Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7404 ggr
nicesandra
0

OT - köpa tv

Jag vet inte vart jag skalla vända mig, men av erfarenhet vet jag att här sitter en del smarta nissar :)

Jag skall köpa ny TV. Eller rättare sagt, jag har köpt en ny tv. En lcd, grundig, med grymt dålig bild. jag skall lämna tillbaka den och måste ju då köpa en ny tv. men nu vill jag inte köpa en till tv med dålig bild, så nu vill jag ha alla tips man kan få :)

problemet med den TV jag har nu är att bilden släpar, och liksom pixlar upp sig i snabba stora rörelser. väldigt irriterande. detta gäller både vid tv- och dvd-tittande

jag har varit runt och pratat med några försäljare. en menar att led/lcd är en såpass ung teknik, att den inte är tillräckligt bra ännu, och att man därför bör välja plasma iställt, för den har de hunnit "utveckla färdigt2. och en annan sade "skall du bara titta på tv duger det med en plasma". 3 av 4 sade ändå "led/lcd är det som gäller". och en säger att det är Hz som är avgörande för bildkvaliteten. ju högre Hz, desto mindre risk för släpningar, men även att Hz-talat inte kan gå hur högt som helst, max 200, sen är det tillverkarna som bara vill få det att se bra ut.

jag tar emot tv-sändingarna genom inbygd didgitalbox med boxer och har använt hdmi-kabel till dvd'n

Tacksam för hjälp :)

[stblues35]
0

Om du köpt en ny tv som har dålig bild ska du byta den eller prata med dom du köpte den av och berätta hur den uppför sig så dom kan fixa den för den är ju felande..så beter sig inte nya tv apparater.

Tisdag
0

LCD och LED är väl inte samma..? Så vitt jag förstår så finns det, plasma, lcd och led. Sen är det VAD man ser (tv-spel, film, nyheter) VAR man ser (rakt framifrån, från sidan) och pris som avgör. Störningar kan ibland ha att göra med antennsladden eller signalen (finns förstärkare eller bättre sladdar) men då borde ju inte dvd tittandet vara ett problem… Hmm kanske något för experterna i butiken. Mitt bästa tips är att när du tittar på bilden i butik be dem ändra till vanlig tv, det som visas är ju ofta specialfilmer för att det ska se så bra ut som möjligt, så det brukar bli stooor skillnad när man kommer hem och ska kolla som vanligt. Vi har själva en plasma som funkar utmärkt, den återger svärtan bäst på de mörka partierna och man kan sitta var som och titta (inte bara rakt frammifrån som med lcd). Plasma kan dock "bränna" kvar bilder i skärmen om man tex pausar lång tid (timmar), det finns en inställning dock i tv:n som ska motverka detta. Led har jag dålig koll på, bara att de är lite dyrare för att de är nya.

yvonnel
0

Jag har nyligen köpt en LED med matt yta på skärmen, detta hindrar blänket från dagsljuset, den har fantastiskt fin kontur och färgskala. Philips. Tror nog att det finns en massa finesser till men jag är ingen kunnig person på sånt.

Sweli
1

Först kom LCD men när TV aparaterna ble större var det för dyr med LCD då kom Plasma som är billig att tillverka.

Den har sina problem, bilden är inte så klar som LCD och bilden kan bränna fast.

LED är det senaste i bild och dyraste men det är den bästa.

Om du inte köper LED köp en LCD av bra kvalitet.

Det är ingen idé att fråga personalen i affären. De rekommenderar det som är bäst deal för de.

Sök på nätet tester och vad folk tycker istället.

ebet
0

Jag köpte nyligen 2 st Samsung led tv, då läste jag på lite innan. Led tv är ledbelyst lcd skärm, därför blir det så tunn, men som jag fattar är det samma skärm annars.   Billiga, utmärkt bild, absolut ingen bidsläpning. Du kanske fått måndagsex?

[RipleyKatten]
0

Älskar LG, det är det jag kan säga. Men den TV'n jag köpte har gått ur lager för längesen. Men den är perfekt för mina ändamål. TV-spel och blu-ray.

dufva
0

Tycker det låter som du har dålig mottagning när bilden "pixlar upp sig"

Kanske är det en ny antenn du borde satsa på i första hand?

