Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 3103 ggr
maxiq
10

Fett - det dolda miljöhotet

En artikel i MiljöAktuellt som visar på problemet med att ta hand om överskottsfettet från industrier och hushåll. Tyvärr är de dåligt uppdaterade på de senaste rönen men det är ju ingen hälsosida de har:

"När man hör ordet fett så förknippar man det oftast med fysisk ohälsa"

VD:n på svenska miljöteknikbolaget Bioteria har inte heller så god koll:

"Det som händer i våra kroppar håller även på att hända i våra samhällen. Sveriges ledningssystem påminner om 'igenkleggade' artärer, men istället för en hjärtattack utsätts man för kostsamma stopp och översvämningar"

Tur att det finns så många LCHF:are som äter upp allt fett vi bär hem! Skrattande

odezza
0

Glad!

"still lost in space and time"

Zepp
0

Jamen.. det e ju därför vi skall äta upp det!

Vi gör med andra ord en miljöinsats!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Elshira
1

Det är förbluffande många som bara häller ut fett i vasken (alltså bortse från detta med LCHF, att folk gör det över huvud taget!!!)…

Tror det var inne på matlust iFokus som detta diskuterades för ett tag sedan. Det var några (tillsammans med mig) som tycker det är självklart att torka ur stekpannan någorlunda innan man ställer sig och diskar den. Andra hällde bara ut allt fett rakt ner i avloppet, någon slängde med lite diskmedel ner och tyckte det gjorde susen…

Bor man i hyreshus osv så gör det ju itne så mycket, det drabbar dem ju inte direkt att det blir stopp i avloppen (möjligen genom hyresökning). Men bor man i egen villa är det INTE lika kul att få stopp i avloppet, det kostar pengar! Och jag förstår att det kostar pengar för samhållet när de stora tunnlarna kleggar igen.

Tänk på att även grädde, creme fresh, turkisk yoghurt mm. är fett det med. Släng det i soptunnan istället för avloppet om det mot förmodan skulle råka bli gammalt.

Hakuna matata!

susanneborg
0

Jag tänker på att fett är olika även i det här avseendet. När jag var fettskrämd och använde olja och margarin till allt så kläggade köksfläkten igen på nolltid, det kletade som klister. Nu när jag bara använder smör så blir fläkten…fet inte kläggig och äcklig. Det är samma fläkt så det måste bero på att margarin och dåligt fett orsakar stopp och klägg medan bra fett inte gör det?