Frågor om LCHF (skolarbete)
Jag håller på med ett skolarbete och jag har nu kommit till den punkt där jag först ska beskriva två dieter och sedan jämföra dessa.
Jag tänkte iallafall börja skriva om LCHF- metoden men jag har knappt ingen koll alls på denna så skulle vilja ha lite hjälp 
Vad innebär LCHF dieten?
Fördelar/Nackdelar med denna diet?
Är det något näringsämne man inte kommer få i sig om man äter enligt LCHF?
Finns det någon diet som är ganska "tvärtom" mot LCHF? (Denna dieten skulle isf vara ganska passade för mig att jämföra med.)
Ni får jättegärna skriva upp en typisk meny för en dag om man äter enligt LCHF också! 
visste inte vilken grupp. Medarbetare får gärna ändra om det inte blev bra.
Kolla här till vänster "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av". Där finns massor med info.
LCHF innebär i regel att man utesluter (eller åtminstone kraftigt drar ner på) kolhydratrika produkter, först och främst läsk, godis, chips och kakor, men även mjöl, bröd, pasta, potatis, ris, bönor, sockerrika frukter och liknande, och istället äter mer naturligt fett som fett kött, fet fisk, skinnet på kycklingen, smör, grädde, olivolja, kokosolja, nötter och liknande. Det kommer dock inte bli lätt att svara mer specifikt, för den här typen av kosthållning har lika många varianter som utövare, mer eller mindre, det enda jag tror att alla håller med om är att det är socker som är orsaken till många av dagens välfärdssjukdomar samt att man inte behöver vara rädd för naturligt fet mat och att smör och grädde inte är dåligt för hjärtat. Många hyser även stor skepticism till produkter med tillsatser, och med tillsatser menas produkter där det i innehållsförteckningen innehåller en massa ingredienser som vanligen förkortas E följt av ett nummer. I princip alla anser också att man ska undvika margariner och växtoljor som t ex solrosolja, majsolja och sojaolja och istället använda smör, olivolja och kokosolja.
Nackdelar är att det är svårt att äta ute, då restauranger och skolmatsalar ofta har mjöl i sina såser och ibland steker köttet i margarin, till en början kan många även känna sig slöa och orkeslösa, det hör till omställningsbesvär som bland annat kan läsas om i någon av artiklarna som vinteralvan tipsade om.
Om man äter en varierad LCHF-kost så kommer det inte vara några problem med att få i sig alla näringsämnen man behöver. Ägg, fet fisk och lever är faktiskt bland det mest näringsrika man kan äta, och i kolhydratsnåla grönsaker såsom paprika, all sorts kål, broccoli, aubergine och squash finns det gott om näringsämnen.
En kosthållning som är helt tvärtemot LCHF vet jag inte om det finns, för det skulle i princip innebära en diet som förespråkade att man ska äta mycket konstgjord mat och mycket rent socker, och det finns det nog ingen som rekommenderar, däremot finns det kosthållningar som förespråkar riktigt lågt fettintag och därmed högt kolhydratintag. The Pritikin Diet är ett exempel, likt LCHF förespråkas där oprocessad mat, men där slutar likheterna, den oprocessade maten som pratas om där innefattar bara fettsnål sådan, man ska man i princip enbart äta frukt, grönsaker, potatis, bönor, spannmål gjort på fullkorn, samt magert protein, dvs typ nötfilé, skaldjur och fisk.
En typisk dag för mig… Tja, till frukost blir det ofta ägg i någon form, mest omeletter, steks vanligen med en halv burk tonfisk, eller med mozarellaost, tomat och basilika. Lunch och middag blir någon form av kött (kan vara nöt, fläsk, fågel, fisk, vilt osv) med grönsaker och någon sås. Igår t ex blev det hasselnötspanerad torskfilé med haricot verts och en sås på majonnäs och gräddfil till lunch, och högrev med kryddsmör och provencalsk grönsaksgratäng till middag.
Kolla också på www.kostdoktorn.se. Där finns jättebra info om LCHF.
LCHF = riktig mat som man blir mätt på.
Man utesluter bara socker, vete, ris o potatis (o ev. rotfrukter).
Tack för alla bra svar!
#2 men om jag fattat det rätt så skulle man väl nästan kunna säga att vegetarianer gör till stor del tvärtom vad LCHF säger? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Tänkte på detta om att det är viktigt att äta kött osv när man håller på med LCHF.
#5 Japp! Jag var vegetarian i 20 år och mådde skit. Fast riktigt hur dåligt förstod jag inte förrän jag började äta enligt LCHF, dvs kött fisk o smör. Min hälsa och kondition blev såå mycket bättre, känner mig som ung flicka igen.
Vi människor är inga bladätande gorillor, vi är köttätare och inget annat.
Om man är vegan så blir det svårt, men de som kallar sig vegetarianer äter ofta ägg och mejeriprodukter, t ex ost och grädde, och gör man det så går det bra att äta LCHF. Av en händelse kom det nyligen ut en kokbok med över 80 recept på vegetariska LCHF-måltider. http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=9789172412392 Det stämmer dock att de flesta som äter LCHF äter kött, men det är absolut inte ett "krav."

