Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2859 ggr
[Sockerselma]
3

Sockerselmas viktresa.

Nu har jag läst varenda bok som biblioteket har att tillgå om LCHF, provlagat lite recept och insett att det här är kosten för mig! Jag har bunkrat upp med "basvaror", fyllt frysen och är taggad till tusen. Nu till helgen firar vi sonens födelsedagskalas, så jag sätter fart på måndag.

Min historia då… Jag har vägt 53 kg de senaste tio åren, har alltid varit smal och aktiv, har på sin höjd varierat ett kilo i båda riktningarna. Men så för snart ett år sedan fick jag en medicin (mycket välkänd för att ha negativ effekt på vikten) som ökade min aptit dramatiskt och nu är jag 10 kg tyngre Skrikandes. För några veckor sedan kunde jag sluta med medicinen och det har gått fint, men kilona sitter förstås där de sitter. Jag vill tillbaka till den kropp jag trivs med och jag vill dessutom äta en kost som jag mår bra av och kan fortsätta äta livet ut. LCHF känns helt rätt!

Vid 53 kg är jag ändå ganska tanig, så jag siktar på 55 kg och tror inte jag vill väga mindre än så. 8 kg ner med andra ord och grundplanen är att vara färdig till min skolstart. 8 kg på 16 veckor, det tror jag är rimligt. Ungefär 1500 kcal/dag och kanske 25-75 gram kolhydrater per dag. Sen får jag förstås lyssna på min kropp om det inte känns bra.

Så nu skapar jag mig en egen liten tråd att använda som "dagbok" när jag sätter igång. Ska bli spännande det här!

linneadrotz
0

Om du vill komma igång ordentligt med viktminskningen så sikta på runt 20 gram kolhydrater per dag. 25-75 låter högt.

Jag har ungefär 10 kg för mycket och om jag ska klara att gå ned i vikt måste jag hålla mig under 5 gram kh per dag.

Se upp med nötter, mejeriprodukter, bär och kanske ost.

Lycka till!

[Sockerselma]
0

Tack för tipset, då kanske jag ska hålla det lite striktare om det visar sig vara svårt att gå ner i vikt!

gun92884
0

Jag håller med att det är bättre att börja med en lägre dos kolhydrater så att du kommer igång … du kan ju alltid öka på om det verkar som om du klarar av mer.

Ta bort allt som inte är kött, fågel, fisk, ägg och fett och ovanjordsgrönsaker. Mejerier märker du snabbt om det ger sug på 'mer' … då är det dags att skära ner på dessa.

Bry dig inte alltför mycket om kalorimängd i början … om du inte är van att äta jätteportion, förstås, för då måste du lära dig vad en rimlig portion innebär.

Bästa sättet, om du har svårt att skilja på hunger och sug och du plötsligt vill äta mellan måltiderna, är att tänka efter om du skulle kunna byta ut det du vill äta mot något som inte alls är tilltalande. Om det senare skulle gå bra, ja då är du nog hungrig och ska äta.

[Sockerselma]
0

Tack för tipsen #3!

Jag har aldrig varit någon storätare, men tabletterna jag fick gjorde att jag smååt mest hela dagarna och vikten har gått upp med ett kilo i månaden ungefär. Hoppas att LCHF kan hjälpa mig att lära känna min kropps signaler igen nu när jag inte tar medicinen längre!

[Sockerselma]
0

Då var det dags i morgon då! Känner mig så taggad och inspirerad och jag har egentligen tjuvstartat sedan i lördags, med undantag för en pyttebit födelsedagstårta igår och en halv kaka 85%-ig choklad nu i kväll, men i morgon drar jag igång på riktigt. Spännande!

[Sockerselma]
0

Så var det äntligen dags att dra igång då!

Har vägt mig och tagit före-bilder för bästa motivation. Tänker väga mig och mäta midjan en gång i veckan och har alltså som mål att gå ner 8 kg på 16 veckor.

Så idag då: 62,9 kg, 71 cm i midjan.

Ska äta frukost alldeles snart, omelett stekt i smör. Yum!

[Sockerselma]
0

Vilken start det blev då… På måndag eftermiddag fick jag reda på att en nära vän dött, i alldeles för ung ålder Gråter. Vi samlades ett stort gäng och sörjde tillsammans, med hämtpizza och kakor som tillbehör. Hade inte en tanke på kost en dag som den och jag har inte riktigt repat mig än. Känns så overklig ännu…

Men i morgon ska jag göra en omstart och hoppas på bättre förutsättningar. Har inte heller mosat in obegränsat med kolhydrater bara för att jag mått dåligt, utan en halv hämtpizza och två kakor i måndags och sen lite havregrynsgröt, någon smörgås och en portion pasta fram till idag.

Så welll… Torsdag den 10/5 och 16 veckor framåt blir det viktminskningsfokus.

[Sockerselma]
0

När jag ändå spelade lite Wii Fit på morgonkvisten passade jag på att väga mig med hjälp av balansplattan. 61,9 kg, minus ett kilo! Naturligtvis bara vatten eftersom jag bara ätit LCHF i två dagar, men uppmuntrande ändå Flört.

Igår åt jag:

Frukost: 5 kokta ägg med salt

Lunch: Kotletter med bearnaisesås, lite gurka och tomat

Middag: Smörstekt viltfärsbiff

Kväll: Två rutor 85%-ig choklad

[Pennylane1]
0

# 7 ska man falla av banan så kan det inte finnas en "bättre" anledning, när nåt sådant händer får man ta det som det blir helt enkelt! Man orkar ju inte tänka på sig själv och sitt i en sådan situation.

hallonlove
0

#8 Hur lyckades du klämma i dig 5 ägg? Blev du inte äckligt mätt?