Annars så tycker jag personligen att plasma fortfarande ger bäst bild

Bäst färgmättnad och snabbaste bildbyterna (herzen) dessutom

Den är nog också billigast bland typerna

Led:en har kanske bäst bild om man matar den med en högupplöst bildkälla men den kan ha andra brister

En kompis som köpte en kunde snabbt konstatera att ljudet var pissdåligt på den.

Tv:n är så tunn så det ryms inga vettiga högtalare i chassit

Det kan man förstås lösa med en hembioanläggning för ytterligare några tusenlappar Tungan ute

Kompisen valde dock att lämna igen den och ta en traditionell tv med normalstora högtalare istället Glad

LatMask
0

Haha, vad menas med en "traditionell" tv? Jag trodde inte tjock-tv fanns att köpa nuförtiden…

nyborjare08
0

Jag kan inte mycket om tv-apparater å sånt men så mycket har jag lärt mig av min kunnige karl - att kablarna är viktiga. Dåliga kablar = dålig bild/dåligt ljud.

Vi köpte en Philips led-tv för ett par månader sen. Funkar kanon!

dufva
1

Nä tjock-tv får man nog leta på blocket efter Skrattande

Med "traditionell" får man väl avse Lcd och Plasma nu för tiden när Led:en blir allt vanligare

Riktigt bra bild ska det tydligen inte bli innan vi får se O-Led-apparater på hyllorna.

Men först ska dom nog se till att vi har en Led-tv i hyllan hela bunten innan det senaste släpps fram till oss konsumenter Tungan ute

starhawk
0

Läste på en internetsida där dom menade att LCD är utmärkt som monitor till datorn, men skall man se på film så var det plasma som gällde. Är lite misstänksam så jag gick till en stor butik där dom hade en hel vägg med LCD och plasma i en enda röra. Det tog inte lång tid att konstatera att internetsidan hade rätt, åtminstone om film, LCDn hänger helt enkelt inte med i dom snabba rörelserna det blir irriterande släpningar och dom blev aldrig riktigt svarta utan dom blev som bäst gråa. Till slut blev det en Pioneer plasma 50 tummare, dyr sak men bra, vi är mycket nöjda med den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

oskartoller
1

Dom billiga tvn är billiga just för en sak, inte så bra bild.

Våran första lcd är 6år och den är kanon både för blueray och hdsändningarna.

Man kan ställa in responstiden på tvn så den inte släpar så mycket.

Be att få kolla på vanlig tvsändning eller vanlig dvd i affären. Dom brukar spela upp blueray eller hdtv.

Läs resentioner.

kaisakavat
0

Jag köpte ny tv i somras, med hjälp av sonen som har koll på de tekniska detaljerna.

En sak är klar: Fråga inte försäljarna vad som är bra - för de bara pratar strunt, vilken affär man än går in på. Även när man frågar exakta frågor, så svarar de med nåt strunt och försöker prata bort en. Be dem skriva ut faktablad med tekniska detaljer så kan man fråga andra istället vad saker betyder.

En till sak till jag erinrar mig: Bra om tvn är en Full-HD, inte HD-klar/ready. Fast varför minns jag inte säkert just nu.. Skäms ..så jag låter bli att skriva så jag inte gör bort mig. Tungan ute

Och om priset är 'bra' - så är TVn helt sonika sämre, nån hake. T ex har den sämre bild, är slöare, har färre utgångar/portar för anslutning av annat.. med mera.

En TV har man ju ändå ett tag - så det är bra om den är 'flexibel' i sin kapacitet, när man nu ändå investerar. Det brukar inte behövas särskilt många hundralappar extra, för att få ett betydligt bättre alternativ.

Lycka till med ditt val! Glad

yvonnel
0

Du är lagom nyttigt bitter och har bra insikt om hur "det" funkar. Man är ett offer hur mycket man än anstränger sig att ta reda på saker innan köp.

