Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3271 ggr
Elshira
3

Olika fiberhusk...?

Jag vet att det finns de som tycker det blir knastrigt med fiberhusk i maten, men själv har jag aldrig märkt det, och ingen annan här hemma heller.

Igår gjorde jag en liten variant på fastare pannkaka/mjukt bröd till röror (så man kan äta dem i rullar och utan att de går sönder så lätt). Använde 4 ägg, 4 dl vätska och 2 matskedar fiberhusk vilket jag ändå tycker är relativt mycket (det blev så fast att jag fick breda ut det lite försiktigt i stekpannan).

Jag lät fiberhusken svälla i vätksan först (jag ser till att röra ordentligt innan det börjar svälla, då slipper man klumpar), och sedan rörde jag ner äggen.

Jag brukar även göra hamburgerbröd med fiberhusk och profiber, och har inte heler där kännt något form av knaster/sand trots att de tblir ganska koncentrerat.

Jag funderar bara om det kanske är så att olika märken på fiberhusk som ger olika resultat? Eller om det kanske är att det hinner bildas klumpar för några av er/att det inte löser sig orentligt och på så vis inte sväller tillräckligt…?

Jag har i.af alltid använt den "vanliga" gula påsen med fiberhusk som finns på t.ex. ICA. Ni som tycker det knastrar, har ni använt denna eller något annat märke? När tycker ni att den knastrar (mer i bröd mindre i andra sammanhang?).

Hakuna matata!

gun92884
0

Jag köper all min fiberhusk hos iHerb och tror att den enda skillnaden på husken kan vara i malningsgrad. Min husk är vad som kallas 'whole' och ger ett inte alltför stabbigt resultat. Den gång jag köpte fel och köpte den finmalda blev det hockeypuckar eftersom jag mäter med matsked och inte väger.

Allt mitt bröd är gjort på enbart husk, vätska och ägg och smaksättning. Alltså aldrig blandning med mandel, frön eller ost. Knaster känner jag ibland men inte alls jämt och ständigt. Antagligen också en malningsfråga. Är man väldigt känslig för konsistens kanske man känner det lättare om det finns något skal eller kanske bit av en stjälk som kommit igenom …

hus-musen
0

Den där från ica har jag oxå, upplever inte att den knastrar. Men jag låter den alltid svälla ordentligt med mycket vätska oxå.

Qui dormit, non peccat

[Pennylane1]
0

jag känner nån enstaka gång av nåt knaster med, men vilken sort verkar inte spela någon roll och knastret stör mig inte heller… jag har provat både mer eller mindre mald och som sagt… ingen skillnade direkt…

Du skriver profiber, nåt nytt eller felskrivet Pofiber?

veran
0

Någon gång har jag väl känt lite knaster men inget som stör mig. Jag använder bara den gula förpackningen.

Har funderat kring det här med att fiberhusk måste svälla först, varför? Är det alltså för att inte husken ska knastra? Är lite trött på att få platta ut mina pannkakor i stekpannan.

Gun92884, jag undrar om du har något recept på ditt "huskbröd"? Jag är tydligen lite känslig  mot nötmjöl.

gun92884
0

#4skrivet av veran

Husk drar åt sig enormt mycket vätska och sväller mångamånga gånger sin torra storlek.

Skulle du försöka svälja torr husk så kan du täppa till matstrupen och få ordentliga problem eftersom det kan bli som en propp som inte går ner … därför MÅSTE man låta husk svälla ordentligt.

Bara det att många recept på pannkakor ger rådet att SPÄDA UT med mer vatten om smeten blir för tjock efter ett tag när man håller på och steker visar tydligt hur länge husken kan fortsätta att svälla …

Mitt brödrecept sitter i vänsterkanten under bakrecepten men jag sätter gärna ut det för dig Glad

7 msk fiber husk

1 1/2 tsk bakpulver

4 ägg - lätt uppvispade

1/2 dl valfritt fett - smält + 1/2 dl vatten, blandat

1 tsk salt + valfria brödkryddor - jag tar cumin och anis

Blanda husk och bakpulver.

Blanda ägg och vätskan.

Rör i - vispa INTE, det ger klumpar - husken i vätskan, mosa ut alla klumpar och rör om till slät smet. Låt svälla till smeten inte rinner längre utan hänger ihop.

Placera smeten i en microsäker form - min storlek är ungefär som en skiva från ett jättefranska … eller kanske 2 normala sida vid sida. Bör vara en kant på formen eftersom degen puffar upp.

Micro på full styrka i 7 minuter och vänd sedan upp brödet på galler att svalna.

Jag delar detta i fyra delar som sedan kan vidare delas på mitten om man vill ha hamburgerstil på smörgåsen.

Går bra att rosta men passa noga för det bränns fort.

Det går också bra att göra kaffebröd utav detta genom att lägga till litet sötningsmedel - du får prova dig fram - och valfrida kryddor.

Mina favoritersmaker är vanilj, kardemumma, saffran och naturligtvis pepparkakskryddor Glad