Illamående av Te
Hej!
Jag blir så gott som alltid väldigt illamående av att dricka te på morgonen, ifall jag dricker utan mjölk i. Jag vill helst inte dricka mjölk så jag kommer att byta ut teet mot kaffe.
Till min fråga, jag undrar ifall fler känner igen detta eller ifall någon vet vad det kan bero på? Det konstiga är att det funkar fint tillsammans med mjölk.
Haha lustigt att den här tråden slumpades upp :P
Jag blir också illamående av vissa teer. Jag har uppfattat det som att det är något ämne i vissa teer som jag är överkänslig mot.
Det är många svarta teer och vissa gröna teer som jag reagerar på. Dessa blir jag väldigt illamånende av om jag dricker och jag har inte provat med mjölk i eftersom jag tycker att det inte passar i te. Honung hjälper inte. Skulle jag dricka det på morgonen som du säger, på tom mage, kräks jag.
Vissa svarta tesorter, de flesta gröna och alla röda jag provat hittills funkar utan problem.
Jag har inte utrett detta vidare på något sätt eftersom jag inte ser det som något större problem. Jag dricker kaffe på morgnarna och i många fall till fika och skulle jag vara sugen på en kopp te vet jag vad jag ska undivka…
Märkligt att mjölk gör så stor skillnad, men det har nog enkel förklaring. Det är nog inte en allergi eller överkänslighet som jag skrev som vi har utan te kan ju vara ganska starkt, magen blir helt enkelt för sur. Mjölk mildrar ju en ganska stor smula.
Dricker du teet på fastande mage? Gäller det alla sorters teer?
Svarta teer innehåller "Tein" (teets koffein) medan t.ex. röda (rooibos) inte gör det.
Jag kan inte dricka tein eller koffein på fastande mage utan att spä ut det med t.ex. grädde eller äta något till.
Dricker jag bara en vanlig kopp te eller kaffe så får jag ibland en illamåendekänsla och/eller yrsel. Jag har fått höra att det beror på att koffeinet/teinet ändrar blodsockerhalten och dessutom höjer blodtrycket. Får man i sig något annat samtidigt så får kroppen något mer att jobba med och reaktionen blir en annan. Vet inte om det stämmer.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag blir dålig i magen ibland av svart te. Tål det inte riktigt. Dricker oftast rött te av den anledningen.
En bekant blev sjuk av svart te och rött te men inte av grönt te. Vi kom fram till att hon inte tålde jäsningen som svart och rött te utsätts för. Grönt te och grön roiboos gick bra att dricka för henne och de är inte jästa.
Tack för svar :)
Ibland på fastande mage, ibland har jag ätit innan. Gör inte mycket skillnad. Det är främst svart och grönt te. Ört-te är det ända jag vet att jag tål.
Gissar att vissa människor inte är gjorda för te helt enkelt.