Nån annan har redan räknat ut det - hur man pungslår oss kunder.

kaisakavat
0

#15 Fast jag tycker inte vi ska skylla ifrån oss och inta offerrollen fullt sådär lätt. Man har faktiskt ett val! Glad

Om man är utan TV, så kryllar det av tjock-TVer på begmarknaden samt GRATIS på återvinningar/i folks förråd. Och det finns gratis konsumentupplysning i varje kommun, samt info på nätet, samt man kan fråga runt bland icke-branschfolk som har kunskap om teknik.

Blir vi lurade så är det ofta för att vi har 'låtit oss själva gå på' reklamen/försäljarnas svada. Och är bekväma av oss - köper utan att kolla upp saker ordentligt. Visst är det svårt ibland, och tar lite tid - men nog har vi tiden om vi nu verkligen vill tänka och ta beslut lite mer 'själva'.

Jag VALDE att köpa en plattis, för att jag inte har plats på golvet för en tjock-TV/TV-möbel - bor i 32 kvm. Men har ju min tjockis kvar, ifall jag bor rymligare sen, eller nån i gänget behöver den. Inget fel på den - och jag lånar just nu ut den. Kanske blir det plattisen jag säljer så småningom. Obestämd

LatMask
0

Stor förvirring! Plasma eller LED? Vilket märke? Grundig verkar inte bra, enligt TS.

Ska köpa en ny TV efter 25 års saligt sammanboende med en B&O  - alla fans inser vad det betyder. Numera har jag förstås inte råd med en ny B&O, de börjar vid sisådär 30 papp.

Philips? LG? Samsung?

Hjäälp!

nicesandra
0

oj, vilken massa svar!

det slår mig, tänk om det är antennkablen, verkligen. Den är gammal och lång. men det försklarar inte dvd-strulet.

#12 Läste på en internetsida där dom menade att LCD är utmärkt som monitor till datorn, men skall man se på film så var det plasma som gällde.

läste detta med, flera gånger igår, så därför lutar det åt en plasma. och plasma är ju den "äldre beprövade"tekninken, känns det som, medans led/lcd är nyare och inte riktigt utvecklad än? och det känns lite som att vi konsumenter bara blir påprackade det "nyaste och senaste" hela tiden :P

det är en soppa allt det här! och kanske är det ett måndags-ex, fast när jag tog den till butiken hittade de inget fel på den…

yvonnel
0

Jag köpte en Philips med matt bildskärm och bakgrundsbelysning 42 tum, den kostade strax under 10.000 för att jag fick 20% rabatt en dag i höstas.

Supernöjd är jag, men sedan är jag inte särskilt bra på att veta hur jag utnyttjar en massa finesser som säkert finns gömt innanför.

För som vanligt är det medföljande instruktioner skrivna för den som kan det speciella språket, ingenjör, eller så.

starhawk
0

#19: När jag köpte min senaste DVD-spelare så var den skriven på det där speciella språket Babelfiskspråket, det innebär att Kanal helt plötsligt heter Plats!? Då föredrar jag nog det där speciella för ingenjör (fast jag är ju part i målet, ingenjör)

nyborjare08
0

#17 Plasma drar mer ström men har oftast varmare färger än LED.

Nu är jag ingen expert, jag skriver bara vad jag fick för uppfattning då vi letade tv i höstas. LG-apparaterna tyckte jag generellt hade dålig bild i de affärer vi var.

Vi köpte en 55 tums Philips LED för 11800 kr och är jättenöjda. Tycker att färgerna är bra på den också. Vi kollade runt på flera affärer, skrev upp priser och hittade sen den tv vi fastnat för på Netonnets lageraffär en tusenlapp billigare än hos de stora kedjorna. Kan vara värt att kolla upp.

Min man är "ingenjören" hos oss - själv tror jag knappast att jag skulle ha fixat att koppla in eländet till förstärkare, högtalare, box och Blu ray-spelare. För mycket kablar för mig Glad

LatMask
0

Det där med varmare färger betyder mycket för mig. Jag köpte en sån här liten LED-stixx, och ljuset från den är kallt och går lite i blått. Så det är kanske plasma jag ska satsa på?

nyborjare08
0

Ja i så fall borde det vara plasma för dig. Men bäst är nog att gå till en eller flera stora butiker och jämföra olika apparater. Alla LED är inte jättekalla i färgerna nämligen.

