Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 7462 ggr
Jojomaja
1

Tossig på soltorkade tomater

Jag blir knäpp på det här med soltorkade tomater och jag undrar om det är vanligt att man äter det när man äter enligt LCHF?

Jag brukar köpa en sallad med prosciutto och brieost till lunch, och ovanpå den ligger ofta 4-5 hela soltorkade tomater som jag pillar bort. Jag vet ju att jag ska räkna en soltorkad tomat som om det vore en färsk tomat när man tittar på kolhydratsinnehållet men jag blir ändå lite snurrig av alla olika värden på burkarna. Hur kan det variera så oerhört mycket från sort till sort?

Kolhydrater per 100 gram

SLV säger 8,7 gram (avrunnen vikt)
Zeta soltorkade tomater classico 1,2 gram **(?)
**Biova soltorkade tomater 14 gram
Ridderheims soltorkade tomater i olja 21,9
Seeberger (Nilssons gott) Ekologiska soltorkade tomater 24 gram
Fontana soltorkade tomater naturell 24,7 gram
Ridderheims soltorkade apulientomater 48,1 gram
Fontana soltorkade tomater 56 gram
Laroc (både naturell och i olja) 55,76 gram
Ridderheims soltorkade tomater hackade, torra 57,1 gram
Ridderheims soltorkade körsbärstomater, torra 60,6 gram

Lite varitation kan man förstå, men det här är ju hopplöst att begripa sig på. Gör man något speciellt med vissa torkprocesser eller är vissa tomater så mycket sötare innan torkning att det blir så här?

mooonlight
3

En gissning:

Om man utgår från en vanlig, färsk tomat, så innehåller den i runda slängar 4g kh / 100g. Och ca 94g vatten / 100g.

Skulle du lyckas torka en tomat så att den är helt vattenfri, så ökar ju kh-halten till ca 67g / 100g. Men helt vattenfritt är kanske inte helt lätt att åstadkomma, eller ens önskvärt. Därav att kh-halten blir säg 50-60g / 100g.

Sen häller ju en del tillverkare på olja (som tomaten till viss del drar åt sig) och därmed minskar kh-halten igen / 100g produkt. Mängden kh beror på hur mycket olja man har med i sin uträkning, och kan gå ner mot 0g / 100g produkt… Även om man låter oljan rinna av lite, så finns det olja kvar i tomaterna, och gissningsvis är hk-halten runt 25g / 100g.

Det är alltså kvarvarande vattenmängd resp. tillsatt oljemängd som spökar.

Antagligen kan tomatsort, mognadsgrad m.m. spela in på utgångstomatens kh-innehåll, men skillnaderna torde inte vara alltför stora.