Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5095 ggr
nangiialaa
5

Varför händer det inget med vikten?

Hejsan allihopa!

Har sedan ungefär sex månader tillbaka ätit LCHF och de senaste två månaderna riktigt strikt och tänker fortsätta att hålla det strikt. Nu äter jag max 10% kolhydrater om dagen, men ligger ofta på 5 - 6 %. Om man ska göra det lätt för sig och räkna på att jag äter 10% kolhydrater om dagen äter jag i övrigt cirka 70% fett och 20% proteiner. Jag tränar regelbundet, cirka 4 ggr i veckan både löpning/cardio och styrketräning.

Jag är 170 lång, väger 65 kilo men kilona har mer eller mindre inte rubbats alls sedan varken start av denna livsstil eller sedan jag striktade till det. Jag trivs bra med LCHF och ser i övrigt bara fördelar med att äta såhär. Dock blir jag lite fundersam när jag har många vänner/kollegor som mer eller mindre "rasat" i vikt när dem började äta LCHF, även om dem inte var överviktiga från start. Dessutom har jag lite för hög fettprocent tycker jag, ligger på ungefär 29% och en tjej i min ålder (21år) ska ligga på mellan 20 - 30%. Jag är inte tjock, men det finns ett klart överflöd att ta av.

Då till min fråga, varför händer det inget? och vad gör jag isf för fel?

dufva
0

Man brukar inte "rasa i vikt" med Lchf om man ligger i normalspektrat

Dom du känner som snabbt minskat i vikt var säkert mycket mer överviktiga än vad du är Skrattande

Lchf är en kost som får kroppen att må bra

En vanlig biverkning av det brukar vara att kroppen hamnar på normalvikt. Glad

Är man underviktig kan man lika gärna gå upp av kosten

Zepp
0

Du gör förmodligen inget fel.. felet är nog att du inte är det minsta insulinresistent.. om man nu kan kalla det för ett fel.

De som rasar.. oavsett vikt har rätt vanligen höga insulinnivåer.

Men det finns hopp för dig oxå!

"Body composition and hormonal responses to a carbohydrate-restricted diet."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12077732

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Testa att dra ner på löpträningen en aning. Löpträning ger en kaskad av hormoner som i värsta fall kan ge ett något högre blodsocker än normalt och därmed högre insulin som hindrar en del av fettförbränningen.

[Pennylane1]
1

På 10% kh tror jag inte många går ner, många måste ner mot 1-2 % även  om 5 % brukar anges som en bra nivå att starta på.

nangiialaa
0
Tack för svaren! :)

Hur ska jag göra för att äta mindre kolhydrater? Ligger oftast runt 5 - 6% men visst har man lite mer "syndiga" dagar.
Idag äter jag mkt kyckling, köttfärs, lax och räkor. Till brukar jag ha halloumiost och/eller mozzarella, sparris och campinjoner. Gör jag någon form av sås/redning på det där använder jag grädde eller creme fresh, har jag inte creme fresh tar jag turkisk youhurt (har alltid något av det hemma, haha). Gör jag kalla såser använder jag 50/50 majonäs och creme fresh. Steker gör jag i kokosfett. En hel del ägg och bacon blir det också förstås….

Vad menar du med insulinresistent!?

[Pennylane1]
0

det låter då konstigt om du hamnar så högt i kolhydrater. Det låter mer som högst 5%, det enda du nämner med någon större mängd kolisar är ju mejerierna. Men bara dem borde inte få upp dig i sådana mängder heller. Beror ju på hur mycket sånt du äter förstås, mjölkproteinet brukar också kunna ställa till det för en del! Jag menar bromsa viktminskningen.

nangiialaa
0

Som sagt, ligger oftast runt 5% ungefär. 
Jag äter väl ganska normal stora portioner också, vad man nu anser normalt förstås. Dock äter jag inte överdrivet stora portioner och jag tar aldrig mat mer än en gång. Får väl börja göra mindre protioner helt enkelt.
Något annat som rekomenderas? :)

[Pennylane1]
0

det är ju bara kolhydraterna du kan behöva minska,  du skrev att du äter uppemot 10% (så tolkar jag det iaf när du skriver att du äter max 10 %)  och det funkar inte för de flesta, som sagt måste många ner till bara nån procent, men för andra funkar det med runt 5… men när det nu inte gör det?  Börja med att skära på kolisarna innan du börjar med att dra ner på portionerna, är väl mitt råd…

nangiialaa
0

Jojo, visst kan jag hamna på uppemot 10%, men det är mer ett undantag än en regel :)
Men vad ska jag dra ner på då?
Mejeriprodukterna, ofc, men är det något annat jag bör tänka på?

[Columba]
1

Jag tycker att det är lättare att få en uppfattning av kolhydratmängden om man räknar i gram.

nangiialaa
0

Jag använder minmat.se för att räkna ut hur mkt jag äter av allt, där får man "svaret" i %. Då jag själv är för lat och för kass på matte för att räkna på i huvudet. Vet du någon bra sida man kan surfa in på för att få resultatet i gram?