LatMask
0

Fast nu när jag tittade på några plasmaapparater har ingen av dem Full HD, som kaisakavat sa var viktigt. Skrikandes Det är en djungel därute…

kaisakavat
0

LatMask - Jag minns ju inte HUR Full-HD är viktigt.

Bra om nån annan som begriper sig kan tipsa i frågan så jag inte luras.. Foten i munnen

dufva
1

Det är ingen mening att köpa full-HD om man inte tänker titta på HD

Många köper på sig såna och går sen hem och tittar på vanlig TV-utsändning och tror sig se HD Skrattande

För att se HD måste man ju ha speciell box och dyrare abbonemang eller se på blueray-filmer vilket väl inte alla tänker kosta på sig

Ingen bild blir bättre än den svagaste länken

Det är den man ska försöka hitta och sen köpa utrustning utifrån

starhawk
0

Hörde nån som sa att med full HD är det ingen mening att sminka folk eftersom man ändå ser alla skavanker på dom, frågan är väl: vill man det?

yvonnel
0

Vill bara påpeka att jag upplever bakgrundsfärgen i min TV väldigt mjuk och liksom guldbeige/varm. Men det där med fikonspråk, ja, ja…………

kaisakavat
0

#26 Vettigt resonemang där!

Enda ev. invändningen är väl att många av oss ändå köper TVn lite för framtiden. Och att utsändningar m m väl kommer bli mer HD framöver..? Typ.. Obestämd

dufva
0

Nja, det är inte säkert att det är så smart att försöka blicka för långt in i framtiden Obestämd

Jag minns att vi var tidigt ute och köpte en stereo-förberedd Tv nån gång i mitten på 70-talet

Den var visst rätt dyr också

När det sen var dags för stereoutsändningar några år senare hade man bestämt sig för en helt annan teknik så Tv-skrället fick aldrig spela i stereo i allafall Tungan ute..

Det kan säkert gå på samma sätt nu med nån HD-variant eller 3D eller vad nymodighet som helst som kan tänkas drabba oss i framtiden Skrattande

gun92884
0

Här i tvn's högsäte gäller HD och 3D för hela slanten se'n ett par år tillbaka … jag lever smärtfritt utan 3D men nästan alla DVD är BlueRay så man gör bäst i att köpa HD …

yvonnel
0

Oj, jag är nog långt efter som inte begriper vad BlueRay innebär. Och HD/3D. Någon får gärna berätta det för mig i lite mjuka omtänksamma ordalag.

yvonnel
0

Tackar allra mjukast.

MsSandra
0

Jag tror snarare det är nått fel på just ditt exemplar av tv.. för även om bilden skiljer en del ifrån "märke till märke".. brukar ingen vara tillräckligt dålig för att man som vanlig tv-.tittare ska uppleva det som dåligt direkt?! Om du inte är supervan att jobba grafiskt eller lite av en filmnörd ;))

Du kan ju ha fått ett måndagsexemplar helt enkelt..

Men om du nu vill byta helt.. så ser jag det såhär.. LCD är inte så jäkla ung teknik.. LED är nyare.. plasma är gammal..

Just nu är LED tv prisvärda.. vilket de inte var i början på förra året (då vi köpte ny tv).. så varför itne välja den om man kan? drar lite mindre ström o så.. men generellt kan du välja fritt mellan LCD och LED..de är båda teknikerna..lika bra.

Tittar du mest på tv, någon enstaka film och kanske använder datorn tillsammans med tv.. då är någon av de två teknikerna ovan självskrivna..

Tittar du mest på filmer och vill ha en mjukare bild med bättre svärta.. så ska du välja plasma.. men de drar lite mer ström.. alstrar lite mer värme osv (så väljer du en stor tv i ett litet rum kan det bli olidligt varmt att titta på en lång film..)

