Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5145 ggr
Vax_malin
1

Uppladdning löpning

Hej

Ska springa motionslopp(1mil) om några veckor och funderar på bästa möjliga mat som förberedelse. Hör till dem som inte klarar mig på för lite kolhydrater utan brukar behöva ca 30g + för att orka träna ordentligt(springer flera dar i veckan).

Har tidigare sprungit ett lopp(som gick uselt) och tränat på väldigt strikt lchf(6 mån) max 10g dag och de gick inge vidare. Har sedan ca en månad sedan börjat lagt till mera kolhydrater(Äter en massa ovanjords grönsaker samt en avokado varje dag). Skulle tippa på att jag hamnar mellan 25-40 g/dag.

Frågan jag ställer mig nu är om det skulle vara bra att förbereda sig dagen innan loppet med extra kolhydrater för att kunna prestera optimalt? Kollade på föreläsning på youtube på han Jonas om lchf och träning och han snackade om att man kunde göra så.

Undrar också vilka kolhydratskällor jag ska välja vid detta tillfälle om svaret på ovanstående fråga är ja?

Zepp
0

Pröva ren stärkelse, typ potatis, följer med lite annan näring där oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sugiyama
1

Min man grundade inför vasaloppet med några potatisar kvällen före och det funkade bra. Jag skulle testa mig fram om jag vore du för alla är olika. Själv får jag mest ut av träningen om jag äter lite kolhydrater några timmar innan träning. Det brukar bli turkisk yogurth med grädde och bär. Efter träning ser jag till att få i mig protein.

Vax_malin
0

Tack för era svar:)

Jag ska gå på era tips angående potatis. Ska testa käka typ 2-3 st kvällen innan för  att ladda lite extra.

Loppet går en kväll vid 18 tiden, kanske är bättre och käka "kolhydraterna" på morgonen? Eller ska jag ta dem kvällen innan?

SpurtAnne
0

Näää, inte kolhydrater!!!

Fettgrunda!! Brieost och avokado till exempel! Jag kör strikt lchf och när jag ska springa, milen eller längre, så kör jag på det. Funkar kanon! Kör jag kolhydrater blir jag jättetrött på en gång och det känns som om jag ska dö. Hög puls och ont i varenda muskel.

Testa åtminstone att fettladda på träning innan du springer loppet. Det kanske funkar för dig med!

Elfdance
0

Hon skriver ju i sitt första inlägg att det INTE fungerar med för lite kolhydrater för henne.

SpurtAnne
0

Men hon kanske inte har testat med mycket fett! För lite kolhydrater funkade inte för mig heller förrän jag testade att äta fett innan träning.

Bara ett förslag…allt är väl värt att testa(såvida det inte är farligt) om man inte hittar rätt?

Vax_malin
0

Somsagt allt är värt att testa. Jag åt innan min lite större grönsakskonsumtion osv. som jag har idag väldigt strikt dvs. inga grönsaker bara kött,ägg smör osv.. Den tävlingen jag sprang under denna perioden resulterade i att jag fick lov att avbryta då jag helt enkelt inte orkade(trots himmlans massa träning).

Innan den tävlingen käkade jag ugnsbakad lax med äggsmör(mycket smör) och de borde vell klassas som fettladdning? Iaf gick det inte bra den tävlingen.

Antingen gör jag fel när jag "fettladdar" eller så är det bara så att jag måste ha "en del" kolhydrater när jag tränar, "extra" när jag tävlar. Vill iaf inte att de ska gå som förra tävlingen så ska testa med potatis eller/och banan några timmar innan start.

Får se hur de går,

tackar för era svar åter igen..

SpurtAnne
0

Jag glömde skriva att jag laddar max en timme innan. Sist tog jag 1 avokado och brieost 10 minuter innan. Hoppas det löser sig för dig!!!

Vax_malin
0

Uppdatering:

Loppet är nu avklarat och de gick helt okej. Starten gick kl 19 så jag laddade med en hyffsat stor potatis till frukost(10 tiden) rikligt med grönsaker under dagens måltider samt en halv banan ca 3 timmar innan start. Jag åt också nåra teskedar extra med cocosa för att fettladda lite extra.

Denna uppladdning fungerade betydligt bättre en strikt lchf kost som jag åt innan förra loppet då jag fick lov att avbryta.

En fråga är dock hur mycket kolhydrater i gram(ca) man kan inta innan lopp utan att man pajar fettförbränningen? Mina vanliga dagar då jag tränar osv. ligger jag kring 25-40 g/dag. Men jag känner att jag blir extra stark om jag fyller upp med  extra kolhydrater innan tävlingar.

Zepp
0

Kul.. och nu har du lärt dig ytterligare om hur din individuella kropp fungerar, speciellt under långlopp.. det är vääl det som är det viktiga i samanhanget!?

Jag tror det fungerar som så.. utifrån egna vilda spekulationer!!

Vi har cirka 500 gram glycogen lagrat i kroppen hos normalpersonen.. äter man strikt LCHF så kan nivån sjunka neråt 70%, enligt vad jag läst.

Vi saknar då cirka 150 gram glycogen som vi skulle kunna ha nytta av speciellt under ett långlopp.

Och vi tar upp cirka 1gram glukos/kilo per timme, vilket gör att om man väger 75 kg så bör man äta kolhydrater inte senare än 2 timmar innan tävling.

Men.. men.. iomed att potatis bara har 16% kolhydrater så får man nästan äta ett helt kilo för att få i sig 150 gram.. så jag tror nog uppladdningen bör vara några dagar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vax_malin
0

Intressant intressant. Jag räknade intaget av kolhydrater tävlingsdagen och hamnade på ca 60g-70g. Men jag brukar ju vanligtvis äta kring 30-40g så blev inte så jätte mycket mer men det kändes skillnad åt det bättre iaf. Undrar om jag hade blivit ännu vassare om jag lyckats få i mig 150g? Värt att prova kanske, känner för tillfället att jag blir starkare ju mer kolhydrater jag äter men jag antar att de kan "tippa över" åt de sämre hållet om det blir för mycket. Har väldigt många frågor om detta då jag vill pressa tider och är allmänt intresserad i ämnet. En fråga jag har är om man bör ladda med kolhydrater på liknande sätt vid kortare streckor som 5km(tävling). Blir ju lite skillnad då när man vill hålla hög fart(ca 4min/km)? Vet ej om jag inbillar mig men känner helt annan krut i benen med mer kolhydrater.

Elfdance
0

Väljer du bra saker såsom potatis och banan behöver du nog inte oroa dig så mycket. Men man behöver ju inte "uppladda" med spannmål och socker. :)