katten gillar lchf
Ställde just ifrån mig tallriken där jag frossat i broccoli och brysselkål ca 150 g tillsammans med 50 g smör
Katten hoppar upp och rengör tallriken, det var lite broccoli kvar
Han är alltid mycket förtjust i att slicka skålen där omelettsmeten har varit.
tycker om gräddost men inte brie
Några tips på bra kattmat som inte innehåller socker, alla färdiga förpackningarn Whiskas och Pussi tex gör det
Såklart katten gillar LCHF, de är ju karnivorer!
Dagens påhitt med att ge katter mat med ris och grönsaker är nästintill misshandel.

Jag har börjat ge mina katter blötmat, Mjau mfl sorter. Torrfodret innehåller ju en massa spannmål, det känns inte bra att ge dem det, även om de gillar det.

#1 Tror jag ska visa en av mina katter ditt inlägg. Han äter hellre inlagd gurka än skinka och potatis knyckar han ur kastrullen och konserverade champinjoner är han helt galen i. För någon dag sen åt han dessutom upp en halv portion blomkålsmos. Dumma katt!
Dock slinker det ner en och annan mus nu när han har blivit utekatt. Annars hade jag nästan börjar undra… 
"You just have to belive…"

Vår katt gillar kokt ägg mosat med smör. När jag gör det får jag göra en extra klick till honom. Han gillar äggröra med smör och grädde också. Han gillar det mesta vi äter nuförtiden, kyckling, fläskkarré köttfärs. Jag fixar nästan alltid en portion till honom när vi äter middag. Annars får han blötmat. Just nu ät den dumma katten dock inne i en period då han hellre äter torrfoder än blötkattmat. Undrar om han som jag blir bortskämd av all "riktig" mat, så att halvfabrikat smakar illa?
flikkan77,
Mm, och till sist får han diabetes. Katter tål sockerarter betydligt sämre än vi människor.

#5 Det svåra är att hinna plocka undan allt innan han varit där och snott något. Han öppnar locket på kastrullerna för att komma åt saker och tar saker direkt ur stekpannan osv… fast enligt veterinären var det ingen fara så länge han håller sitt småätande på en rimlig nivå och det är ju inte så att vi matar honom med sånt utan det är bara det han knycker. Buse!
Vet du om det går att föda upp en katt på bara kött? Om man nu tänker sig en innekatt som inte kommer åt vare sig växter eller maginnehåll på bytesdjuren. Det är ju inte helt naturligt det heller.
jag vill få bra recept på bra kattmat
Det blir ju inte så mycket kvar när jag ansar lax, styckar kyckling etc
Katter ska väl inte ha så mycket salt heller
Finns någon veterinär bland gänget?

Orijen torrfoder innehåller inget spannmål.
Du kan ju söka på BARF också så kanske du hittar recept på hemmagjord kattmat. Finns i alal fall för hundar.

Flikkan, jag skulle bli galen på min katt om han klev upp på köksbänken och började äta ur kastrullerna! Han skulle åkt ut med buller och bång! Eller i alla fall blivit tämligen bryskt nedknuffad.
Däremot äter han ganska ofta, fast från sitt fat då. Det där med att äta en gång på morgonen och en gång på kvällen har han aldrig läst något om. Han vill gärna ha en lite skvätt mat varje gång han kommer in efter att ha varit ute, det kan bli 3-7 ggr om dagen. Torrfoder står alltid framme.
Vår lilla hund, bichon havanais blandning, gillar LCHF kost. Hon rör knappt hundfodret, har prövat 7 sorter. Bäst är lax med Creme fraiche sås och älgköttbullar med gräddsås. Grönsaker är nog inte så noga, dränkta i smör eller inte.
Det var ett tag sedan jag köpte burkmat till min katt. Men jag har bestämt för mig att även den innehåller en massa spannmål. Skillnaden mot torrfoder brukar bara vara att burkarna innehåller en massa vatten. Men jag har inte detaljkoll.
Jag ger min katt torrfoder av bättre kvalitet än standard. Men framför allt får han en del av mina egna portioner med riktig mat. D v s kött fisk ägg, mm.
Han är rund om magen och jag funderar faktiskt på risken för att han ska få diabetes, så framledes ska jag nog ta bort även det torrfoder han äter nu, innehåller trots allt endel ris.

Mjau blötmat innehåller kött och köttbiprodukter, fisk och fiskbiprodukter samt mineraler. Känns helt okej!

