Har jag förstått LCHF rätt?
Även jag försöker bli smärt(-are) och smalare, och har börjat läsa om LCHF.
Men jag blir virrig, även fast jag läst igenom artiklar både här och på nätet. 
Stämmer det att man exempelvis BARA äter en köttgryta men ingen potatis till alls?
Och till ex.vis kycklingben så gör man kanske blomkålsmos istället eller bara äter grönsaker till?
Om det är så, äter man i så fall med LCHF bara kött, (rot- och wok-)grönsaker, ägg, smör och grädde och kryddor?
Har jag sammanfattat och förstått det rätt?

Man äter mindre kolhydrater och mer fett, samt normalt med protein.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Du verkar ha fattat rätt. Känns konstigt i början men man vänjer sig. Numera kan jag äta köttgryta till frukost. Utan något till :-)
Agneta
Tackar för svar! Så bra, då är det väl bara att köra igång då!
Men jag älskar bröd men har problem med magen att tåla fibrer och frön och sånt, så det kan bli ett problem. För en brödbit till frukost vill jag ändå ha till kaffet.
En stor anledning (gissar jag) till att folk ger upp nya dieter är att det just är mängder med recept överallt men väldigt svårt att hitta information om mer exakt VAD man ska köpa hem och äta. Vad som är vad. Vad som innehåller proteiner mer än kött, ex.vis - speciellt när man är nöt- och mandelallergiker! Svårt också att hitta recept på mellanmål och smoothies, som är LCHF.
Mjukstartar i alla fall med en middag med marinerad kycklingfilé i stekpåse i ugn!

Det låter som om du har fattat rätt
Om jag började idag … och bodde i Sverige … så skulle jag skaffa Expressens bilaga eftersom det finns många recept där.
Enda problemet med recepten är att de inte har satt ut näringsvärde, men du ser ialla fall hur man kan sätta ihop en måltid. Detta så att du inte hamnar i bara 'fläskkotlett med beasås'rutten.
Din brödbit på morgonen får du byta ut mot ett bakat efter LCHFprincipen … jag själv skulle inte använda dessa som är fulla med ost utan gå för de mer 'rena' gjorda utav fiberhusk och eventuellt mandelmjöl.

Om du lägger till vildfångad fet fisk från friska hav på din inköpslista så hamnar du rätt. Dina val gör du redan i butiken. Ät upp det du har hemma men köp inte mjöl, pasta, mjölk, socker, margarin, vegetabiliska matoljor någon mer gång. Ät riktigt mat från riktiga råvaror, dvs. bara EN ingrediens i innehållsförteckningen. Finns massor med härliga grönsaker eller bär du kan komplettera din kost med, helst ekologiskt odlat.
Det blir rätt knäppt att skippa typ potatis och ris men behålla bröd. Tvärtom är nog hälsosammare om man inte vill skippa allt. Är det något vi alla kan vara överens om oavsett vad vi anser om mängden kolhydrater o.s.v är nog att spannmål inte är bra och du har ju redan problem av det. Då ska du självklart sluta äta det.
Efter några veckor utan bröd tycker man LC-mackor är supergott - lovar! 

#Dimanche
Det går att baka LCHFbröd men det är svårt utan nötter och mandel, frön tålde du inte heller? Hur som så är det inte särskilt gott. Det blir aldrig detsamma. Bröd tyckte jag var svårast att sluta med men jag bakar grovt surdegsbröd och tar en liten tunn skiva till frukost eller ibland en skiva norskt flatbröd. Lycka till!
Agneta

Bästa lchf brödet (utan nötter och mandel) är ju Mariannes vita bröd! Går t.o.m att rosta!
http://mariannslchf.se/ljust-brod/
Här hemma älskar vi det :) går att skiva tunt tunt också! Vi brukar finhacka solroskärnor och ha i brödet med
Tack till er alla för tips och förslag!
Bröd kommer bli ett dilemma att hitta bra recept på, har jag nu insett efter att ha läst en hel del recept och sidor med recept. Bröden verkar vara rena rama kanin-maten med nötter och frön till förbannelse! (skratt)
Mycket är väl vunnet om man går från vetemjöl till att istället baka på majsmjöl och med durumvete, gissar jag?
Hur är det med linfrön? Om du klarar av det skulle jag vilja tipsa om det här brödreceptet http://ordinationer.wordpress.com/2009/12/02/nytt-lchf-brod-pa-linfro-med-valnotter/ Nu innehåller det ju valnötter, men det är ju bara att ta bort ur receptet skulle jag tro!
# 9 majsmjöl är väl i stort sett ren stärkelse och inte speciellt bra
lite husk brukar de flesta klara?
Durumveta har väl ännu mera gluten så det är nog inte bättre ur den synpunkten heller.

