Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1771 ggr
wickan57
1

Hej alla glada härute

Det var längesen jag var här men nu tänkte jag börja med LCHF igen.

Väger alldeles för mycket, jag är 1.77 lång och väger 91 kg. Usch och fy.

Det jag tycker är lite jobbigt är vad jag ska ha med till jobbet som frukost, varje dag ägg o majonnäs är väl ingen höjdare men det är klart att det går.

Ska även sluta röka igen, vet inte hur många ggr jag slutat och börjat.

Har påsar under ögonen som jag vet försvinner med rökstopp.

Det är mycket nu men jag mår inte bra längre känner jag.

Har i alla fall flyttat till en bostadsrätt här i mitten av mars och trivs kanonbra men en liten uteplats.

Är det nån som har frukosttips så blir jag glad. Glad

aGngus
0

Jag har hållit på i tre månader nu och äter mest stekta ägg eller omelett med bacon eller bräckt parmaskinka eller liknande, ibland varierar jag med keso blandat med lite vispad grädde och färska bär,jättegott. Lycka till.

konichiwa
0

Hej!

Jag är också sådär att jag börjar och slutar röka lite för ofta men hellre det än att aldrig sluta.

Det som är bra (för mig i alla fall) är att på LCHF jag inte går upp i vikt när jag slutar röka.

En sak mindre att skylla på för att slippa sluta.

Det jag just nu tycker är lite jobbigt är att jag inte är ute lika mycket.

När jag röker går jag alltid ut och kan sitta på trappen och fundera och filosofera. Får lite sol i nyllet (förhoppningsvis), men nu på 6:e dagen detta rökstopp är jag mest inne och jobbar med allt möjligt.

Men som sagt, jag håller vikten.

När det gäller frukost växlar jag om med en bit nöt/mandelbröd med mycket smör och pålägg.

Lycka till!

Ewa N
0

hej wickan 57

Det jag brukar ta med mig om jag inte äter frukost hemma  är äggmjölk, stek,, ost  eller rester från gårdagens middag.

Och angående rökningen jag håller tummarna  för dig. Den 24 har jag varit utan ciggaretter i 2 månader. Vet inte för vilken gång men har slutat flera gånger. Äter nu Champix  som jag fått utskrivet av läkare. det funkar så att man inte får någon kick om man röker. Kuren är på tolv veckor.

Enligt vågen är jag nu 1,5 kilo tyngre än innan rökstoppet, men kläderna säger att jag gått ner.

Lycka till

wickan57
0

Hej Ewa N!

Jag år champix förra gången jag slutade och det funka kanon för mej det värsta är när man slutar med dom. Jag hade ingen kontakt med läkare vilket jag tror man ska ha.

Det är kanon att du avstått i 2 mån. Grattis

woffihaa
0

Hej!

Jag dricker en avocadosmoothie varannan dag. I den har jag 1st avocado, 1msk kokosfett, 1msk kokosmjöl, 1dl grädde, 3dl vatten. Mixa allt i en blender. Ett kokt ägg till oxå Glad

Mvh Caroline

wickan57
0

Hej woffihaa!

Finns det kokosmjöl att köpa??

woffihaa
0

Ja det finns i hälsokostaffärer, hos Bodystore.com , LCHF-butiken bla.

[Pennylane1]
0

# 6 och obs det är INTE detsamma som mald kokos!

gun92884
0

#5skrivet av woffihaa

Är det kokosmjöl du använder och inte malda kokosflingor? Jag undrar eftersom man ofta räknar i matskedar när man använder - riktigt - kokosmjöl eftersom det drar åt sig så in i vassen med vätska …

[Pennylane1]
0

men det är en matsked i receptet?

gun92884
0

#10skrivet av Pennylane1

Jodå, det såg jag. Det låter mer som en gröt än som en smoothie … en hel avocado tar hand om vätskan och sedan 1 msk kokosmjöl i detta

[Pennylane1]
0

ja jag undrade eftersom du skriver att man räknar i matskedar och så är det en matsked… men det är ju också 4 dl vätska, vad menar du med att en avokado tar hand om den? Jag skulle tro det blir rätt blaskigt… utan kokosmjölet alltså..

gun92884
0

#10skrivet av Pennylane1

En mogen avocado tar hand om rätt så mycket vätska och blir som en tjock välling … lägg sedan till en matsked kokosmjöl och jag, personligen - har inget bevis, förstås, och är inte frestad att prova  Skrattande - tror att det blir gröt …

[Pennylane1]
0

jag är inte helt väck heller, inte tar en avokado hand om fyra dl vätska…

evion
0

frukost= all mat man kan äta på LCHF. Rester brukar passa utmärkt :)

woffihaa
0

#9 Japp det är kokosmjöl. Och den blir något tjock men inte som gröt. Jag dricker den i en stor plastmugg utan problem. Bara att tillsätta lite mer vatten om man vill ha tunnare Glad

nyborjare08
0

Min frukost har (minst) det senaste året bestått av kokt ägg, lite majonnäs, kallrökt lax och pressad citron. Varierar ibland med en halv avocado och/eller hackad rödlök. Tröttnar aldrig på det Glad

CasaRamon
0

Min favoritfrukost är omelett med strimlad bacon eller kött + lite riven ost. God även kall. Brukar ha med på resa.