[Pennylane1]
0

min mat ger även fördelninen i gram! Ovanför diagrammet!

I exemplet nedan 25.20  gram proteiner, 20,20 gram fett osv….

Energi kcal:

282,00

Energi kJ:

1176,00

Proteiner:

25,20

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,00

Vatten:

152,80

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

20,20

Kolesterol:

834,00

E-mättade:

9,00

Mättade:

5,60

F-mättade:

2,40

Vitaminer:

A:

408,00

B1:

0,20

B2:

0,80

B3:

0,00

B6:

0,20

B9:

66,00

B12:

2,80

C:

0,00

D:

2,80

E:

3,60

Mineraler:

Fosfor:

400,00

Järn:

3,80

Kalcium:

100,00

Kalium:

252,00

Magnesium:

26,00

Natrium:

264,00

Selen:

48,00

Zink:

0,60

Aniara4
0

Minmat ger dig mängderna i gram också om du tittar efter.

[Columba]
0

Visst visar Minmat  gram högst uppe på innehållslistan, Procenterna är lägst ner.

nangiialaa
0

Måste ha missat detta! :) Tog en slumpässigt vald dag där jag ätit 20g kolhydrater (4%) 111g protein (22%) och 165g fett (74%). Tittade igenom lite snabbt och såg att jag hade ingen dag över 23g (7%) kolhydrater.

[Pennylane1]
0

som sagt, det kan vara mejerierna som bromsar just för dig! Men det kan ju också vara mängderna, hur många kcal kom du upp i den där slumpmässiga dagen? 165 gram fett är i runda slängar 1600 kcal och med ca 600 gram kött/fisk/ fågel /ägg (det har mellan 15 och 20 % protein så för att komma upp i 111 gram så bör du ha ätit nåt ditåt) kanske det blir för mycket… ja plus då kolisarna…

nangiialaa
0

Det var 1988 kcal totalt. Kanske något mkt iofs! Mindre portioner, och minimera mejeriprodukterna, eller? :)

[Pennylane1]
0

det var inte så mycket kcal, fattar inte riktigt hur det är möjligt med de mängder du anger?  Kan du klistra in listan från minmat så får vi se? Lättare att ge råd när man liksom har svart på vitt.

nangiialaa
0

Energi kcal:

1988,66

Energi kJ:

5264,65

Proteiner:

111,15

Fiber:

3,23

Kolhydrater:

20,09

Vatten:

521,65

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

163,37

Kolesterol:

302,76

E-mättade:

32,22

Mättade:

45,70

F-mättade:

5,95

Vitaminer:

A:

413,90

B1:

1,27

B2:

1,49

B3:

20,65

B6:

1,70

B9:

244,95

B12:

5,03

C:

53,25

D:

2,09

E:

5,08

Mineraler:

Fosfor:

1438,90

Järn:

7,73

Kalcium:

651,35

Kalium:

2010,75

Magnesium:

198,10

Natrium:

3937,65

Selen:

55,14

Zink:

21,53

[Pennylane1]
0

jJag menade listan över livsmedel! ! Det är det man kan behöva veta!

nangiialaa
0

Jaha, sorry! :P

Men såhär såg det ut:
150g Sparris
350G Blandfärs (50% nöt 50% gris)
75g Champinjoner
170g Halloumi
Och så syndade jag med 200g LCHF-glass den dagen, haha! Men det är inget som förekommer ofta, kanske en gång i månaden, max!

[Pennylane1]
0

Ja utan glassen är det ju väldigt lite mat, och inga mejerier alls så det kanske inte var en representativ dag…  kan inte säga så mycket om det, ser bra ut förutom för lite energi kanske då, då behöver du absolut inte minska på portionsstorleken.. När jag bokför det du skrev ovan blir det bara 1258 kalorier. Och fettet understiger proteinet tom… det ska helst överstiga protein PLUS kolhydrater. MEn då var ju som sagt inte glassen med….

Zepp
0

Med insulinresistent menas att man har en lägre känslighet för insulinets signaler och cellerna släpper inte in glukos utan att nivån höjs.

Insulin över en viss nivå hindrar att fett i depåer bryts ner och används som energi i kroppen.. överviktiga har oftast en förhöjd insulinnivå.

Du verkar inte reagera på lägre insulinnivåer, som en rätt genomförd LCHF leder till så ditt problem ligger antagligen någon annan stans.. om det nu är ett reelt problem?

Sress och för mycket träning i kombination med för lite mat har en tendens hos vissa att lagra fett speciellt på magen.