Nej, majsmjöl och durumvete hör inte hemma här. Får du dessutom redan problem med magen när du äter bröd så är det väl en bra tid att pröva en annan sort nu när du vill ändra matvaror.
Försök ett recept med kokosmjöl istället. Enligt många ska detta vara jättegott, särskílt som rostat.
Jag äter själv bröd bakat på psylliumhusk och ägg, men det kanske river för mycket om din mage är känslig annars är receptet följande …
7 msk psyllium husk
4 ägg, lätt uppvispade
1/2 dl olja + 1/2 dl vatten blandat
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk grovt salt
valfria brödkryddor
Vispa upp äggen så gula och vita blandas ordentligt, häll i olje-vattenblandning.
Rör i husken - blanda det med bakpulvret först - VISPA INTE för då blir det klumpigt. Rör om till allt är blandat, tryck ut så det inte finns några olösta klumpar.
Smörj en plast eller glasform, storlek ungefär som en stor fyrkantig franskskiva, och med en 2 cm hög kant - jag kommer ihåg någon slags plastförpackning med jättestort, skivat franskbröd - och ha i smeten. Den har svällt vid det här laget så du får antagligen använda en slickepott för att jämna till degen.
In i micron 7 minuter, låt svalna på galler.
Jag får ut 4 bitar utav detta.
Det går också att göra kaffebröd av denna smet … lägg till smak, pepparkakskryddor eller vanilj … eller mandelessens … och så sukrin och gör som ovan.
Det kan vara bra att inte fixera dig vid "måsten" som att du behöver bröd. Du vet inte hur dina preferenser förändras när du väl äter den här kosten.
Eller så märker du att det är trevligare att må bättre utan.
Det kan lika gärna sluta med att du lär dig att du mår bäst på att äta riktig mat till frukost, eller inte äter frukost alls.
Ät rena råvaror, kött/fisk/fågel, lägg till grönsaker och en fettkälla om du äter fettsnålt protein, som kycklingfilé. Utgå hellre från feta proteinkällor som t.ex. lax, fläsk, färs, entrecote, osv.Gör så ett tag tills du kommit igenom omställningen och lärt känna din kropp, hur den fungerar på bara mat.
Om man inte tål fibrer kan väl varken kokosmjöl eller husk vara så lyckat? Men det kanske inte är fibrerna utan något annat i vanligt bröd som ställer till det.
husk river inte utan verkar normaliserande på tarmen.

Husk är väl gelbildande va??

Ja. Men, inte samma konsistens som chiafrön. Husk blir som en jämn deg om man låter det svälla. Det enda som somliga inte tycker om är att det ibland 'knastrar' litet när man tuggar … det gör mig ingenting. Se'n luktar det svamp när man 'bakar' brödet i micron men smaken är det inget fel på … så länge man inte väntar sig baguette, förstås
Jag tycker att konsisten och smaken påminner om Upplandskubb … en av mina favoriter när jag bodde i Sverige …
Har testat på nu LCHF några få dagar och jag tycker nog ändå att det är rätt lätt. Man får bara tänka sej för i allt man stoppar i sej, inte svårare än så. Jag har normalt BMI och ingen övervikt att tänka på, men däremot så känner jag att man blir däst och trött av alla blodsockerdippar, och det tror jag inte är bra för kroppen. Jag tänker inte gå bli en fanatisk LCHF'are utan följa det jag känner för känns bäst för mig.
Har redan märkt en stabilare känsla i kroppen av att istället för att ta en smörgås och ett glas mjölk till mellanmål, så tar jag några skivor hårt bröd med keso på och till det sockerfri fet yoghurt.
Lunch idag ; Avocado med creme fraiche, tomater och stekta köttbullar!
(Tidigare hade jag nog ätit en portion pasta med mycket ketchup till köttbullarna)

