Periodisk Fasta och ketoner
Nån som vet? Har läst att både kokosolja och MCT fett ökar antalet ketoner vilket låter toppen om man vill vara i ketos - eller? Vid PF ska du helst ha 0 energi under faste tiden vilket innebär no no även till Kokosfettet. Vid en Ketogen diet är det viktigt att avsluta kvällen med kokosfett så keton nivån håller sig jämn hela natten och det är vikigt att börja dagen med kokosfett av samma anledning. Då tänker jag att den effekten skulle man ju gärna vilja ha (vill tappa ett par kilo). Har jag missuppfattat? Rent logiskt känns det som att ett par skedar både morgon o kväll skulle vara superbränslet men då pajar ju idén om PF. Förvirrad…
Varför ska man ta kokosfett på kvällen för ketosens skull? Det förstår jag inte. Alla hamnar i ketos under natten, oavsett kost (vanligtvis). Jag tar inte kokosfett på kvällen för jag, liksom många andra, kan få knepiga besvär under natten.
Men helt rätt, ska du hålla periodisk fasta så kan du inte äta kokosfett under fastetiden.
Anledningen till att kokosfett brukar förespråkas har väl (rätta mig om jag har fel) att göra med att en del av fettsyrorna kan tas upp direkt av kroppen och användas som "snabb" energi. Så det blir ketogen-dietens motsvarighet till en stor tallrik pasta.
Även om du håller periodisk fasta håller du dig i ketos, den bryts bara om du äter för mycket kolhydrater.
Jag äter inte frukost utan bara två gånger per dag, på morgonen dricker jag svart kaffe med ca en tsk kokosolja. Jag räknar att man bryter fastan om matsmältningen kommer i gång, för mig gör inte kokosfett det. Visst förstärker kokosfett ketosen, till exempel för ketogen MAD använder man kokosfett för att öka ketonandelen.

Periodisk fasta är en sak.. ketosis en annan och cocosolja (MCT) är en tredje sak!
Alla tre kan kombineras för god effekt.. ingen av dem är på något sätt magiska!
Periodisk fasta betyder bara att du lever av dina lager under längre perioder!
Ketosis betyder bara att du äter lite kolhydrater!
Cocosolja fungerar rätt bra som energi och lagras inte så lätt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Har precis avslutat en fantastisk (och skrämmande) bok: STOPPA ALZHEIMER NU! I boken pratar man mycket om ketoner. I ett stycke står:
Ketonnivån är som högst 3 timmar efter intaget av kokosolja, men stannar kvar i blodet i omkring 8 timmar. MCT oljan kan ge en snabbare och högre topp av ketos men avtar snabbare. MCT olja behöver tillförar ungefär varannan timme både dag o natt (OBS! vid behandling av dementa) medan kokooljan bara behöver intas 3-4 ggr/dag och behöver inte fyllas på under natten.
Ja, jag förstår att detta gäller behandling av sjuka i demens men är ändå nyfiken på hur keton nivåerna påverkas av de olika oljorna. Tills vidare kör jag på med min PF och avstår kokosoljan fram till lunch men blev lite nyfiken på om jag ytterligare kunde påverka ketos (går nämligen sådär…) med hjälp av oljan.
Snälla, läs boken! Det är helt galet hur stor inverkan vi själva har på vår framtida mentala hälsa. Det sista på jorden jag vill drabbas av är Alzhemier (eller anna demensjukdom för den delen).
Nybliven medlem och detta var mitt första inlägg - jag blev oerhört glad att få respons! Tack snälla

Mnja äter du bara 100 gram kolhydrater eller mindre på er dag så är du garanterat i ketosis.. ju mindre kolisar.. ju starkare ketosis!
Sen så är det inget magiskt med ketosis, ytan det betyder som sagt bara att du äter mindre mängs kolhydrater än vad kroppen behöver för stunden för att fylla hela sitt behov av glukos.
När man efter en längre tid på ketogen diet så har kroppen uppreglerat en del processer som innebär att den inte behöver lika mycket glukos.. då minskar ketosen.
Man går tex inte ner automatisk för att man befinner sig i ketosis, kroppen kan göra ketonkroppar av det fett du äter.
Vill man gå ner i vikt är det bättre med en förhöjd lipolys och fettförbräning i framförallt muskelcellerna.. sådant kan påverkas av tex intermitent fasta och motion.

