl märker hon är hungrig. Måste då i motsats till mig tvinga till planerade mellanmål för att inte äta helt tokigt.
Bådas våran hungerreglering fungerar alltså dåligt, men på olika sätt.

Jag behöver sällan mellanmål, endast på långresor, ( lång och lång…. men det kan bli ganska många timmar från dörr till dörr äver om jag bara flyger till medelhavet ) och då fungerar det med några nötter , ostbitar eller kallt kött.
……..äter rejält när det bjuds, d.v.s frukost eller innan jag drar iväg ut då man aldrig vet när det kan dyka upp något ätbart igen…;)
Mycket fak ta å kloka ord - TACK! Men då till nästa fråga:
Ni som äter bara typ 2 ggr per dag…äter ni absolut INGET mellan dom två måltiderna?
Har nu i tre dagar bara ätit 3 ggr istället för 5 och det var TUNGT att träna idag!
Jag har har ju sen jag började träna ätit för att få ut mest av min träning…både innehåll å tidsmässigt.
Mina "mellanmål" är ju annars 1 kokt ägg å några skinkskivor t ex eller lite turk m hallon.
När jag tränade idag kl 17 hade jag inte ätit sen 11.45.
Va tror ni…
Nu var det väl tips på mellanmål som TS efterfrågade. Och har också fått en del.
Avokado om du har möjlighet att dela den när det är dags.
Naturella nötter
Torkat kött
Grönsaksstavar mättar väl inte alltför mycket i sig självt men funkar
Har du kollat in Jonas Bergqvists sida? Han pratar om LCHF och träning. Många menar nog att när man tränar så behöver man lägga till ett träningsmål utöver de ordinarie måltiderna. Men titta runt lite här på KiF också och se vad folk säger. Viktigast är ändå att lyssna på kroppen - orkar du inte så behöver du förmodligen något mer i kroppen.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#20 Är du fortfarande i omställningsfasen? Då blir det ofta tungt att träna. Sen kan det ju helt enkelt ha medfört att du totalt sett äter för lite?
När jag äter periodisk fasta äter jag generellt 1 gång per dag (men då en längre utdragen måltid med "fler-rätters" etc.) det funkar bra när man vant sig och ser till att få i sig fortfarande det man behöver (väldigt viktigt att ha lite koll på det om man inte äter så ofta). Lunch + Middag kan också funka, men personligen är frukost+middag omöjligt för mig. Oavsett variant behövs det ett antal dagar (någon vecka) att vänja sig.
Men tre gånger om dagen är ju inget konstigt eller periodisk fasta, då handlar det nog mer om att du behöver helt enkelt äta mer i vid måltiderna om du blir "trött" (om du inte är i de första veckorna med lchf och alltså omställning, då är det vanligt det blir väldigt trögt periodvis i alla fall med träning och bäst är att äta rejält och ofta för att komma förbi det fortare, minska måltiderna/dess frekvens är en dum idé i alla fall första månaden)
Har kört LCHF max 20 gram i 25 dagar nu…åt inte pasta, potatis, ris å bröd förut heller men mycket frukt!
Var mest nyfiken då svärdottern körde igång och märkte att min mage mådde kanon av detta så jag har fortsatt.
Tränar 4-6 dagar i veckan beroende på jobb. Spinning, Body Combat, kettlebells och ibland jogg/raska promenader.
Kan ju ha en "dålig" träningsdag och därför extra tung i benen…förra veckan på activiopass-intervall var jag stark som en oxe 
Ska läsa lite mer om lchf och träning - tack för tips!
Förlåt men, va? Var har jag skrivit att det är skadligt med mellanmål? Jag påpekade att det nog inte behövs om man äter tillräckligt vid huvudmålen. Om man trots det äter mellanmål så riskerar man att få i sig mer än man behöver = viktökning (om det nu inte är det man vill förstås!). Jag ville också påpeka att om man inte behöver det näringsmässigt sett, så behöver man heller inte oroa sig för att ständigt ha något i väskan.
Men självklart, om man inte klarar att äta så mycket vid huvudmålen så kan det förstås vara bra att sprida ut näringen på fler och mindre måltider. Det antog jag var underförstått i det jag skrev.
Energi in och energi ut - så är det bara sen spelar det ingen roll hur man äter! DET är min övertygelse efter att ha ätit mig ner 50 kg.
För noga matdagbok och håller koll på både kolhydrater och kcal då jag känner min kropp.
Sen om jag äter 10 ggr eller 2 spelar ju egentligen inte så stor roll har jag märkt.
#20 av AniBer De gånger jag endast äter 2 ggr per dag så bara "råkar det bli så". Jag är inte hungrig och upptäcker bara plötsligt att jag inte har ätit på typ 8 timmar. För mig personligen så ska det inte behöva vara jobbigt. Men som sagt, jag har hållt på länge också och kroppen och knoppen har haft tid att ställa om och vänja sig.
Sen finns det ju de som går in för periodisk fasta och kanske äter en gång om dagen eller mer sällan. Det har jag aldrig provat på.
Det spelar ju roll vad man äter, men det kan vi ju som läser här. Vill också varna för att använda uttrycket energi ut och energi in, det stämmer för vissa men för andra stämmer det inte. Det är rätt så många det inte stämmer för.
Och det är alltid olika från person till person, precis som det kan vara olika från dag till dag. Vissa veckor verkar jag kunna äta hur mycket som helst, och vikten rasar, och andra veckor måste jag vara jättenoga med vad och hur mycket jag äter. Men största skillnaden gör det om jag drar ner på antalet gånger jag äter om dagen. (Nu är detta subjektivt definitivt)
Men titta på den här studien (har tagits upp i en annan tråd):
http://www.salk.edu/news/pressrelease_details.php?press_id=560
Möss åt samma mängd med mat om dagen (60% av energin kom från fett), ena gruppen hade tillgång dygnet runt, den andra gruppen enbart 8 timmar. Den tidsbegränsade gruppen vägde bland annat 28% mindre än den andra gruppen och slapp de andra fysiska besvären som de andra mössen fick.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#24 jag reagerade bara på att du säger att det tagit tid att vänja sig av med mellanmål och det både fysiskt och psykiskt och tolkade kanske felaktigt in i dessa ord att du rekommenderar avvänjning även för trådstartaren och att det är något som är eftersträvansvärt att göra för alla.
Ibland så tolkar jag nog in lite för mycket i det som skrivs och/eller missar saker som är underförstådda i texterna.
Det jag tycker är att en frisk människa med normal metabolism inte behöver vänja sig av med mellanmål om personen trivs med dem, mår bra och i de fall det handlar om viktnedgång även går ner i vikt.
Jag mår vissa perioder mycket bättre om jag fördelar intaget över dagen då jag ibland har svårt att äta tillräckligt om jag bara äter tex 2 ggr/dag. Har även upptäckt att jag går ner bättre i vikt de perioder då jag bemödar mig att äta mellanmål så antagligen tillhör jag de som inte får i mig nog med energi på få måltider.
Detta är bara så intressant! Kommer absolut utvärdera MIN Lchf-period och kanske rent utav fortsätta!
Kan mycket möjligt vara så att jag inte kan få i mig allt jag behöver på bara 2-3 ggr ännu - vi får se!
Varför jag ens provade var ju främst för att få en lugn mage och det har jag fått! Å -3,5 kg på 3,5 vecka är ju ok men nu ska jag inte ner mer så jag får prova mig fram hur mycket å ofta jag ska äta.