Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8061 ggr
blondino
5

Systembolaget...

Varmt väder, sugen på några cider! Gillar Xide-cider men de är ju så förbaskat söta. I den röda är det ju "No sugar added". Tittar man på systembolagets webb så innehåller den röda 12 gram socker/liter medans de andra ligger runt 80 gram socker/liter.

Teoretiskt så borde väl den röda innehålla 1,2 gram kolhydrater/100, eller? Kan jag inte räkna så? Isåfall får man ju i sig drygt 10 gr kolisar om man dricker tre 33cl flaskor, eller räknar jag galet här.

Hjälp mig någon som är insatt…

Vänligen
/C

nyborjare08
0

Du räknar ungefär rätt :-) 3 x 33 cl är ju ungefär 1 liter (99 cl). 1 liter av din cidervariant innehåller 12 g socker. Så räkna med att du får i dig 12 g socker av tre flaskor.

Vad du väljer att dricka beror på vad just du tål och gillar. Det finns väl sockerfria cidrar (jag är dåligt insatt)? Förutsatt att man tycker att det är ok med sötningsmedel förstås. Annars finns det ju torra cidrar också men även de innehåller förstås en del socker. Jag gillar Astrakan torr som innehåller 18 g/liter. De engelska och franska cidrarna är också rätt torra, men jag tror tyvärr att de innehåller ännu mer socker. Jag undviker cider eftersom det triggar mitt sötsug, så numera håller jag mig till vin och/eller torr sprit.

kaisakavat
0

Vad tycker du om torrt vitt vin? Det finns sorter som är super.. *lyrisk* Glad

Att vänja sig av med överdriven sötma är förstås vettigt. Jag tyckte om cider förut, men inte numera. Känner istället en alldeles lagom sötma i de torra vinerna och andra fina smaktoner får komma fram när de inte dränks av socker/sötma.

Och tillägger: Jag dricker inte dyra viner. Högst ordinära.

blondino
0

Jag älskar vitt vin också, men när det är varmt är det jäkla gött att slänga ner en massa isbitar, lime och cider i ett stort glass och sjunka ner i en stol på altanen och coola ner efter jobbet…

hemul
0

Använder du stevia eller nåt annat sötningsmedel? Ett alternativ är ju att köpa torr cider och tillsätta sötning. Kan ju t.o.m. ta socker, men mindre än det är i en färdig då. Tips: lös upp sötningen ordentlig i LITE cider och häll det sen i flaskan. Då behöver man inte röra bort kolsyran,

blondino
1

Cirka 3,5 gr socker i en flaska Xide tycker är VÄLDIGT överkomligt istället för att stå och kladda med någon egen "häxbrygd". Flört

[Pennylane1]
0

fast nu är det väl fulsötningsmedel i den röda Xide…

hemul
1

Visst, man jag uppfattade det som att du tyckte att de är "så förbannat söta". Om du tycker den köpta är OK förstår jag inte vad problemet är.

[Pennylane1]
0

det var nog inte smaken som avskräckte utan kolhydraterna…