Det viktiga är att du själv känner att bilden är bra/ok..  så det är nästan ett måste att provtitta på tvn på butiken.. så du får en känsla av hur bilden på just den tvn uppfattas (dvs svärtan, ljuset osv.. även om man kan ställa in det mesta.. så skiljer det en del ändå)

Jag/vi har själva en Sony 37 tums lcd uppe och en 42 tums LG nere (plus en liten 19 tums LG).. båda funkar perfekt.. Sonyn uppfattar vi dock som långsam i starten (både när man stänger av tvn och sätter på den) men bilden/ljudet är det inge fel på.

Generellt gillar jag Samsung.. de har bra tvsar..

Lycka till!
MVH Sandra

Lynxx
0

#34 - U'r welcome ;-)

/L

Elshira
0

Om bilden får en "skugga" efter sig, t.ex om man kollar på ett mörkare filmklipp och något ljust rör sig så ser man att det blir eftersläpningar och beror på att tv'n inte är så bra. Dessa följer då efter och försvinner i samma takt som de uppkommer eller hur man ska säga.

Om det blir små rutor som liksom "fastnar" för någon eller ett par sekunder så är det boxern/mottagningen det är fel på.

Vad det gäller full HD eller ej så tycker jag absolut du ska köpa full HD (inte HD ready), även om program inte sänds i HD normalt sett så blir det en högre upplösning, och efter som att alla program/filmer osv inte ALLTID är i samma format (ni vet, typ när reklam kommer så blir bilden högre t.ex) så kommer inte alltid pixlarna matcha exat i din tvs rutnät eller hur man ska säga. Så att ha full HD (fler pixlar) kommer göra bilden skarpare oavsett. Den lilla pengen som skiljer i priset är det absolut värt i.af.

Vill du dessutom kunna använda tvn som t.ex surfdator, mediaspelare (och dvd givetvis) så är full HD alltid att föredra för att få text skarp t.ex.

Vad det gälled LCD, LED eller Plasma så har alla olika för och nackdelar och det beror helt och hållet på vilka krav du har och vad du vill få ut av din tv. Och du kan få lika bra tv aparater av alla modeller.

Något man även ska tänka på är att LED och LCD tv har exakt samma skärmteknik, det är bara belysningen som skiljer sig åt. Vill man gå upp i prisklass så är LED antagligen värt pengen, men ska man ha en billigare tv så får du garanterat mer för pengarna av en LCD.

Här kan du läsa lite om vad skillnaden mellan olika belysningar (bakifrån, från sidan osv) http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270

Numera finns det dock något som heter "OLED" vilket är "äkta" LEDtv och den är många gånger bättre än LCD/LED, men än så länge är denna teknologi betydligt dyrare och absolut inget nödvändigt för den som inte vill ha crem de la crem.

Så ska du inte satsa på att ha en väldigt bra tv utan "bättre svensson" så tycker jag valet pga priset står ganska så självklart mellan LCD och plasma. Man får mycket bättre teknik till ett lägre pris bara för att det är "gammalt" och folk köper bara för att det heter det ena eller det andra. Men Plasma hänger med bra det med bra det med trots att det är gammalt.

Många som har hemmabio t.ex köper gärna plasma efter som att det ger ett bättre djup (mer svärta t.ex), men det är istället lite kännsligt för ljus och ma kan inte ha det i ett rum med direkt ljus på tvn t.ex. Dels lyser plasma inte lika mycket vilket kräver att det inte är ett allt för ljust rum (dagtid), och sedan är själva skärmytan blank vilket ger reflektioner. Men är det inga problem så är plasma bäst vad det gäller färg. Med plasma blir bilden aldrig "konstig" från sidan heller vilket billigare LCD/LED skärmar kan bli.

LCD (och "LED") fungerar bättre där det är ljust men har sämre färgåtervinning. Vissa sätter då på en blank film på skärmen för att få lite mer djup, men då blir åter igen reflexer ett problem. Men är det bara allmänt ljusare så går det bra ändå.

LED har dock nackdelen med att det kan bli mycket clouding, antingen redan från början eller med tiden. Detta innebär ljusare fält (på en väldigt ljus bild kan get gå i ljust rosa) som ibland kan förekomma över hela skärmen. LCD kan även ha clouding på sidorna längst skärmkanten, men det beror snarare på att den är "billig"/dålig eller i vissa fall om du lagt en väldigt stor skärm neråt vilket skapat tryck längst ramkanten.