Goggla på BARF och sök här på forumet så får du en del tips om naturlig kattmat.
BARF betyder bone and raw food på engelska eller biologiskt anpassad rå föda.
Jag har inte katt, men BARFAR min hund. Tror att du kan ge katten t ex fisk, köttfärs och inälvsmat. Katter måste äta hjärta för att få i sig taurin, en aminosyra som finns i just hjärtan.
# 12 Okej. Verkar ju bra.
Blir lite förvånad. Det är som sagt var ett tag sedan jag köpte sånt och "på den tiden" var det spannmål i dem.
Min katte vägrar emellertid helt att äta burkmat, så det är ingen idé att inhandla. Får bara slänga. 

Det är spannmål i vissa sorter…
Synd att din katt inte gillar blötmaten.
Mina katter verkade förut gilla torrfoder mer… de kanske var kolhydratberoende, vem vet. Nu är dom iaf vana vid blötmat.
Min systers katt lever mest på sork den snöfria tiden på året. Sedan köper hon något dyrt torrfoder, som är bra mot urinsten för äldre kattherar.

Hej Lava!
Hur gjorde du när du vande av katterna med torrfoder? Mina fyra äldsta äter nästan bara torrt. Blötfoder blir mer som godis, vilket inte är bra. Borde vara tvärt om. Mitt fel, för de har blivit tillvanda så. Jag trodde förut att ett så kallat "kvalitativt" torrfoder köpt i djuraffär var det bästa för katter. Men det är ju fel har jag senare fått inse (lära mig). Det är ju BARF och blötfoder som är den bra kattmaten. Mycket bättre näringsinnehåll och så den viktiga höga vätskehalten. Och den låga andelen eller avsaknaden av spannmål/kolhydrater. Jag ger dem oftast Mjau burkmat och ger det varje dag men de äter så lite av det. Samma med andra märken av våtfoder. De tuggar helst torrkulor. Det är inte bra alls. Nytillskottet, den lilla blåmaskade birmaflickan hon vet besked. Hon rör inte ens torrfoder, det är bara våtfoder som gäller. Skulle gärna vilja att mina äldsta också åt blötfoder, i alla fall i större omfattning än nu. Men hur får man dem till att konvertera? Hur gjorde du?
det var många år sedan jag hade kattt. Min katt var (som alla andra) lite småkonstig, älskade gurka, svamp och grönkål. Köpte jag maten på Konsum blev det nobben, samma mat från Hemköp gick ner finfint. Torrfoder var blä, helst skulle det vara samma mat som jag åt. Hade hon levt nu hade hon nog gillat min LCHFmat, om jag hade lagt till lite grönkål - den hade hon fått ha för sig själv :)

Jag bytte helt enkelt ut torrfodret mot blötmat och strösslade på pyttelite lite torrfoder ovanpå för lite tuggmotstånd. (Om man har en katt med känslig mage kanske man måste göra övergången mer smidig)
I början åt de bara torrfodret och lämnade blötmaten. Katterna var sura och jag kände mig jättehemsk, men efter ett par dagar började de äta blötmaten också. Nu äter de med god aptit.
Jag BARF-ar mina katter delvis. Min gamla katt har ätit torrfoder i hela sittr 11-åriga liv innan han fick flytta hem till mig på heltid. Så det är lite knepigt att få i honom det råa. Mjau uppblandat med äggula går bra nu(ÄNTLIGEN!!) och rått kött. Men hjärta och lever är lite läskigt fortfarande.
Kattungen däremot äter allt som kommer i hans väg! :oD Inga problem där inte!

