Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5513 ggr
AniBer
1

Bästa LCHF-kokboken???

Om jag ska köpa en LCHF-kokbok - VILKEN?

Har lånat "Dags att bli smal" som var lite kul att läsa men lite för "luddig" för min smak…

Älskar allt som har m kost o träning att göra!

Elshira
1

Hm… Jag har köpt några kokbäcker och liksom provat mig fram osv… Men jag har nog mest blivit besviken, har haft mycket bättre nytta av de LCHF receptsidor som finns, och här på formumet.

Men vad är det främst du vill ha. Färdiga måltider som har ytterst lite kolhydrater, eller mer förslag på vad man kan göra i LCHF väg?

För "tyvärr" har merparten av alla kokböcker mer liberala serveringsförslag. Sådant som man inte äter om man just vill banta (kanske) utan mest vill stanna där man är med en hälsosam livsstil om man inte är superkännslig för kolhydrater. Jag själv äter ju gärna så, men det är det ju inte alla som vill heller. I sådana fall kan man lika bra köpa en vanlig kokbok och "översätta" recepten, för att få inspiration.

Man får helt enkelt lära sig hur mycket de vanligaste livsmedlen inehåller kolhydratsmässigt. Antingen kan man kolla på finellis hemsida, eller så kan man ta hem appar till mobilen där man kan kolla på alla livsmedel. Själv har jag android och appen "livsmedelsdatabasen" som jag tycker är helt super!

Jag vet att jag låter som "surtanten" här, men det är nog tyvärr så jag känner Tyst LCHF är liksom ett så vitt begrepp, det finns de som nollar kolhydrater, och de finns de som äter 20-30 gram om dagen, de finns de som undviker mjölkprodukter och de finns de som äter mycket av det. Man måste själv hitta vad man trivs och fungerar med, och det är nog få kokböcker som stämmer med ens individuella förutsättningar.

Hakuna matata!

patriknn1
1

"Ät dig ner i vikt" av Sten Sture Skaldeman är bra. Den ger både recept och förklaringar av vad som gör lchf till en effektiv och bra kostmodell.

Han ger oxå massor av hänvisningar till exempel genom historien, och tips på mer läsning.

Sugiyama
0

Jag gillar Anna Halléns böcker men annars håller jag med #1 att de bästa recepten hittar man på nätet eller i vanliga kokböcker.

hemul
1

Jag skulle köpa en bok som är inriktad på surrogaten (bröd o.s.v) i så fall. Kött/fisk/ägg kan man använda en vanlig kokbok till.

Margareta
0

Personligen gillar jag Sten Sture Skaldemans kokbok ( den senaste) bäst. Jag behöver inga recept, jag behöver inspiration och han blandar recept med roliga och kluriga kommentarer.

Numer pensionär i Nynäshamn

linneadrotz
0

Jag skulle absolut satsa på någon av Skaldeman. Har inte sett den senaste, men GI-noll är bra. Skaldeman står för en bra och naturlig LCHF utan en massa substitut och förklarar också mycket pedagogiskt varför man ska äta som han rekommenderar.

Lycka till!

Fiana
1

Beror ju helt på vad för mat som fungerar för dig (dels ur vad du vill få ut av att äta lchf-kost och dels ur vad du gillar för slags mat)

Apropå GI-noll, tycker jag att grundboken är en bättre bok även ur kokbokssynpunkt än själva "kokboken"

Så börja med att fundera på dels varför du äter lchf och vilken slags mat du gillar.

Hatar man kött och "rejäl" mat gillar man kanske Anna Halléns "LCHF för kvinnor" mer än tidigare Skaldeman kokböcker (inte kikat i den nya så reserverar mig till de äldre). Tränar man hårt och inte har någon övervikt är kanske någon av de från Ferry, Colting och andra hårt tränande personer bra för den kost som kan tänkas funka då. Men är man rejält fet, insulinresistent och inaktiv blir de böckerna troligen riktigt tokiga osv. Gillar man "klassisk" lite "äldre" husmanskost är det kanske troligt man hittar saker man tycker om ur t ex "LCHF för seniorer" av Birgitta Höglund eller kanske Gun's Smörstekt. Vill man ha en bok med billig enkelt grundmat för familjer kanske Vardagsmat (kommer inte exakt ihåg vad den heter). Gillar man inte kött så mycket kanske LCHF för vegetarianer som kom ut nyligen är ett bra val för inspiration som inte har massa kött och fisk.

Har man svårt att gå ner i vikt så innehåller tyvärr de flesta en hel del sådant som kan ställa till problem om man vill "banta" som nämnt ovan. Man kommer alltså behöva tänka till lite själv ändå när man sätter ihop vad man ska äta.

Novisan
0

Jag gillar Cathrin Schücks kokböcker