Det ska dock tilläggas att vanlig ljus från en taklampa eller likande inte är något problem, utan med "ljusare" så menar jag starkt indirekt dagsljus. Men reflexer är givetvis det samma på alla blanka skärmar.

Åter igen till detta med eftersläpningar så talade man förr om antal hetrz, detta var det som gjorde att LCD slog plasma med hästlängder för ett par år sedan. Film och tv sänds normalt sett i ca 25 hertz men för att den inte ska missa någon bild (för att den råkar hamna mitt i ett "byte") utan hellre visa bilden två gånger så brukar man vilja ha 100 hetrz, men 600 hertz som vissa tvaparater har idag är helt onödigt och gör bara att "det låter bättre". 60 hertz duger bra det med egentligen, men i regel brukar resten på tvn också vara dåligt då så det kan vara svårare att hitta en bra tv med 60 hertz även om det finns kanonfina.

Då tittar man istället på repsondtiden, där en bra LCD skärm ligger på 2-5 ms (millisekunder), en dålig kan ligga på ett tiotal (och det är DÄR du har problemet antagligen), medan en plasma kan svara på drygt 0.001 ms.

Men summa som sumarum:

Titta på olika hemsidor efter prissäknta eller bara prisvärda tvaparater (LCD/Plasma tycker jag), hittar du någon som verkar bra så säk på prisjakt. Där hittar du dels vart tvn finns billigast, och dels hittar du oftast mer exakt beskrivning, t.ex respondtiden. Titta även på eventuella omdömmen där eller googla på din tvs namn och recensioner eller leta efter forum där den har nämnt så kan du hitta vad andra tycker om den.

På minhembio (länkat längre upp) kan du lägga in ett inlägg och fråga vilken tv av de du tittat på som verkar vara bäst/prisvärdast.

Om du inte hittat väldigt mycket bra omdömmen om en tv (t.ex om den är ny eller inte så vanlig modell)  så åk till mediamarket eller elgiganten (eller liknande) och titta på skärmarna och titta på dem med dina egna ögon och jämför vilken som verkligen verkar vara den bästa.

Kom bara ihåg att i afärerna är tv-aparaterna alltid inställda på "demo mode" vilket innebär att det är stark ljustyrka, hög kontrast och knalliga färger. Låt dig inte luras av detta för mycket efter som detta är något som kan ställas in manuellt åt olika håll. Att titta på annat än tecknat/animerat i detta demo mode vore väldigt jobbigt då färgerna inte är naturtrogna vilket i sin tur gör att när du ska kolla på tv som inte är tecknad/animerad så kommer det se väldigt underligt - och inte alls naturtroget ur. Gräs på vidder i en naturfilm ser snorgrönt ut, ansikten blir väldigt åt det rosa/röda hållet och himlen är verkligen "BLÅ". Inget i likhet med verkligheten, och inget man vill sitta med hela dagarna när man kollar på tv.

Att köpa en TV kan vara en djungel ibland, och ofta sitter många med en halvdålig tv de inte vill ha eller så har de kanske betalat det dubbla priset mot vad en annan liknande tv kostar bara för att de inte orkar bry sig om att jämföra.

Det är att hitta en bra OCH prisvärd tv som är det svåra.

Hakuna matata!

Lynxx
0

OLED-tekniken e på G.

Det kostar dock inte bara skjortan i nuläget - hela garderoben ryker. :-/

Första intrycket av årets oled-nyheter:

https://www.idg.se/2.1085/1.427185/forsta-intrycket-av-arets-oled-nyheter

/L

nicesandra
0

#37 - herregud vilket långt inlägg! jag är imponerad av mig själv som plöjde igenom hela ;)

Lite uppdatering om TV-följetången då:

för att utesluta måndags-ex-hypotesen bytade jag ut tv'n mot en annan apparat, samma modell alltså. ingen märkvärd skillnad, förutom att fjärrkontrollen var i en annan utformning… ??
igår var även en "teknik-nörd-kompis" här och pillade med bildinställningarna för att se om det var där det felade, men nej. både han och hans flickvän förvånades över att bilden kunde vara så dålig. på en ny tv. hm.