BARF för katt-(biologiskt anpassad rå föda)
http://www.swecat.com/v4/artiklar/BARF%20katt.php
Man skall betänka att katter är rena Carniovorer och har större behov än oss att få i sig alla aminosyrorna genom maten, de kan dessutom inte reglera sitt blodsocker. dom har samma insulinhalt hela tiden i princip.. så undvik kolisar i möjligaste mån!
Altså för att katten skall få i siga alla för dem essentiella aminosyror behöver de ätea en hel del rå mat.. gärna råa kycklinghjärtan!
Vet inte hur det var med rå lever.. har för mig att dom inte skulle ha så mycket åt gången eller???
Mina katter som är döda nu.. dom blev 20 år.. dom fick alltid lite av min mat, fast rå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#19 Lava
Tack för svaret. Det var ett bra tips. Inte minst det du också skrev om första tidens "tjurighet". Det måste man ju tänka på, att ge det tid. Katter är katter! Kanske något att testa den här veckan som jag är ledig från jobbet. Då skulle man kunna dra in den fria tillgången på torrkulor och köra på den grejen som du gjorde. Annars vill jag väl att de äter torrfoder också men inte så mycket som nu. Som det nu är, så är det de mindre hälsosamma torrkulorna som är deras huvudföda, enl deras eget val (men mitt fel från början). Min tanke är att dra in på den fria tillgången och sätta fram torrkulorna endast när jag inte är hemma. Resten (huvudfödan) skulle helst vara våtfoder.
Det är mest av praktiska skäl som man gärna behåller torrfoder. Till exempel när man är på jobbet, i mitt fall 12 timmar inkluderat restiden. Ibland längre tid beroende på ifall möten är inplacerade i anslutning till arbetspassens början eller om man handlar på vägen hem etc. Så det kan bli uppåt 14 timmar enstaka gånger som de skulle bli utan mat. Det är praktiskt med torrfoder stående framme vid de tillfällena. Lilltjejen har ju iaf full tillgång till torrfoder hela tiden, men jag vet inte om hon ätit någon gång. Har aldrig sett att hon gjort det. Hon är istället till min glädje storätare på Mjau burkmat och därtill rå nötfärs. Man får hoppas att hon inte får smak på torrfoder helt egentligen, i alla fall inte så mycket att det övertar. Men än så länge rör hon det inte. Tack för att du berättade hur du gjorde! Det är katt-lchf det!

#20 Saiva
Vad klok du är! Så tålmodigt och bra att försöka ändra din 11-årings vanor. Ska försöka med mina fyra äldsta birmor jag också. De äter redan Mjau burkmat varje dag. Men det är inte mycket de petar i sig. Torrfoder är godare tycker de. Den femte katten, mitt nytillskott, hon gillar däremot blötmat tack och lov.
#21 Zepp
Det är 10% rå lever som gäller för BARF. En bra sida den där på SweCat. Matildas kokbok är också bra, men den ligger nere för uppdatering nu såg jag. BARF är det allra bästa, det är min uppfattning. Men jag är inte där (än) tyvärr, att börja blanda och joxa. Men beundrar de som gör det! Vad bra att dina katter fick rått kött. Vilken otroligt hög ålder de uppnådde!

#22 Precis, man får se torrfodret som ett komplement till blötmaten i stället för tvärtom som jag gjorde innan LCHF. Katter behöver väl tugga på nåt hårt då och då för tändernas skull.
Lycka till!
#23 :oD
Det bästa är att jag ser skillnad på honom redan på knappt-halv-BARF(Resten Mjau+äggula). Pälsen har blivit jättefin, han har inte fått något återfall av urinvägsinfektion och han hade ingen tandsten alls för någon vecka sedan när jag var till veterinären för hälsoundersökning. :o)
Han är lite knepig. För några veckor sedan gick det som smort och han åt både råa kycklinghjärtan och lever! Nu vägrar han. Så jag har börjat hacka ner hjärtat och leverbiten i pyttebitar och blandat med Maju och äggula! ;o)
Rå fisk och räkor däremot går det i hur mkt som helst! :oO Han äter tills han blir så mätt att han måste gå och lägga sig och sova efteråt! Synd bara att den råa fisken blockerar tiaminupptaget så det får han typ aldrig… :o(
Har fått uppfattningen att äldre katter ska vara svårare att ställa om än yngre. Så ha tålamod… Testa att slänga åt dem någon liten rå köttbit ibland innan du ger dem Mjau när de är riktigt hungriga i början. :o) Och hacka ner lite grann och blanda med burkmaten. ;o)
Har också det problemet ibland. En dag var jag borta 11 timmar hemifrån och då ställde jag fram en skål med Orijen när jag gick hemifrån(när de ätit klart på morgonen) och tog bort den när jag kom hem igen. Det är min strategi om jag skulle bli borta länge. :o) Har en liten 20 veckors kattunge här hemma som blir hungrig väldigt ofta.
Förstår fullständigt att det kan bli ett problem att BARF:a om du är borta mer än 12h regelbundet. :oS
Va är era åsikter om Orijen? Lite sådär översiktligt..?
Kollade in Orijen igår och det verkade ju betydligt bättre än typ alla andra torrfoder. Högre garanterat köttinnehåll, mätt på slutprodukten. Inte trix med siffror när de mäter innan tillagning, m m… Ändå inte ett dugg dyrare.
Av det jag sett så verkar Orijen vara betydligt bättre än andra torrfoder. Tyvärr innehåller det ju sötpotatis men kan väl inte få allt. :o)

