Min andra vecka med strikt LCHF - Träning
Hej!
har tidigare skrivit om min första vecka och tänkte skriva om min andra om det positiva effekterna och negativa effekterna med ganska så strikt LCHF… Nuvarande äter jag runt under 20-10 gram kh om dagen. I början gick det ganska bra och hade inte så stora omställningsbesvär mer än huvudvärk en dag och allmänt seg i ngn dag bara. Däremot det som varit påfrestande är just sömnen. Jag har otroligt svårt att sova om dagarna men vet ej om det är en kombination med överträning + gått över till LCHF rakt av eller enbart överträningen som orsakat det. Sover ganska dåligt, rör sig om max 5 h om dagen jag sover så tröttheten tar ju ut sig på morgonen men sedan är man pigg igen i skolan.
Träningen går fortfarande bra och känner ingen som helst skillnad mellan hög kh intag och minskad kh intag… Effekterna sitter i detsamma. Möjligtvis är det explosiva i styrketräningen som blir segare. Svettas enormt mycket mer än normalt och inse att tex vid löpning måste jag ta med mig vätska vid de längre turerna (över 10 km). kh binder ju som välbekant vatten så det är nog hela nackdelen med LCHF att man måste sippa i vatten ganska ofta vid längre turer. Annars vid kh finns det enorma mängder med vatten bundet hos en så man behöver inte dricka. Men klart man måste dricka trots allt för att uppehålla balansen och speciellt saltbalansen.
Positiva saker. Känner mindre sötsug men klart en chokladbit 70% salt och chili har man intagit. En marabou daim, och gott och blandat… Men det har man förbrännt sedan länge (tränar ca 4-5 dagar i veckan).
Men smaken är inte alls som förr… Det smaka inte gott helt enkelt… Man känner liksom konstsgjorda smaken i dessa… Innan svepte man i sig dessa utan eftertanke men nu känns det annorlunda. Mer åt äcklade hållet kan man beskriva det som. Det är ju positivt. Tänderna har blivit friskare (inga illningar eller ngt). Har gått ned 1.5 kg från 75.5->74 kg på 2 veckor och det syns på magen. Rutorna har kommit fram kan man erkänna och midjan blir bara mindre… Måste köpa nya skärp för att hålla uppe byxorna. Alla skärpen har nu på innersta hålet bara och det räcker inte :-)
Skulle behöva göra en calipermätning då jag inte litar på impedansen alls då den beror mer än bara fettmängden och mäter ju bara ben till ben…
Är pigg och aktiv hela dagen. Inga mentala konstigheter eller tröghet är noterat hos mig. Hungern är speciellt också. Man känner hunger men man blir inte påverkad av det. Man kan fasta utan problem 24 timmar som jag kört innan med kh men det var väldigt jobbigt fysisk. Har inga fasta tider utan äter när jag känner för det… Kan träna hårt trots jag har hunger…
Det ända jobbiga är just sömnen… Hoppas det vänder till en positiv fördel för mig ganska snart. Annars orkar man inte med skolan och träningen. Överlag är jag nöjd med att jag har gått över till strikt LCHF kosthållning och trivs ganska bra med det… Mitt humör är ju bra och jämn också.
Det är bara fråga om det är ngt ni undrar över med träning och LCHF
Kul att läsa! Hoppas det löser sig med sömnen snart..! Jag är så himla frestad att fuska… Jag är nämligen utomlands med All Inclusive - en himla massa goda efterrätter som skriker efter mig. Jag gillar inte för socker - mår jätteilla av det. Men tänker att vi kanske aldrig åker hit så jag får en chans att testa någon mer gång! Har hållt på med LCHF sedan 1 Maj och mår så bra hittills! Men jag vill också smaka på alla fina efterrätter och glassar - hur skulle du gjort, denkal…? Jag är inte den som vräker i mig efterrätter (äter det nästan aldrig eftersom det gör mig illamående) utan tar en bit och sen är det bra. HJÄLP! ;-)
Jaså all inclusive =)
Ja då var det inte så lätt… Ngt som funkar hos mig är vispad grädde ca 3 dl med ca halv dl eller en dl bär i… Typ hallon, blåbär eller ngt gott… Det är smarrigt och funkar hela dagen som frukost, middag eller kvällsmål… Jag har tyvärr inga bra recept på ngn bakelse man kan göra med LCHF för den delen, tycker ju om kakor såklart osv men får infinna mig att skita i det tills jag hittar en bra metod att göra kakor med…
Men se det som såhär att du kan visst käka ngt gott… För stunden en dag i veckan så länge det inte blir till överdrift… För du har ju tömt din kropp på glykogen och det glykogenet ifrån kh iform av kakor m.m. kommer ju direkt tryckas in i musklerna INNAN det omsätts till fett…
Men fuskar man går ju processen mycket långsamare så jag tycker du bör undvika till varje pris att fuska… Så du kicka igång fettdriften på max och på snabb tid….. Men sedan får man ju gärna ta ngn glass en gång i veckan i lagom mängd… Bara man håller åt det hormonella sidans driftfördelar… Men se upp bara… Ta inte för mkt kh iform av kakor eller så… Det kan som beskrivet störa din omvandling.