[Sockerselma]
0

#9: Precis, det blir ett helt annat fokus när ngt sådant händer och som tur är inträffar ju inte tragedier varje dag :/.

#10: 5 ägg är nemas problemas, skulle absolut kunna äta fler än så. Det är väl bara kring 400 kcal tror jag. Efter 10 ägg skulle jag nog vara äckligt mätt ;)!

[Sockerselma]
0

Gårdagens mat:

Frukost: 5 kokta ägg med salt

Lunch: Köttfärsås med creme fraiche och brysselkål

Middag: Laxfilé med sås på gräddfil, kryddor och rödlök

På kvällen: 2 rutor 99%-ig choklad

hallonlove
0

#11 Känns det inte onödigt mycket att äta så många? Hur länge håller du dig mätt på det?

[Sockerselma]
0

#13: Ungefär sex timmar, sen äter jag lunch. Varför skulle det vara onödigt att äta så många? Mindre än 400 kcal känns väldigt lite till frukost tycker jag!

[Pennylane1]
0

ser lite fettsnålt ut, för att få rätt balans bör man väl ha nån tesked smör per ägg?

[Sockerselma]
0

Jag har provat med omelett, men jag tycker att det blir för "stabbigt", äter hellre mer fett under resten av dagen =). Blir lätt illamående av grädde och sås också, men steker allt som går att stekas i rejält med smör.

[Sockerselma]
0

Gårdagens mat:

Frukost: Te med 1 dl grädde

Lunch: Köttfärsbiffar med vitkålssallad

Middag: Fläskkotlett med kryddsmör

Kväll: 2 rutor 99%-ig choklad

Känns väldigt bra såhär långt! Känner mig pigg och glad, inga omställningsbesvär ännu. Men så är jag ju bara på min femte dag, så jag ska inte ropa hej än.

[Sockerselma]
0

Testar periodisk fasta idag, bara för att se hur mitt psyke reagerar på att inte äta frukost. Åt första målet kl 14 och mådde väldigt bra på morgonen, kände mig produktiv och för första gången på många år drack jag flera glas vatten innan lunch (har alltid haft svårt att dricka tillräckligt med vatten). Tror jag fortsätter såhär och utvärderar om ett par veckor! Äter alltså mellan 14-21 cirka, lite beroende på om och när jag tränar.

hallonlove
0

Tänkte lite som #15 att tillsätta mer fett istället för massor av ägg. :)

[Sockerselma]
0

#19: Jag ska försöka få in lite mer fett i dieten, tror det kommer att funka bättre att helt enkelt strunta i frukost eftersom jag har svårt att äta mkt fett tidigt på morgonen =).

---

Idag åt jag första måltiden kl 13 och jag måste säga att det känns kanon med periodisk fasta såhär långt. Tidigare har man ju alltid fått höra hur viktig frukosten är för viktnedgång och tvingat sig den vareviga morgon, men nu slipper jag tänka på det alls utan äter två eller tre mål per dag. Mindre matlagning, mindre tankar på mat = kanon för min del.

Till lunch idag blev det välkryddade, smörstekta hamburgare i all enkelhet, mycket gott och fettrikt (snålade inte med smöret och hällde fettresterna i pannan över burgarna innan jag åt).

[Sockerselma]
0

Idag blev fördelningen 70% fett, 25% protein, 5% kolhydrater, känns som en lagom nivå. Och periodisk fasta verkar hittills passa mig jättebra.

Bästa med kosten är helt klart att jag inte är ett dugg sugen på godis! Utöver ett par rutor riktig mörk choklad har jag inget behov av att käka Marabou mjökchoklad eller lakritsbåtar, som jag har ätit mkt av tidigare.

[Sockerselma]
0

Fortsätter med den periodiskan fastan - just lovin it! Att äta mellan 13 och 21 kan nog passa mig bra, speciellt som jag oftast tränar på eftermiddagarna. Blir mycket smör och kött, men så är jag en riktig köttälskare också.

Tjuvvägde mig idag och vågen visade på 61,7 kg. Är nog fortfarande mest vätska, men det är förstås motiverande med minus på vågen ändå Flört.

[Sockerselma]
0

Sprungit en halvmil på fastande mage denna morgon - nemans problemas att hålla "normaltempo", men pulsen var lite högre än normalt (runt 165 i stället för ca 160). Nu är det snart dags för lunch - renskav i gräddsås.

Bara älskar allt med LCHF och periodisk fasta såhär långt, känner mig aningen lyrisk ;). Misstänker att jag kommer att möta på bakslag om någon vecka, men än så länge är det bara positivt.

glitterfisk
0

Härligt! Go with the flow!

[Sockerselma]
0

Ja, det är jätteskönt!

Nu har det dessutom gått en vecka och den "riktiga" invägningen visade 61,3, alltså -1,6 kg på en vecka.

[Sockerselma]
0

Två veckor avklarade och igår hade jag min allra första dipp - jag var bjuden på kalas och åt kladdkaka, glass och smågodis. Idag är vägdag och jag kände mig vätskefylld efter gårdagens kalas, men vågen visade ändå 61,9, alltså exakt 1 kg ner och det är ju precis det tempo jag siktat på att gå ner, så jag är nöjd Skrattande.

Nu är jag tillbaka på banan igen och kör periodisk fasta, ligger på max 50 gram kolhydrater en dag då jag inte tränar och max 75 en dag då jag springer långdistanspass. Det verkar passa mig perfekt!