Jag har förstått det som (efter ganska mycket läsning på kattsajter av och till) att Orijen ska vara en höjdare näringsmässigt bland torrfodren. Just för det du säger, stor andel animaliskt innehåll, kött. Mycket liten andel kolhydrater. Inget spannmål.
men jag är fortfarande intresserad av att ge psycho bra mat som jag kan laga
Och han ska kunna äta utan att bli ätstörd, alltså fixerad vid mat
Köpte en liten förpackning Orijen idag, för att testa på "hårbollen". Det gick verkligen bra. Han dök i skålen och spann så att det dånade. 
Läste på paketet - det är faktiskt 15% kh i det, men inte från spannmål eller majs utan andra grejjer. En del av detta är sötpotatisen - det enda som egentligen stör mig där…
Proteinhalten är 45 % och fettet 20 %. Vatten 10 % och typ fibrergrejjs/växttrådar och aska är resten. Såvitt jag kan tyda ut…
I slutprodukten är 75 % av innehåller animalier och det står "Inga köttbiprodukter".
Det blir till att inhandla den större förpackningen. Har räknat - det skulle kosta typ 6 kr per dag ifall han bara åt torrfodret. Tänker dock vålda ner total-kh genom att minska på torrfodret och ge honom små doser fisk/kött/äggula/lever ur min egen meny istället.

Nej, inte alla färdigförpackade foder innehåller socker. Mjau burkmat är ett exempel.
Mat du kan laga… du tänker på tillreda/koka/steka då kanske? Jag tror att proteinet och fettet i kött behåller sin kvalitet (tror det) men vet att vitaminer, taurin och sådant försvinner vid upphettning. Så det får tillsättas i efterhand av t.ex burkmatsfabrikanter. Men är det bara tänkt som lite godis bredvid ett fullvärdigt foder, så tänker jag att det inte spelar så stor vad. Tillredd mat bredvid ordinarie huvudfoder kan vara ägg (ok med vitan också när den är upphettad), kött, lever. Kom visst inte på mer nu med tillredd mat. Inte märkt att katter får ätstörning/fixering av lite bredvidgott. Min ena ska t.ex alltid ha en slatt vispgrädde när jag tar fram paketen. Han får någon tesked då, men han äter ändå av det vanliga fodret. Vet inte om det var den typen av svar du efterlyste eller…

-litet hopp framåt-
Vad gör den här tråden på undanskymd plats? En så trevlig tråd som den här som Pylle startat förtjänar inte att ligga långt ner. Rubriken "katten gillar LCHF" är också så härlig så man blir lite varm i hjärtat.
Lite från oss sedan sist:
Lillan (blåmaskad birmafröken) enl ovan, hon är snart 9 månader nu. Har fortfarande inte kommit mig för envisas med att föra över henne på torrkulor. Eller rättare sagt inte försökt få henne att äta det OCKSÅ. Trots att det rent praktiskt (och för all del bekvämt) vore en poäng. Har aldrig sett henne äta någon torrkula, som inte varit inblandad och mjuknad i blötfoder. Oftast dvs nästan alltid får hon rent blötfoder, utan inblandning av torrfoder. Ibland rå nötfärs, borde våga rå fläskfärs, samt rå kyckling också. Lite feg där, ger det tillagat bara.
En daglig dutt smör, bregott eller grädde ätes också (fast det får de andra också). Det är katt-LCHF och det är det hon gillar. Kattmat utan kolhydrater och spannmål. Är övertygad om att blötmat är det bästa och hälsovänligaste för våra vackra fyrfota vänner, näst BARF. Attan att mina andra fyra är så torrfoderförtjusta, men de äter fortsatt en dutt våtfoder ett par gånger om dagen. Tur det i i alla fall.
Kul att det går så bra birma! :oD Min lille kille(ragdoll) har hunnit bli 7 månader nu, har växt som attan och båda två mår alldeles toppen på BARF och Mjau burkmat med äggula. Ska lägga in en stöt längre fram och heltids-BARF:a när jag fått utrymme i frysen. Just nu är den sprängfylld med gräsbeteskalv… 
Ett tips är att styckefrysa kycklinghjärtan! Sen kan du ta fram något då och då och ge som godis! :oD Lillan tror jag skulle gilla det. ;o)