Man kan äta LCHF på många olika sätt.. det är dock en ketogen diet.. dvs huvudenergin kommer från fett och kolhydraterna kommer mest från grönsaker!
Kostråd
Ät gärna
- Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
- Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
- Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
- Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
- Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
- Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
- Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
- Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.
Titta i affären på innehållsförteckningen.
Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne är ett enkelt nybörjartips.

![]()
Undvik helst
- Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.
- Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.
- Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.
- Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.
- Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.
Unna dig vid fest
Du bestämmer när det är fest. Viktnedgången kan bromsas en aning.
- Alkohol: Torrt vin (vanligt rödvin eller torrt vitt), whisky, konjak, vodka, drinkar utan socker.
- Mörk choklad: Minst 70 % kakao, helst bara lite.
Drick till vardags
- Vatten: Smaksatt eller kolsyrat om du behöver.
- Kaffe: Gärna med vispgrädde i, testa!
- Te: Svart, grönt, vitt …
http://www.kostdoktorn.se/lchf/
"Mitt energiintag motsvarade mina energiutgifter och min vikt förändrades inte under den två månader långa LCHF-perioden. Jag kunde täcka behovet av så gott som alla vitaminer och mineraler mycket väl med min LCHF-kost. Det höga innehållet av naturligt fettrika livsmedel och energisnåla grönsaker istället för exempelvis pasta och bröd samt det låga innehållet av socker gjorde, tillsammans med strikta regler, LCHF-dieten till ett för mig bra sätt att undvika överätning. Däremot höjdes min från början mycket låga kvot mellan totalkolesterol och HDL efter mina två LCHF-månader, men värdet överskred inte gränsvärdet för vad som anses vara ohälsosamt."
http://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter
Bäst fungerar det för de med diabetes, metabolt syndrom, då man ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. helst då naturligt animaliskt fett, men även en del vegetabiliska som är naturliga.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
tack för alla lärorika svar!
Vad säger ni som håller på med LCHF om detta? :
http://doktormolly.blogspot.se/2011/01/lchf-mer-nackdelar-fordelar-en-lakares.html
Doktorn verkar ju vara okunnig både på fysiologi (hjärnan kan använda ketoner som bränsle och den mängd glukos som kroppen behöver kan levern tillverka själv) samt okunnig om vad LCHF innebär. Jag äter inte mer kött än tidigare, nästan mindre och använder mer av hela djuret, kastar inte bort fettet etc. Ägg är bra proteinkälla också.
#5 vegeterianer gör injte tvärt om man kan vara vegeterian och äta LCHF.
Viktväktarna gör nog nästan tvärt om skulle jag tro.
Vetenskapsmännen är väldigt oense. Finns också väldigt mycket vetenskap som pekar på att lågkolhydratkost är ofarligt, och till och med bästa alternativet för de som vill vara friska. http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/
Jag skulle jämföra LCHF dieten med viktväktarna. Sen skulle jag försöka hitta två människor som har gått ner med hjälp av båda och ställa dem frågor om vad som var bra och dåligt med deras kost och om de kan tänka sig äta dem förevigt. Men det är ju inte mitt skolarbete.
#13 tycker jag har en väldigt bra poäng. Min svägerska åt enligt viktväktarna och räknade poäng. Hon gick ner i vikt, men när hon slutade gick hon upp i vikt igen. Nu äter hon lchf istället ;)
Många av oss som äter lchf har som avsikt att äta så här i resten av våra liv: för vi blir så goda och glada och nöjda, för att inte nämna alla hälsoeffekter som vi kan njuta av.

