Sockerfria maränger?
Tänkte höra med er som har erfarenhet utav lågkolhydrat kost.
Har sockret någon funktion i maränger annat än att ge smak? Och går det att byta ut sockret mot sötningsmedel eller helt skippa det söta i en maräng och ändå få samma goda maräng?
Hade nämligen tänkt baka en glutenfri/lågkolhydrat pinocchio tårta när det kommer typ 2 diabetiker på besök eller när jag ska fika med en god vän som går på höga doser kortison och därför ska undvika för mycket kolhydrater (hon ligger på gränsen till diabetes).
Att byta mjölet mot mandelmjöl i sockerkaksdelen utav tårtan är ju inga problem, och där bör det ju också vara lätt att byta sockret mot sötningsmedel. Men det är just maräng delen som spökar.
Vad gäller att bröa formen så funkar cocos ypperligt, detta gjorde jag i Torsdags trots att jag i övrigt gjorde tårtan efter recept (med vanligt mjöl och socker).
Jennie
det låter som en god tårta! (sldrgi hört talas om den tidigare). det finns de som gjort maränger med sötningsmedel, men jag har för mig att de inte riktigt blir som vanliga maränger. det enklaste sättet att hitta dessa recept tror jag är om du använder sökfunktionen i forumet och söker på maräng :) lycka till! och om det blir bra så får du gärna skriva in receptet här :)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
I just pinocciotårta borde det gå fint för marängen där är ju inte lika spröd som "maränger" du förstår vad jag menar? Det är sådana spröda som kräver socker, även om jag läst att någon fått till det… men jag är liiite skeptisk, men om du letar bland recepten finns marängtårta nånstans…. Jag har själv bakat, den blir tunnare men när det är pinoccio så är det ju sockerkaksdel med så som sagt… borde gå bra…
alldeles här nedan fanns ju en tråd!
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71456cb9cb46223305a974-marang-med-sotningsmedel
hppas du hittar nåt bra, vet inte riktigt vad som står där… men finns lite länkar till recept där ser jag