Min Svinto är gladare, keligare och mycket .. jag vet inte, slank är fel ord, det var hon redan innan, men hon är vackrare och graciösare. OCH framförallt piggare!
Orijen verkar ha ett högre energiinnehåll än hennes vanliga mat hon åt förr, för nu är det myyyycket mindre hon äter.. Fast hon är ju glad, så jag är inte SÅ orolig… :)
hon har ätit orijen i snart 3 månader.
det här var bra att jag hittade…. har grunnat länge över kattens mat… nu ska här köpas orijens torrisar. 
#35 Visst är det bra med alla dessa tips!?
Min katt har nu ätit Orijen i ett halvår. Han får endel munsbitar av min mat också, samt nån äggula här och där.
Han är ju storväxt och har varit lite tjock tidigare. Inte magrar han bort på Orijen, men smalare är han och hans kropp är smidigare.
Tidigare räknade jag ut kostnad utifrån vad som står på påsen om portionsstorlek. Min katt äter inte alls så mkt som det står där, bara lite drygt hälften. Så det blev inte dyrt heller!!
Det här med vad katter tycker om påverkas en del av vad de får för mat som kattungar. De blir präglade att tycka om sådan mat för resten av livet. Jag hade en katt som blev galen i gurka i hela livet efter att ha smakat det som kattunge. Kattungen lär sig naturligt att äta det som kattmamman ger den, vilket brukar vara möss, innan ungen kan jaga själv.
Jag har haft många katter och alla har druckit färsk komjölk och ätit ägg inklusive vitan utan problem. Kall kokt potatis har de också fått. Ingen katt har haft någon sorts allergi eller intolerans. Katter blir bara överviktiga om de får för mycket kolhydratrikt torrfoder av min erfarenhet.

Det kvarblivna bottenskrapet på min middagstallrik satte just ena katten i sig. Det var majonnäs med kryddor och citron (det var såsen till vitkålsshacket). Trodde inte hon skulle äta sådant stickigt och starkt. Trodde inte det smakade gott för en katt. Bättre katt-lchf hade det blivit om hon huggit in från början. Då fanns där stekt köttfärs på tallriken.
Kattdjur e rena köttätare - annat e skadligt. Precis som för oss - fast vi har bättre förmåga att reglera blodsocker etc…
Kolla på: Barf iFokus - Startsida & läs lite om detta.
/L
#25 Tips: Räkor hade inte jag gett min katt. Saltet skadar njurarna på sikt. Rå fisk hade jag också skippat. Vill minnas att katten kan få parasiter av rå fisk.
#29 Om du vill "laga" egen mat till din katt måste du lära dig BARF. Det är viktigt för kattens hälsa att den får alla de näringsämnen den behöver. Katter och människor har olika näringsbehov. Därför ska man aldrig ge "människomat" som enda kattmat. Då blir katten sjuk och kan dö.
Det finns tyvärr alltför många sorgliga historier om katt- och hundägare som (i all välmening), gett sitt djur vegetarisk kost, massor av glass, enbart människoföda (rester) osv. Sedan hamnar djuren hos veterinären med karies, livshotande hjärtsjukdomar, benskörhet, njursvikt mm. Därför tycker inte jag man ska LCHF:a djur, göra dem (köttätarna) till vegetarianer eller på annat sätt förmänskliga husdjuret när det gäller kost. Vi människor kan greja bäst vi vill med dieter hit och filosofier dit. Men låt djuren få vara just djur och äta sin egen mat. Med hög kvalitet förstås!
Åh, denna fina tråååd!!
Min lilla katte dog i våras, bara ett par veckor efter jag skrev förra kommentaren. Buuuhuuuhuuu..
Tjyvgosar med kompisens katter istället - hon har tre. 
#42 - Ack ja - de tufft asså!
/L

Beklagar sorgen igen, Kaisakavat, ibland är det lite jobbigt att hitta gamla trådar som man har sina gamla djur i.

#37, precis! Det är likadant med oss människor. Vi har smak- och luktsinne men hur vi tolkar olika smaker och lukter (som gott/äckligt) är till allra största (om inte helt) del inlärning! Se bara hur vi "Lär oss" tycka om t.ex. grönsaker, kaffe och alkohol (saker som barn oftast avskyr).

