Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2784 ggr
Mixa20
1

80 80 20 Hur ska jag göra?

Hur äter jag på detta vis?

Har kollat på matdagboken att lägga in mat där men hamnar bara på 100 60 5

Vet inte hur jag ska lägga upp kosten. Finns det möjligtvis någon färdigställd meny för detta mått mätt??

Jätte tacksam för svar.

Tina

kaisakavat
2

Är du ny på LCHF?

Har du titta under ARTIKLAR uppe till vänster på svarta listen?? Där finns massor av bra info, både för nybörjare och erfarna. Både enkla basfakta och mer invecklat ifall man vill fördjupa sig.

Där finns en folder med listor på vad äta och vad inte äta. Minns inte vad den heter, men du hittar den säkert. Det finns också förslag till inköpslista, har jag för mig.

Jag och de flesta avråder starkt från 80-80-20. Det är inget annat än SVÄLT och alltså ohälsosamt. Ger möjligen viktminskning men den vikt man tappat bestod delvis av muskler och organ, som blivit försvagade.

Så ät ordentligt. Man kan gå ner i vikt ändå med LCHF. För de låga kh-nivåerna, åstadkommer lägre insulinnivå - och på så vis får kroppen bättre tillgång till fettreserverna. Med följd att man går ner i vikt.

Hoppas du ska trivas. Glad

Mixa20
0

Tackar så mycket för ditt råd!

Jag har kört LCHF i 1 år nu och har gått upp i vikt de sista men har oxå slarvat.

Förstår inte hur jag ska komma bort från hormonhindren som jag har 2 ggr / månad.

kaisakavat
0

Hormonhindren? Menar du ägglossning och mens?

Att vikten svänger då har att göra med vätskein- och utladdning. Inget att hetsa upp sig för - bara att leva med.. Tungan ute ..även om det inte alltid är dökul precis.

Men har du några andra bekymmer med det?

Mixa20
0

Ja vid Äl och mens.

Mina bekymmer med det är att jag blir "sötsugen" och faller lätt i detta "träsk" de perioder som kommer 2 Ggr / månad för mig.

Finns de något jag kan göra för att förhindra dessa fallgroppar?

kaisakavat
0

Tjorvar lite med mina kommentarer - det är nåt fel på min iFokus.. tror jag. Det blir konstigt när jag postar..

Men..

Tror det ofta är lättare stå emot fällor om man äter tillräckligt med mat. D v s animaliska proteinkällor, grönsaker, bra fetter.

Sen gäller det att ta till knep. Se till att ha bra mat hemma - och INGA dumheter, t ex. Glad

Mixa20
0

Ska jag hålla mig inom Kalorimängden oxå? Eller äta så att jag känner mig mätt?

Vet ju inte vilka kalorier jag kan hamna på då?

Bara göra det då jag har som värst sug på ngt otillåtet?

Mixa20
0

Kan jag öka på fett en period nu så jag håller mig mätt längre?

Skippa Mejerierna som har en tendens att få mig att bli sötsugen?

Inte vara rädd för smör ägg kött och lite grönt?

Känner att jag har blivit vilsen i LCHF kostlogiken.

Har lite tappat ramarna på hur och vad som är ok att stoppa i sig för att inte gå upp i vikt snarare ner i vikt då jag gått upp mer än vad jag vägde innan jag började och känner att vill hålla mig mätt så länge att jag minimerar fallgropparna.

[Pennylane1]
0

jag har just startat upp en liten period med bara ägg och smör… Enbart. Gubben sitter här och äter melon och parmaskinka men nix, jag har bestämt mig. 8 -10 ägg och ca 60 gram smör per dag hade jag tänkt mig. Helst 10 för att få i mig tillräckligt med protein. Gissar att allt sötsug (om jag haft något) hade försvunnit på ett par dagar…

Aniara4
0

#7 Alla de sakerna låter bättre än kaloribantning, som 80/80/20 är (en av Annika Dahlqvists sämre idéer om du frågar mig, men hon kanske aldrig föreställde sig att det skulle nå sådan spridning till personer med helt andra förutsättning än den det gällde). Risken att du trillar dit på sötsug blir ju inte direkt mindre om du går med energiunderskott än om du är mätt och nöjd.

Om du "slarvar" varje månad kanske det är därför du har gått upp i vikt?

Hur som helst så skulle jag också föreslå att i första hand äta "renare" mat baserad på fett kött, ägg och smör, och lite grönsaker till, och minska rejält på mejerier, nötter och tjafs. Kanske behöver du bli bättre på att läsa av dina hungersignaler? Det är inte farligt att hinna bli hungrig till nästa måltid, men man ska inte äta så lite att man börjar känna sig slö och frusen. Vi brukar ju säga att man ska äta när man är hungrig och sluta äta när man inte är hungrig längre, och sen vänta tills man har blivit hungrig igen innan man äter igen.

Mixa20
0

Är det någon sorts deff diet du kör nu då?

kaisakavat
1

Kalorimängden? Vilken kalorimängd?

LCHF-are brukar inte bry sig om kalorier. Det enda man kan tänka är väl att det inte är vettigt av många skäl att äta en massa mer mat än man behöver. Det är det aldrig.

Det är inte kalorimängden (i första hand, eller alls överhuvudtaget) som styr din viktnedgång, utan vilka livsmedel du väljer och andelen och/eller mängden kolhydrater i kosten. Knepet är att äta naturlig mat anpassad för människor - så kroppens processer störs så lite som möjligt - och alltså kh-snålt för att minska insulinutsöndringen.

[Pennylane1]
0

# 10 ja jag måste försöka kicka igång lite viktminskning… ska testa detta några dagar. Jag Går inte ner... "normal" LCHF måste nolla kolisarna tror jag…

Margareta
1

8-10 (ca 500 g) ägg per dag blir ca 7g kolhydrater enligt SLV's databas dvs mer än UFO som är 5g om dagen..

Personligen har jag svårt att tro att kolhydraterna i ägg skulle hindra viktminskning, jag brukar inte ha lust att räkna dem om jag skall vara ärlig, för jag tror SLV har fel.

Tittar man i den finska databasen www.fineli.fi är det mindre kolhydrater (ca 0,3% dvs 1,5g för 500 g ägg ) och de skriver uttryckligen ägg utan skal. Vem vet kolhydraterna i SLV-beräkningen kanske finns i skalen och dem äter åtminstone inte jag.

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

#13 Jag tror det är kolhydrater i äggskal för i min äggkokare blir det avlagringar på botten som luktar lite som bränt socker, alldeles brun blir den på en gång. Det kan ju inte komma från vattnet och inte inifrån ägget och jag sockrar definitivt inte på dem…

Mixa20
0

Jag har ju gått upp nu och vill gå ner …måste gå ner. Vill inte känna mig så här då jag inte har vägt så mycket som jag gör nu på över 10 år sedan.

Är jätteledsen för detta och behöver verkligen få hjälp med hur jag ska gå ner i vikt och de fort.

Blir bara deppig av att se mig i spegeln. Känner inte igen mig Gråter

[Pennylane1]
0

# 13 jo jag vet att det är kolisar i ägg, uttryckte mig lite slarvigt! Jag menade att jag kanske måste nolla för att gå ner men tänkte se om detta med äggdeff kunde kicka igång nåt…