Du äter ju en bit så du klara dig fint! Kämpa på bara… Har du inte haft ngr problem? Kom ihåg att äta mkt fett nu… Snåla inte utan räkna på det.. Jag räknade på ca 200-240 gram fett om dagen för att komma upp till 2000-2500 kcal (resten är protein och "kh" rester)
Jag tro det är mer vanan att man köper ngn chokladbit en helg eller chipspåse varje helg som gör att man får ett sug på sådant… Men bara du påminner dig själv varje gång du känner ett sug så förstå du att det är bara vad hjärnan vill ha… Inte du… Därav har du kontroll (om du undviker det förstås :))
Det börjar närma sig slutet av resan, och jag tänker inte fuska alls hemma utan köra strikt. Men det är just nu de sista dagarna som jag blir sugen att testa nån desert - som jag säkerligen aldrig får chans att testa igen. Kan vara lite intressant att testa och se hur man kommer må också - isåfall vet jag ju att LCHF funkar! Har frågat personalen om efterrätter som ser ut som grädde nästan och det är mjöl i allt. Att det är socker i förstår man ju. Jag vill nog testa, vill inte ångra mig efteråt och då är det ju försent… Börja om med LCHF kan jag ju göra när som helst. Jag var snurrig och trött de första två dagarna, sen har jag mått bra! Magen är platt och blir inte svullen. Dock kan jag inte gå på toa riktigt - men äter alltid linfrön hemma och tog inte med några hit.. Hoppas magen kommer igång när jag kommit hem igen!
Läs denna: http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7151cbb9cb462244063c53-kalorier-vs-kolhydrater?articles-1
Den förklara lite varför man bör undvika att fuska på ett ganska konkret sätt.
Jag har kört strikt i 27 dagar nu men ett tillfälle då jag åt glass med belgisk vaffel. Föll för temptation
Det värsta var att jag itne ens var sugen. Resultat jag sov mycket dåligt, hade mardröm och kände mig bakis hela dagen efter. jag är sockerberoende så jag kör inte mer än 5% kolhydrater om dan och kolhydrater under 5 gramm/100 gramm.
Försök låta bli fuska, hårt men värt det!
efter 3 veckor: - 1 kilo (tränar mycket mer nu så säkert lite mer muskler med)
- 1,5 cm runt halsen
- 4, 5 cm brösten
- 2,5 cm midjan
- 2, 5 cm höften
Jag har ingen övervikt men är mullig. 63 kilo och 1.60
Jaså var det så illa med att ta en glass och belgiska våfflor?
Usch tur man inte hamnade i just den sitsen när jag käkade choklad men precis som du beskriver man känner knappt ngn sug på att äta det jag åt som tex choklad osv… Så kan man ju disk. varför jag ens köpte det. Jag bara hoppas att sömnen skall bli lite normalare nu för min del.
det är ju bra att du mäter även jag ej själv gör det. Jag ser på spegeln vad som händer och det är ganska tydligt runt midjan för min del…
Men nu blir det strikt igen för helgen blev det choklad precis som förra helgen… Lika bra att vara strikt i en månad nu så man får kroppen att tvingas föredra fett som energikälla.