de där med HD läste jag, att även om man köper en full-hd nu så är inte sändningarna i full-hd, och när de blir det, så måste vi ändå byta ut tv'n för att kunna ta emot sändningarna, eller nåt liknande. häng mig inte om jag har fel ;)

ï alla fall, så kollade jag lite på prisjakt, och efter att ha kryssat i mina kriterier tycker jag att den här verkar bra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=564302

tyck gärna till :)

dufva
0

Jag gillar ju plasma så jag tror att du kommer att bli helnöjd Flört

Den har ju fått många fina omdömen på prisjakt av dom som redan har köpt den också.

dufva
0

Fast jag hade nog köpt den här plasman om jag hade handlat idag

Bara 4000 spänn & den levereras till dörren

http://www.dustinhome.se/product/5010617305?ssel=false&csref=Prisjakt_Banner_3_120118

Spöar säkert det mesta av lcd/led under 15000 spänn Tungan ute

Sen hade jag köpt oxfile för pengarna jag hade kvar Skrattande

*Anm

Faktiskt inte så dumt att få platt-tv:n levererad hem

Dom är ju otroligt skrymmande idag och ska dessutom helst inte ligga ner och skaka på nån släpvagn heller utan transporteras stående

Transporterar man den själv och gör fel så är det kört med garantin också

yvonnel
0

Det gäller ju förstås "att vara om sig och kring sig" precis som vanligt.

Men över allt annat, köp inte på kredit för kreditens skull så ni har skulder som aldrig tar slut.

Jag har ett kreditkort (1st) för Siba och då bara för att man får extraerbjudanden, jag köpte min TV på kortet men betalade hela summan så fort jag fick fakturan. Men man kan ju undra om det är meningen att man ska hamna i fällan -lyxfällan eftersom det är så lätt att skaffa kreditkort.

gun92884
0

Här kommer det erbjudande med varje postutdelning … flera varje dag … sigh.

Det vore väl inte så farligt om det inte ger en extrajobb eftersom man måste separarera alla pappren - för papperssorteringen - eftersom man bör shredda allt så'nt papperass som har ens personuppgifter så de inte finns tillgängliga för utomstående. Men, samtidigt har man heller ingen som helst uppsikt över det som inte når ens brevlåda. 

Det sagt, så måste man ibland ha kreditkort eftersom vissa saker inte kan göras utan ett sådant … t.ex hyra bil eller beställa hotellrum eller flygbiljetter. Utan kreditkort är det stopp. Vi har flera kreditkort eftersom man också behöver det för business … och i detta land bygger man sin kredithistoria med kreditkort. Men, man måste ju ha koll på hur man hanterar det och inte tro att det är ett Sesame Öppna Dig Skrattande

yvonnel
0

Ja, jag hörde om en person som inte kunde hyra en bil i USA ens med europeiskt kontokort utan var tvungen att ha ett från amerikanskt kreditinstitut. Att det tydligen är viktigt att ha blivit godkänd inom USA.

gun92884
0

Det måste vara internationella kort som AmEx, Visa eller MasterCard. Tror inte Diner's fungerar längre.

Lena69
0

Måste ta fram den här gamla tråden för nu är vi på gång att köpa ny tv. Vi har problem nu med att det blänker från fönstret, så nu är frågan vad man ska ha för skärm på den nya tv:n för att slippa det? Någon som vet? Är det LCD som gäller?

Lena69
0

Måste ta fram den här gamla tråden för nu är vi på gång att köpa ny tv. Vi har problem nu med att det blänker från fönstret, så nu är frågan vad man ska ha för skärm på den nya tv:n för att slippa det? Någon som vet? Är det LCD som gäller?

Elshira
0

#46 Köp en tv med matt yta på skärmen, så blir inte reflektionerna lika tydiga utan med diffusa, det kommer dock störa oavsett i form av ljus när en mörk bild syns. Det du kan göra är att antingen dkaffa gardiner man kan dra för eller möblera om. Alternativt en projektor som istället visar bilden på väggen eller en matt duk.

Hakuna matata!

Lena69
0

Tack! Då vet jag lite vad jag ska tänka påSkrattande