Du kommer snart att upptäcka att problemet med mellanmål försvinner, du behöver dem helt enkelt inte längre.
Jag äter ca 2 gånger per dag. Om jag blir hungrig däremellan så tar jag ett kokt ägg eller en ölkorv eller så. Men det händer bara om jag är ute och jobbar i trädgården och behöver lite extra energi.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#19 Håller med i vad #20 säger. Tror du hamnar där snabbare om du skippar bröd alt. minskar det och lägger till något fett.
(Vad är skillnaden mellan några skivor hårt bröd och en smörgås för dig?)
#21 När det där mellanmåls-suget satte in så var det lätt att bara ta några skivor vitt bröd, limpa eller tunnbröd eller nåt sånt. Nu tar jag istället rågknäcke eller nåt liknande, och det mättar betydligt mer.
#22 Det är ju inte bättre för din mage?
Mättnaden blir bättre om du fokuserar på något med protein och fett. Det är det som är LCHF, inte att byta ut en relativt snäll smörgås mot mer riviga fibrer och hyfsat fettsnålt..
Hej, har oxå precis börjat. är lite förvirrad som du, men tror du sammanfattade det ok.
Har läst en hel del bloggar, artiklar och debatter nu om LCHF och jag känner väl mej rätt tu-delad.
Mycket av det man ska äta - kan jag inte äta! Eller inte tycker om. Jag tror inte, för min egen del, att jag inte kommer kunna följa det till punkt och pricka, men jag har tänkt att helt undvika socker i alla former (även mjölksocker), potatis, ris, frukt och vetemjöl i några månader. Eftersom jag inte kan äta mer än max ca 2 dl mat utan att bli proppmätt så måste jag hitta på lösningar om vad jag kan ta som mellanmål, eftersom jag snabbt blir hungrig igen. Gärna smoothies! Kokta och stekta ägg mår jag illa av. Nötter och mandel är jag allergisk mot. Inte lätt, inte lätt! ;-)
Jag förstår inte vad du menar med SKA äta. Det är väl inget man ska äta när man äter enligt LCHF. Det är väl inget som säjer att man ska äta nötter eller mandel heller.
Det finns nog inte något punkt och pricka heller. Vi är ju olika och inte följer vi väl någon exakt mall när vi äter.
Jag äter ungefär som förut med den skillnaden att jag tagit bort de vanliga kolhydrattillbehören som potatis, ris och pasta. Bytt alla lightlivsmedel mot fullfeta. Istället lagt till blomkål, broccoli och lite andra grönsaker till maten. Konstigare än så behöver det ju inte vara.
Ibland kan jag uppleva att en del gör det så krångligt och svårt när det bara handlar om att äta vanlig rejäl mat egentligen.
#26 Två dl är väl lagom mängd på LCHF. Jag kan garantera dig att jag inte har något behov av mellanmål för det.
Men jag äter ju näringstätt då. Fyller inte ut i onödan med keso och sådant som inte ger långvarig mättnad.
#26 Är det inte här man FÅR ställa sina (ibland) okunniga nybörjarfrågor om LCHF? Det trodde jag.
#27 Jag har absolut behov av mellanmål och har nu hittat bra LCHF-recept på ostfrallor och annat mättande bröd som innehåller det jag tål.
Lchf går ut på att prova sig fram till sin egen kost som du trivs med och ändå äta rätt. Inget är fel så länge du minskar på kolisarna. Det är ju dom som är grejjen. Tycker det låter bra.
Inte rotfrukter. Här står vad som är bra och dåligt! http://www.kostdoktorn.se/lchf/
Du glömmer dock såsen och fettet.
#30 Rotfrukter behöver man inte skippa man skall bara veta vilka som är ok.
Det finns nästan flera rotfrukter som är ok LCHF mat än som inte ät det.
Så det är en grov förenkling

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm
Hitta det som fungerar för dig, självklart är att undvika socker och skräpmat, och om du har liten magvolym så är fett det som gör att du håller dig mätt/ohungrig längre!