Kul att du vill dela med dig. Det visar ju på att LCHF fungerar faktisk även om det är ganska säkert att första 1-2 veckorna (beror på vikten) enbart är glykogen och vatten som försvinner! Sedan är det ju fettet som nallas. Kolla gärna in länken jag postade här, där beskriver det ganska klart varför det är viktigt att man inte fuskar med LCHF! För tydligen är det så att ju MER FETT man äter desto snabbare gå man ned i vikt och det säger ju sig själv ju mindre energi (fett) man äter desto mer kommer kroppen hamna i en sparlåga på metabolismen dvs svält och då nallas fettet trögare, värsta fall tas ifrån musklerna och det vore en kastastrof om det sker!!! Så mer fett än vad ni tro ni skall äta!
Jag räknade ut min dagliga behov av intaget fett och det var runt 200-240 gram om dagen… Resten protein baserat på 1-2 gram/kg kroppsvikt. Det låter väldigt mycket fett för att vara ifrån en kh drift men tro mig det har alla fördelar att äta så mkt för att inte skriva snabbare viktnedgång OM man nu har en "normal" apititreglerande system dvs mättnadskänslan är någonlunda normal hos personen ifrågan.
Proteinet har jag alltid anses vara en svår grej att uppnå genom vanlig kost så jag tar det som fattas i pulverform. Tro jag funkar utmärkt även folk kan gnälla lite på att det innehåller massa substanser och bla bla bla. Kanske kan proteintillskott vara en nackdel för folk som har svårt med själva smakupplevelsen av goda smaker. kh mängden får ju bli som den blir eftersom det anser jag är en restvärde ifrån det man äter men klart jag äter ju en näve grönsak ifrorm av brocolli, spenat osv osv.
Ni som har iphone/android telefon: ladda ner appen livdmedelsdatabasen! Mycket bra funktion för att se hur näringsinnehållet är hos olika saker än att surfa fram det på nätet hela tiden eller bläddra i ngn form av katalog!
Jag funderar på att införskaffa mig omega-3 kapslar då jag äter nog lite för lite fisk kanske. Lite svårt att sia om min balans mellan omega6 och 3 är jämn eller ojämnt. Och skall köpa kokosfett ifrån Cocosa extra virgin. Sägs har många positiva fördelar som energi och frigörelsen av sitt eget fett.
Bra kämpat fortsätt posta! Alltid skoj att läsa erans framgångar! Sporra ju andra som ej tro på detta ;)
Hur mår ni gott folk?
Efter har haft problem med att sova fortfarande misstänker jag överträning trots jag egentligen inte träna mer än innan.
Dock har nog kostomställnigen varit jobbig för kroppen trots jag ej märkt av tecken på klassiska omställningsbesvär mer än enkelt liten huvudvärk och allmänt seg i ngr dagar bara.
Skall nu vila lite i en vecka eller två för att låta omställningen sköta sitt och sedan succetivt återgå till träningen igen!
Ni som tränar HÅRT dvs fler än 4 dagar i veckan bör ni ta det lugnt och det är ett gott råd. Det är inte skoj att vara utbränd eller orkelös ifrån träningen alls och det har skett ngr gånger innan med vanlig kost men med LCHF är det lätt att bli mer lurad än normalt för det är inte detsamma signaler tydligen. För vanlig kostdrift har man ingen lust att träna och då är det ett tecken på överträning…
Men vid LCHF inträder just inte dessa symptom utan man orkar mer och mer och det SKALL ni vara vaksamma över! Vill bara ert bästa så därför påminner jag er det att kör ni hårdare än innan: dra ned på tempot i ngr veckor bara tills ni känner er oki!
Hej, hinner inte lasa vad ni andra skrivit - `datatiden` gar snart ut, och som ni ser finns det bara `a:n`….. men hoppas ni kan lasa anda 
Jag fuskade… jag blev sa less pa att bara ata samma mat HELA tiden sa jag gav med mig! Och oj vilken god glass de har har!!! 
Det konstiga ar att efter jag fuskade kunde jag gora nr 2 utan problem - men nar jag at enligt LCHF sa kunde jag inte alls.
Sa nat positivt med fusket har det blivit iaf!!