Har du det på höfterna handlar det ofta om mycket kvinnliga könshormoner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nangiialaa
0

**Vad är det som drar upp proteinet då? Hade det samma efter att jag "bokfört" mitt käk idag, mer protein än fett….

Energi kcal:

453,00

Energi kJ:

1891,60

Proteiner:

58,00

Fiber:

3,75

Kolhydrater:

8,00

Vatten:

380,85

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

19,98

Kolesterol:

137,24

E-mättade:

6,18

Mättade:

11,25

F-mättade:

1,43

Vitaminer:

A:

192,10

B1:

0,55

B2:

0,56

B3:

20,75

B6:

1,60

B9:

340,80

B12:

1,17

C:

82,50

D:

0,76

E:

6,97

Mineraler:

Fosfor:

741,60

Järn:

3,20

Kalcium:

349,90

Kalium:

1212,50

Magnesium:

125,40

Natrium:

1860,10

Selen:

29,86

Zink:

5,85

250Gram Blandfärs 50% nöt 50% gris
100Gram Sparris
30Gram Halloumiost ej stekt 22% fett
50Gram Halloumiost ej stekt 22% fett
150Gram Kycklingbröstfilé u skinn
250Gram Sparris grön el vit

Det skulle nog vara "stress och för mycket träning i kombination med för lite mat har en tendens hos vissa att lagra fett speciellt på magen" isf…. Tycker dock att jag inte äter för lite men tränar mkt och har varit körigt som fan på jobbet de senaste månadrna….

[Pennylane1]
0

nu var det ju helt åt skogen lite fett! Och kalorier! Farligt lite!  Du har bara 450 kalorier!! Om det nu stämmer Obestämd Det är inte det att proteinet är för mycket, inte denna dag iallafall! Och var har du fettet? Det där är LCLF och inte LCHF!! Se till att öka fettet och mängderna rejält!

nangiialaa
0

Det brukar verkligen inte se ut såhär dock, knas att det blev två sådana dagar som exempel. Jag brukar dock slänga på mina såser på denna typen av mat men som vi sa innan så skippade jag mejeriprodukterna ikväll för att se. Annars brukar jag ligga på ungefär 70 - 75% fett.
Men vilken del av det jag har ätit här är det som drar upp protein nivån?

[Columba]
0

Kalorierna är 990, men det är nog för  glitet. Fettet är bara ca 58, det är för litet. I allmänhet ska fettet vara mer än prot och kolh. tillsammans.

Konstigt hur Minmat räknat fel?

nangiialaa
0

Har hört en hel del kasst om minmat faktiskt, att deras innehåll inte stämmer så bra mot verkligheten och så faktiskt…

[Pennylane1]
0

mja… det är en vanlig privatkille som sköter det och gjorde iordning sidan åt sin mamma och sen har han vänligheten att dela den med den som vill… rätt bra sida om man vet om det Flört Men jag har ladrig varit med om att den räknar fel och jag har inga problem med den heller, han har dock en äldre version av SLV:s tabell, de uppdaterar den årligen.

nangiialaa
0

Ha, cool! :)

Men åter till proteinfelandet, vilken del av min mat drar upp proteinet? Antar att det blev mer protein idag eftersom jag inte använt några mejeriprodukter så som creme fresch eller turkisk yoghurt till en sås, kan det stämma eller?

[Pennylane1]
0

# 26 protein finns i köttet och i osten. Bara sparrisen som inte har nåt just… (ca 3 %fast med de mängderna sparris du ätit blir det ju iaf över tio gram)  Men du har inte för mycket protein i sig, bara för lite fett. SMÖR! Räknas inte som mejerier…. ELler kokosfett. Eller fetare kött/fisk, kycklingfile är MAGERT.

nangiialaa
0

Grillade idag så blev inget kokosfett som jag använder och steker i…. Men jo, får nog tänka lite på det där, att slänga på lite "extra" fett i någon form och dra ner på proteindelen.

Aniara4
0

58 gram protein på en dag är verkligen inte mycket, det är inte det som är problemet. Men eftersom du inte äter så mycket annat (=fett) blir proteinet såklart en stor procentandel, du äter ju mest kött!

Förresten kan du se i Minmat vad varje sak du skrivit in innehåller, om du öppnar dagen och klickar på en av sakerna du skrivit in får du näringsinnehållet i just den posten. Då kan du se var det finns mycket protein och lite fett - jag gissar på kycklingfilén.

[Pennylane1]
0

# 32jag tror du läser precis som du vill! Jag och andra har flera gånger påpekat att du INTE ÄTER FÖR MYCKET PROTEIN; du kan inte gå efter procenten!! (eftersom du inte har en bra föredelning) Se till grammen! Du ska ha minstt ett gram per kilo kroppsvikt grovt räknat. Gärna mer!

nangiialaa
0

**Som jag skrev tidigare händer detta i stort sett aldrig…. :)

nangiialaa
0

**okey :)

[Pennylane1]
0

Tungan ute

Wildrat
0

Färsen behöver inte så mycket sällskap men kycklingfilé är nästan bara protein.
Den behöver mycket fett för att det ska funka.

Äter du 200g kycklingfilé så behöver den sällskap av 75g smör för en bra balans, det räcker alltså inte att bara steka i fett. Fettet måste med på tallriken också och ner i magen:

Energi kcal:

744,00

Energi kJ:

3106,75

Proteiner:

46,65

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,30

Vatten:

162,60