Zepp, hur påverkar periodisk fasta lipolysen och fettförbranningen i muskelcellerna? Är det ide att hålla på med det, eller är det ändå bara kalorier in- ut som räknas? Hur tänker du?
Tack Zepp, inser att jag har massor att lära. Jag gillar verkligen periodisk fasta, det hjälper mig med aptitregleringen. Jag lär mig något nytt varje dag om min kropp och mina hungerkänslor.
Lite nyfiken, har läst många superbra inlägg med dig, var har du fått all din kunskap från? Förlåt, alla kanske vet men jag är ny här.
#7 det undrar ibland jag med…

Tja det där var bara ren logik.. dvs ju längre man går mellan måltiderna ju mer måste man leva på depåerna.. och om fett är huvudenergin så måste det till en ökad Lipolys.. speciellt om det är snålt om glukos!?
Och ju mer man rör på fläsket ju mer energi måste omsättas i muskelcellerna.. och som sagt vad.. är det snålt om glukos så måste mer fett frigöras och oxideras till energi.
Och kroppen har som regel varken fler mitocondrier eller enzymer än vad du behöver i snitt.. det är lixom själva iden med träning.
En ökad syreupptagningsförmåga behövs oxå om man rör på sig och använder fett som bränsle.. dels för att man omsättre mer bänsle.. dels för att fett kräver mer syre för att oxideras.
Om intermitent fasta tycker jag.. mnja.. tror mer på varierat intag av mat och varierade tider.. och kanske gå helt utan mat någon dag.. tror det stämmer bättre med våra stenålderskroppars fysionomi.
Men.. man bör nog ha kommit igenom hela omställningen först innan man testar IF, kanske flera månader.
Sen så.. beror det på vad man menar.. händer att jag kan gå nästan ett helt dygn utan att äta.. och det brukar inte vara såå himla jobbigt, beror väldigt på situationen.
Sen så.. ibland hoppar jag frukosten, ifall jag inte hinner, det går det med.. risken är bara att man blir vrålhungrig senare och äter vad som helst.
Jag tror helt enkelt att det finns inget magiskt i IF, fasta mattider, fasta kaloriintag och sådant.. oftast handlar det mer om att fungera i en social kontext.

Ja, inget magiskt… Undrar om periodisk fasta funkar för att det blir mindre energi totalt under dagen, eller om det funkar för,att kroppen går utan mat längre? Man får väl helt enkelt hitta det som fungerar för en själv. Tack för kloka tankar.

Jaa.. det var nog det viktigaste, dvs att finna vad som fungerar bäst för en själv!
Själv lutar jag åt att jag fungerar bäst med två måltider om dagen, så äter jag när jag är ledig.
Man skall nog ställa IF mot tretimmarsdieter.. dvs det finns nog inget optimalt tidsintervall och vi har depåer för att kunna överleva längre tider utan mat.
Sen så har vi som regel depåer för annat förutom energi, dvs vitaminer och mineraler, spårämnen o lite annat.. det är väl främst en del vattenlösliga vitaminer vi behöver fylla på då depåerna är rätt små.. men vad jag förstår så lär de flesta vara någon vecka iallafall.. om man fyller på de rejält när tillfälle bjuds.
Och då kommer man osökt in på de som bör äta varje dag, dvs om man har någon brist eller ligger lågt på något essentiellt.
Tex så är det inte ovanligt med brist på några mineralsalter, typ magnesium, krom, selen samt på folsyra.
Dvs oavsett vilka intervall man har på matintaget så handlar det ändå mest om essentiell näring.
Det har kommit en ny intressant studie från Salk Institutet, möss som fastade 18 timmar vägde 28 % mindre som de möss som åt lika många kalorier men under hela dygnet
After 100 days, the mice who ate fatty food frequently throughout the day gained weight and developed high cholesterol, high blood glucose, liver damage and diminished motor control, while the mice in the time-restricted feeding group weighed 28 percent less and showed no adverse health effects despite consuming the same amount of calories from the same fatty food. Further, the time-restricted mice outperformed the ad lib eaters and those on a normal diet when given an exercise test.
http://www.salk.edu/news/pressrelease_details.php?press_id=560
#12 Maja lisa
Intressant, Kcal in - Kcal ut funkar end of..
Skönt att veta.
de åt ju lika mycket kalorier? eller hur menade du nu Savonit?
En sak jag har tänkt på är ju att våra "bestämda" mattider är ju helt enkelt något vi har bestämt oss för. Alla som har husdjur, speciellt hundar, ger inte sina husdjur mat fler än två gånger om dagen. Varför ska vi äta så ofta var dag?
Tänker man tillbaks på stenåldern så tror jag att paleo-människan åt kanske max två gånger om dagen. Om ens det? Kanske bara åt ett stort mål mat en gång om dagen? Eller snarare - vi åt ju när vi fick chansen, om det var ont om mat.
Vi har ett överflöd av mat, men vi har inga fysiska signaler som säger till oss vid vilka tider vi ska äta (om man inte äter kolhydrater, och därmed styrs av blodsockret). Att äta tre gånger om dagen frukost lunch och middag är ju inget som vår biologi har bestämt, och det finns tecken på att äta tidigt efter sömn är inte så bra för fettförbränningen (ska finnas någon studie, ska se om jag hittar den).
Jag hör till den skaran som sällan är hungrig på morgonen. Och det har fortsatt sedan jag började med lchf. Så för mig har det blivit naturligt med periodisk fasta: äter oftast inte förrän vid 11-tiden, och sen middag vid 16-17snåret. Det blir inte så varje dag, men ofta.
Detta var bara lite tankar som har flugit i min skalle, förlåt om jag är off topic.
Intressant om mössen :)