Men med LCHF blev jag aldrig svullen om magen och kunde resa mig upp direkt da jag atit och hamtat mer. Nu efter fusket sa svaller magen upp som en ballong under revbenen - precis som forut…. Nan som vet varfor???
Har det nat med kolhydrater att gora att det kanns som att jag faktiskt kan svalja ner maten helt nu och att den inte stannar kvar i halsen???
Haha det med nr 2 har jag märkt ockå!
Ibland undrar man vart alla ämnen tar vägen då det kan gå DAGAR innan ngt händer men tills slut kommer det :)
Och det med ballongen känner jag igen faktisk… Räcker med att jag äter en kanelbulle och vips blir magen stor igen… helt sjukt är det.
Men är tillbaks på spåret med lite mer kh än vanligt… har runt under 50 gram om dagen ist för så lite som möjligt… Skall vänja kroppen gradvis ist för att ta rakt på… Men än så länge fungerar det bra och sömnen har ÄNTLIGEN kommit igång mer normalt nu… Vaknade med pigg känsla och inte så trött som normalt trots jag inte varit borta från träningen.
Nu skall jag iaf träna mindre och låta kroppen anpassa sig…
Men det med magen du beskriver vet jag faktisk inte varför det är så. Är inte så insatt i det =(
Zepp har säkert svaret på det ;)

Den mat vi äter har inte så mycket spill så tarmarna får mindre att jobba med.. baserar man sin kost på fett, kött och grönsaker så är det mest från grönsakerna man får fibrer som passerar igenom tarmen.. de (grönsaksfibrerna) kan vara bra för tarmhälsan sägs det!
Sen så med mindre utfyllnad i maten så räcker det med varannan dag som regel och då även mindre mängd.
Fecalierna består till mer än hälften av döda tarmbakterier, kasserade röda blodkroppar och döda epitelceller.. hos oss utgör de nog ännu större andel.
Gasmagen är nog när bakterierna får sig ett skrovmål av stärkelse och ännumera lösliga fibrer.
Skönt att det börjar ordna sig med din sömn!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Intressant blogg ang om kalcium/magnesium…
Kan vara detta jag råkat ut för för symptomen stämmer ganska väl…
Skall köpa omega 3 kaplsar + ZMA som är magnesium/zink kombinationer så det borde ju funkar bra för träningen…
Skall visserligen ta det lugnt trots allt och låta mig komma in i LCHF ordentligt och träna så lite som möjligt…
Nu är jag hemma i Sverige igen! Började äta LCHF igår och är alltså inne på 2:a dagen nu (igen..
) så idag har jag ont i huvudet men försöker dricka mycket vatten.
Har kunnat gå på toa iaf, men jag hade linfrö i min youghurt imorse så det kanske hjälpte till?
Vilken youghurt använder ni? Jag köpte Grekisk, den enda jag hittade… Hade i blåbär och lite blandade nötter.. Mmm!!
Åt även 2 stekta ägg och 4 baconskivor till.
Äter ni korv? Vilken isåfall? Jag ÄLSKAR korv stroganoff (med broccoli till!!) så det vill jag fortsätta äta!! Köpte denna igår, får se hur den smakar… Den ser väldigt matig och köttig ut iallafall! Dock innehåller den potatismjöl ganska tidigt i beskrivingen… Finns det någon utan sånt i alls?

Du får räkna med potatismjöl i korven, man får nog vara glad om det bara är det som de stoppat i.
Gustafskorv har inget potatismjöl, men om den direkt passar i stroganoff vet jag inte
… den har natriumnitrit och natriumaskorbat och glukos, men allt detta står efter salt men annars bara kött, späckl och kryddor.
Nja, det lät inte så gott…. 
Bakade bröd igår, blev jättegott! Ska baka mer idag, så man kan frysa in lite, och skifta med ägg/bacon/youghurt till frukost/mellis.
Hur mycket bär och nötter ''kan'' man äta?
Nu har jag varit på mitt första träningspass som LCHF:are… ;-) Kände ingen större skillnad.. Kanske lite mer seg - men det beror nog på huvdvärken jag haft i 2-3 dagar…
MTR-82
Det beror på vad för nötter det är… Det jag äter heter ju Pecannötter och de innehåller ju väldigt lite KH dvs 9 gram/100 gram. Väldigt hög andel fett och protein… Dock dyrt är det… En näve klara man sig utan att behövs oroa sig =)
Låter ju bra men som sagt ta det lugnt nu i början!