#37 Fast det där stämmer inte på min katt som äter bland annat svamp, inlagd gurka och potatis.
Han var född stallkatt och det åt inget mer än det mamman jagade till dem och lite duva som han som hade stallet sköt till dem. När han kom till oss så fick han burkmat, lite torrfoder och mjölkersättning för katter eftersom vi inte riktigt visste hur gammal han var. Våra katter har även fått en och annan mus eftersom vi föder upp sånt till ormarna.
Men ju äldre han blir desto konstigare saker tycker han om. Nu är han visserligen bara tre år gammal än.
När vi flyttade till gård för 1½ år sedan så var det första "byte" vi såg honom ta en svamp.
Min katt är väldigt kräsen när det gäller 'inomhusmat' (d v s den mat han får här hemma). Tyvärr är just torrfoder favoriten (vissa av honom utvalda sorter - ju fetare desto bättre, dock)… Emellanåt går det bra med lite kyckling eller burkmat eller nå'n bit fisk - men för det mesta är det bara för mig att slänga nästan alltihop.
Fast - när det är barmark och särskilt sommarhalvåret äter han fåglar, sorkar m m (tyvärr även ekorrar…:() för han kommer och går in och ut precis som han vill, genom sin egen "LejonPort". Vintertid ligger han mest och väntar på våren…
Nu har jag provat att blanda i äggula i lite burkmat och det var (för tillfället åtminstone) väldigt gott - för det sa' bara slurp och så var maten uppäten. Frågan är kan jag ge honom för mycket av äggula? Eller kan jag ge honom äggula varje dag? Nå'n som vet?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tack Lynxx! Har lyckats missa den sajten. Bra info där. Googlade på BiF och hittade svaret direkt. Det tycks som att 'man' rekommenderar 1-2 äggulor/vecka max. Gissade att det skulle va' nå't så'nt. Synd…eftersom han gillade äggulan.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Jätteviktigt om man bara ger blötfoder är att katterna måste ha något att gnaga på också! De får annars problem med tänderna. Först tandsten och så småningom föjder som tandlossning, rotspetsabcess o s v.
Ganska självklart att katter ska gnaga egentligen, möss och andra smådjur är ju deras naturliga föda och de får gnaga en hel del på dem. Det mesta äts ju upp! Kycklingvingar älskar mina katter att gnaga på!
När det gäller att få katter att sluta med torrfoder är ett bra sätt att sluta ge dem torrfoder
. Kan låta hårt, men i vissa sammanhang är jag hård!
Är man borta 12 timmar tycker jag att man kan ge kissarna torrfoder så att det räcker i kanske 8 timmar. Katter är förvisso småätare om de får välja, men det är ju bara bra om de är lite hungriga när man kommer hem och ger dem den bättre maten!!!
Gnager katter på möss? Det har jag inte sett. Vår ena katt anser att man äter i köket, och kommer därför in med sin sork, och jamar för att visa hur duktig han är, och för att få en tidning att sitta på, eftersom vi har lärt honom det för vi inte vill få blodfläckar på golvet.
När han väl börjar äta går det fort. Efter ett litet tag ligger magsäcken ensam kvar på tidningen. Den äts aldrig, allt annat är borta. Det hela tar inte många minuter.
Naturligtvis kan katter få parasiter av rå fisk, det kan även vi få. Dock får de det av råttor o fåglar med så jag tycker inte att det spelar ngn roll. Mina katter, som iofs är utekatter, lever mkt på fåglar o råttor sommartid. Den äldre bodde nere i grannens ladugård i 6 mån under sommarhalvåret i år. Visst var han mager när han behagade komma hem men inte sjukligt, fina muskler o blank päls. Dock full med både spring- o bandmask så det fick bli en kur. Brukar få köra avmaskning ca 3-4 ggr/år på dem.
De älskar sitt torrfoder men får det som treat (kastrerade herrar o urinsten ni vet), ett par msk morgon o kväll. Ofta hinner vovven ta en slick av det också. Mjölkskvättarna som blir över från tösernas måltider, en gräddskvätt då o då, en gula då o då. Vi äter väldigt mkt älgkött, kanske 2-3 ggr/v o då tar jag av kött/färs så de har att äta rått i ett par dagar. De får även rå fisk när vi äter det o sommartid får de så mkt id o mört de vill då vi fiskar mkt. Däremellan fyller vi ut med blötfoder o det måste vara ett par sorter av Whiskas o ett par av Pussi, annat äter de inte.
Nu vintertid äter de inte så mkt då de går i ide…sover mest i någon säng o går ut 1-2 ggr/v, iaf nu när det har varit så väldigt kallt. Min gammelkisse som dog för ett par år sedan åt ungefär likadant o blev 17½ år gammal, frisk in i det sista. Han dog enligt veterinären av ålderdom, kroppen "stängde av" sas. De som är kvar är nu 11 år ("ladugårdskissen") o "lilleman" som är 9 år, pigga o krya, full fart.