Från en artikel i National Geographic:
"But a recent study found DNA from monkeys and small forest antelopes called duikers in the feces of wild African western lowland gorillas in Loango National Park in Gabon."
tack för svar!
#10 hmm spännande…
#11 ne okej
tänkte ju att vegetarianer väljer ju bort kött och i vissa fall även mjölk, ägg, fisk och kyckling … Lär ju vara otroligt svårt att gå på LCHF då 
#13 tack för förslaget, det kan nog absolut bli bra om jag hinner med det dvs! Har lite tidpress på mig
Min mamma har hållt på med viktväktarna så hon kan jag fråga. Svårare blir det att hitta någon som håller på med LCHF (om ingen här skulle kunna tänka sig svara på ett par små frågor via PM dvs
)
Många skriver om hur länge de har ätit och vilka deras upplevelser av lchf är i denna tråd:
#16 av gaabriellaaa Det finns de som är vegetarianer och äter lchf. Nu i vår har det faktiskt kommit ut en kokbok om vegetarisk lchf. Jag har förstått att det blir mycket mjölkprodukter, ost och ägg.
Jag vet att det finns/har funnits åtminstone en medlem här som har ätit vegansk lchf. Det verkar betydligt svårare men jag tror att det funkade för den personen.
Raka motsatsen till lchf skulle jag kalla fettsnålt och kolhydratrikt. Viktväktarna borde passa bra in på det.
det står om raringens kokobok redan i # 7 med länk till den.
#18 jo jag vet men då äter man som du säger mjölk, ost och ägg. Om man är vegan eller vad dom nu kallar sig, då äter man ju verkligen inget från djuren, och i en sådan situation lär ju inte lchf funka. Fast detta kanske ändå inte blir tvärtom lchf utan viktväktarna kanske funkar bättre som ni säger 

Jon det fungera om man är vegan oxå.. fast blir himla svårt ioförsej.. främst vad gäller proteinet.. då vegetabiliska proteinkällor oftast är rätt höga på kolhydrater.
LCHF är en sk ketogen diet, dvs man äter så lite kolhydrater att kroppen omvandlar fett till ketonkroppar som ersättning för blodsockret.. lever gör då även glukos av aminosyror.. kallas för glukoneogenes.
Du behöver ju inte bli fullt utbildad kostexpert för att skriva din uppsats!
Ta fasta på skilnaden mellan högfettkost och lågfettkost.. LCHF och typ viktväktarna!
Man säger att det handlar om macronutrientfördelning, dvs de stora näringsämnesgrupper som bidrar med energi, de andra är micronäringsämnen. dvs de bidrar inte med energi utan med andra essentiella ämnen som vitaminer och mineraler.
VV handlar om att begränsa kalorierna och i övrigt äta mat med näring för hälsan.. ofta går det ut på att undvika fett, då det är energirikt samt socker och skräpmat skulle jag vilja säga!?
LCHF handlar om hormoniell viknedgång, dvs att ersätta energin från kolhydrater med samma mängd energi från fett.
Det gör att blodsockret sjunker, och då även insulin.. vilket gör att fett lättare frigörs från fettdepåer, så man lever på fettvalkarna.. ofta sjunker då aptiten och i slutändan så äter man mindre iallafall.
I övrigt så gäller även här att äta så man får i sig all annan essentiell näring.. och LCHFare är oftast inspirerade av Paleo, (stenålderskost) dvs undviker helst fabriksgjord och konstig mat med tillsatser.