Vår katt var hyperaktiv. Man kunde inte klappa henne utan att ha medicinlådan inom räckhåll. Efter varje måltid flög hon runt som hon hade vingar. När man lagt sig på kvällen small det i golvet var femte minut då blomkrukor, vasar, ljusstakar, flaskor och allt löst som vägde mindre än två kilo flög i golvet. På mornarna bet hon min hustru i benen för att hon var hungrig eller eventuellt bara för att jävlas. Hon var ondskan själv iklädd en vacker helvit mantel av hår. Satt man och dinglade med handen utanför fåtöljen så kom attacken ljudlöst från ingenstans. Sedan var det bara att badda med desinfekterande medel. Hade hon varit snäll så kanske jag hade accepterat alla vita hårstrån på byxorna men då hon nu var besatt, ja då var varje morgons bortrullande av hennes hår mycket irriterande. Men som oftast har allt en förklaring och även i detta fall var det på det viset. Då hustrun och jag läste om hyperaktiva barn i detta forum, ja då klack det till i skallen på hustrun. "Kan det vara kolhydrater"? Hon stack mot köket för att hämta paketet med torrfoder. På paketets baksida, av det som klassas som det allra bästa av djurfoder, läste hon: "Torkad fågel, ris, majs, majsgluten, vegetabilisk fiber, fågelfett, fågellever, vegetabilisk olja, betfiber, mineral, bryggerijäst, fiskolja, äggpulver, DL-metionin, spårämnen, natriumpolyfosfat, hydrolyserat jästextrakt (källa till mannan-oligosackarider), taurin, vitaminer, tagetesextrakt rikt på lutein". Innehållet var späckat med kolhydrater och gifter!
Hustrun såg ömt på den vita terroristen som satt på bordet mitt emot henne. "Stackars lilla Tulla, här har vi ju förklaringen varför du har blivit ett vitt monster". Redan nästa dag skulle katten avvänjas från de gifter som hustrun och jag redan klarat av i och med vårt LCHF inträde. Tidigare då Tulla fått finskuret kött av bästa kvalitet har hon ryggat tillbaka och sedan bara lekt med köttbitarna då det var kul att se hur bitarna satte sig högt upp på tapeterna. Nu skulle denna leksak plötsligt bli mat, med eller mot hennes egen vilja.
Det blev tre hela dagars mentalt krig mellan katten och hustrun och jag visste precis hur det skulle sluta. Jag visste detta för jag har själv drabbats av hustruns beslutsamhet. Fjärde dagens morgon smög ett torrt vitt skin mot matskålen och en liten köttbit slank ned. En timma senare ytterligare en och på eftermiddagen åt hon massor. Hon var vrålhungrig och allt slukades. På kvällen sov hon lugnt. På femte dagen kunde man klappa henne med darrande hand. Man var ju inte helt säker. Nu, en vecka senare kan hon komma och hoppa upp i knäet och lägga sig och spinna tryggt. Nu är nätterna lugna efter det att "kolhydratsdjävulen" är utdriven. Detta slutresultat kan inte vara en tillfällighet. Inte katten skall en katt äta komat mixat med gifter och självdöd fågel!
AMEN! 
(sluta förgifta djuren åxå!)
/L

Har en ortoligt kräsen Saluki på 12 år som är pigg och glad och har levt hela sitt liv på Pedigree Pal. Jag vet att det inte är det absolut bästa fodret på marknaden men det enda hon äter.
Har försökt byta foder några gånger men hon bara matvägrar då. När hon har tom mage så kräks hon så hennes matvägran höll en gång på att sluta på sjukhuset med dropp.
Så hon får äta sitt Pedigree Pal helt enkelt, för hon accepterar inte annat. Inte heller äter hon något som helst rått kött utan del ska vara tillagat.
Är glad att mina andra 6 hundar har varit matglada och ätit det jag tyckt varit bra för dem.
Minns tydligt ljudet av när min katte GNAGDE på möss och fåglar. Det knakade och knastrade mycket högljutt - särskilt när han satte tänderna i deras kranier. Mössen knakade bäst!
Mums!
En gång glufsade han i sig en sparvunge med huvudet före - liksom HEL. När jag fick syn på honom spretade vingpennor, stjärtfjädrar och ben åt alla håll, ut från tandgarnityret.
Äckligt, men mycket naturelle!! 

Sååå fint åskådligtgjort kaisakavat. Det där lät ju riktigt mumsigt

#58 Jo, visst gnager de på möss. Det är knastrandet kan få mig att rysa! Särskilt när man ser en tass eller en svans sticka ut ur munnen. Har en katt som inte är förtjust i tassar så man kan hitta små avgnagda tassar utan för dörren ibland.
Mindre trevligt… särskilt när man har valp…
# 55 - Bustas - Tack för detta fantastiska vittnesbörd på hur det faktiskt kan vara i Kattvärlden!
Jag kan inte annat än att instämma i Kolhydratexorcismens lov! Miiiauuu!
Låter som att man ska köra på Mjau som blötfoder. Men jag vet inte om jag har lust att betala för Orijen. Det blir lite dyrt med två hungriga utekatter. Men det behöver verkligen gå ner. Någon som har ett budgetalternativ? Ska hursomhelst försöka switcha över tilll mer blötmat.

#62 Bättre att bara ge blötmat isåfall! Finns inga bra torrfoder, bara "mindre dåliga", och de billiga fodren hör inte till dessa. Så vänj du sakta över kattern till enbart blötmat så kommer du få se på viktnedgång - utan hungriga katter. :)
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

Skrev tidigare i tråden (denna underbara tråd förresten) att mina fyra äldsta bara åt lite blötfoder i förhållande till torrfoder. Det har ändrat sig nu. Kanske inte med den allra äldste, som till skillnad från när han var yngre och gärna åt begärligt av blötfodret, numera väntar tills de andra katterna ätit upp. Sedan väntar han ännu lite längre (ofta timmar) tills resterna på tallriken torkat ihop till någon slags halvtorrfoder. Då äter han det. Men de andra äter betydligt mer av blötfodret nu, så det är bra. Yngstan, hon som enbart äter blötfoder har nu vid 2 års ålder dristat sig till att smaka på två saker som man måste tugga liiite på i alla fall. Blev så förvånad, men Malt-Kiss tabletter och VitaBe tabletter har hon plötsligt börjat tugga på nu.
Köpte förresten en - nu minns jag inte vad den heter, ska kolla Swecats sida….
Trixie Fun Board Aktiveringsbräda heter den. Ska försöka visa en bild. Den äldste killen älskar att äta ifrån den. De andra också ibland, men för Obelix blev det visst succé.

65 Katti - Oj,oj, oj!! Vilka fina katter du har. Katter de har definitivt något alldeles speciellt. Dina är jättesöta och fångade så otroligt fint på bilden. Vad mysigt de ser ut att ha det och så gulligt de ligger där tillsammans! Det sägs att djur kan påverka Blodtryck, puls och stress hos oss människor. Här räcker det att titta på bilden så sjunker allt sånt där med flera grader. Gulligt! Mysigt! Avstressat!
Du beskriver din birmahona så roligt, man känner igen den där lite halvförnäma stilen de kan visa upp när det inte passar.
=^..^=
kan detta foder Carnia Lynx vara nått för våra katter?

#67 Katti
Oerhört fuskigt. Här ses sällan sådana mysiga katthögar. Tre tätt ihop vet jag mig inte ha sett annat än enstaka gång. Ingen gång hushållets fem ihop. Två sovande tillsammans ses emellanåt med en icke slumpmässigt utvald kompis.
#68 ngupa
Tack för ett kanon-tips. Låter högintressant. Inte hört om detta foder tidigare. Var tvungen att börja googla runt. Ser att foderbilen har det, finns en innehållsförteckning. Inget spannmål alls ser det ut som, och mycket av animaliska ingredienser. Verkar kanon för att vara ett torrfoder. Tack så jättemycket för detta tips!
Det gäller ju att ge djuren så mycket av artegen föda som möjligt - för att de skall må optimalt bra - som jag ser det. Om artegen föda för hund och katt t ex här http://www.lchfbutiken.se.temp-url.se/c/312/hund-katt - och för människor här http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-907
Jag är lite annorlunda allmänt sett - som framgår av öppningssidan på min blogg http://josefboberg.wordpress.com - och har mina egna gjorda erfarenheter att "stå på" - avseende relationer http://josefboberg.wordpress.com/2007/12/07/basbehov-som-levande-medmanniskor-i-kott/#comment-1661 
Tja… - Katti - säg det…
Jag är lite annorlunda allmänt sett - som framgår av öppningssidan på min blogg http://josefboberg.wordpress.com - och har mina egna gjorda erfarenheter att "stå på" - avseende relationer http://josefboberg.wordpress.com/2007/12/07/basbehov-som-levande-medmanniskor-i-kott/#comment-1661 

?