Jag har bantat både med viktväktarna och på lchf.
Fördelar med viktväktarna:
Det var helt vanlig mat som inte var svår att äta i sociala sammanhang och det funkade för jag gick ner. Det finns väldigt mycket recept att välja på så jag hittade faktiskt en hel del recept som jag tyckte var riktigt goda.
Nackdelar med viktväktarna:
Eftersom man äter ganska mycket kolhydrater så får man ett svängande blodsocker och därmed sockersug. Eftersom det innehåller extremt lite fett så är det svårt att håll hungerskänslorna och sockersuget borta, jag längtade ständigt till nästa måltid och nästa godisbit. Det är svårt att stå ut med det någon längre tid och resultatet är att man genast går upp i vikt igen så fort man släpper på tyglarna lite.
Fördelar med lchf:
Eftersom det är fetare mat så blir den också dels godare och man håller sig dessutom mycket mer mätt och nöjd. Jag blev mycket piggare och fick mycket mindre sockersug. Mindre värk i kroppen. Sover bättre. Man behöver aldrig gå hungrig utan ska låta hunger/mättnadskänslor styra hur mycket man äter. Det är lättlagat i och med att man inte behöver tänka på att laga till ex potatis, pasta, ris. Funkar gör det också man går ner i vikt utan att egentligen anstränga sig, man äter bara en massa god mat, man behöver inte räkna kalorier. Färre hål i tänderna. Magen blir mindre uppblåst.
Nackdelar med lchf:
Det är främst när man ska äta med andra utanför hemmet det kan bli besvärligt, det kan vara svårt att hitta något som passar. Lchf är inte accepterat i alla läger, många dietister är hårdnackade motståndare till denna kost och det kan vara lite enerverande och tjatigt ibland.
#19 av Pennylane1 Att kokboken finns behövde upprepas, tyckte jag. Mitt svar var riktat till gabriellaaa eftersom hon resonerade kring vegetarisk lchf.
jo det fattade jag, hon är ju TS och det tidigare inlägget var ju också till henne 
tack så otroligt mycket för alla lärorika svar!! Jag har nu skrivit klart om LCHF dieten och ska hoppa över till nästa diet. Då är min fråga till er, vad tror ni blir bäst att skriva om (och sedan jämföra LCHF med, så det får gärna vara så motsatta som möjligt.) Ska jag satsa på viktväkarna eller är The Pritikin Diet som #2 nämnde ett bättre förslag? 
fruktdiet kanske? Det är ju nästan 100 % kolhydrater, finns ju en man som fått rätt stor mediauppmärksamhet som är frukterian.
#26 tack, det låter bra!
Får nog bli det. Dock känns det som om man skulle kunna hitta mer information om viktväktarna, t.e.x det #22 skrev… men det blir nog svårare att jämföra. Haha beslutsångest 
här är en artikel om mannen jag avsåg

Jag tror du gör det enklare för dig om du jämför LCHF med VV då de på något vis kan sägas stå emot varandra i någon mån.. iallafall tankemässigt.
Sen så tror jag helt enkelt att det blir en bättre uppsats.. och det är väl egentligen huvudsyftet.
Grejen med att jämföra två moderna trender gör uppsatsen mer intressant.
#29 det har du rätt i. Har dock redan börjat skriva om frukterianer och har lite tidpress på mig så får se vad jag hinner. Kanske kan få med VV på ett hörn också 
#24 av Pennylane1 Dåså. Då behövde du ju inte upprepa det i #19, riktat till mig. Jag är läskunnig 
Ok då vet jag det då!
Är det någon som vet en ungefärlig "daglig meny" för en frukterian? Jag kan inte hitta någon på google. Är det bara att skriva ihop en egen, med typ massa nötter och frukt?
mjaaa, det finns olika skolor dä'r med, läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Frukterianism

… när jag var råfoodare så var jag fruitarian ett tag och tycker att den här menyn är rätt så typisk. Det blir mycket avocado, det mättar bäst … det är viktigt att få i sig en variation av frukter … och att borsta tänderna ordentligt eftersom det fräts bra på emaljen …