Drick mkt vatten som är en gyllene regel och jag dricker nu kopiösa mängder med vatten idag jämfört med innan.
Kanske skall uppdatera lite… Har nu vila ett par dagar och kört bara lätta motionsövningar i simning osv. Känner mig på princip likadant som innan dvs inga större förändringar i aptiten, orken, eller ngt negativt eller ngn form av omställningsbesvär som gör att jag må "skit"… Ville trots det ta det lugnt och låta kroppen sköta sig… Märker speciellt nu att vikten gått tillbaka lite men det beror nog på denna lugna veckan som varit.
Däremot är ngt jag har märkt när jag kollade tidigare löprundor med hjälp av pulsklockan. Jag har ca 10 slag högre än normalt men känner inte av det så intensivt som man gör med KH drift när jag tänker efter… Hade jag legat som jag gör idag runt 185-190 med kh-drift då hade jag kollapsat totalt kan jag skriva under på… På ngt sätt är det enklare med fettdrift då jag vet att det åtgår mer syre att omvandla fett till energi. Alltså är det just där kanske största problemet ligger att man behöver större VO2 max för att kompensera det eller mitokondrierna anpassning för fettdrift ordna den balansen automatisk?
Har också ätit en potatisgratäng vilket är förbjudet enligt strikt LCHF men jag tro inte det påverka om man tar en normalstor portion en gång men jösses vad magen svullnade upp… Kändes som jag var med i ngn Alien film eller ngt :)
Är sugen på att komma igång igen med träningen fast skall ta det lugnare nu, starka mjuk och sedan satsa lite hårdare… Så LÄTT att bli lurad av kroppen när hjärnan får konstant med energi och inte känner ngn trötthet alls under träningen… Väldigt lätt att man tar i hårdare då…
Vilopulsen är ngt jag märkt är högre än normalt. Trodde större mängd vatten skulle avhjälpa men icke… Kanske dags för magnesium/zink + omega-3 tillskott… Är student så det är dyrt att köpa det man behöver :)

Hur har det gått med sömnen, vilket kanske är den viktigaste frågan för tillfallet?
Alla i stort sett som börjat med ketogen diet och som tränar säger att pulsen stiger något vid samma ansträngning.
Likaså med högsta puls vid maximal ansträngning.
Sen om det är bra eller ej vet jag inte.. kanske bara en anpassning av kroppen för högre fettoxidation?
Åh, så gott med potatisgratäng……
Jag äter blandade nötter: mandel, cashew, valnötter (eller omd et är pecan.. blandar lät ihop de 2!), jordnötter.
Vad svarar du när folk säger ''du som tränar så mycket måste ju äta kolhydrater!!'' Jag fick den ''frågan'' igår och sa att nej, kroppen behöver inte kolhydrater. Då sa de inge mer - inte jag heller.. 
Jaa, hur går det med din sömn??
Zepp & MTR:
Jo jag glömde ju det viktigaste!
Sömnen har blivit bättre med tiden, vaknar segt nu än innan pigg och glad, kanske nu som omställningsbesvären gör sig kännbar?
Somna tidigare och vaknar trögt trots jag inte har intagit mkt extra KH förrutom potatisgratängen i helgen… Har huvudvärk lite oftare trots mkt vatten så det lutar åt mineralbrist av ngt slag antar jag…
Det stämmer enligt de sidor jag besök så är högre puls kroppens motivering för att få mer syre till fettoxidationen. Vid kh hade jag aldrig klarat mig att springa i dessa nivårer ett par km, med "fettdrift" kan jag springa i 15 km med puls på 185-190 och det utan att det känns extra anstängande jämfört med kh…
Nu är det bara vilopulsen som skall ned och det hoppas jag att det är omställningsbesväret + överträningen som gjort att jag fått en högre vilopuls än normalt…
Jag ångra fortfarande inte LCHF pga just hungerkänslorna inte existeras hos mig… Känner en annan form av hunger… En medvetenhet att energi behövs fyllas på men inte att det påverka en psykisk eller fysisk för den delen vilket underlätta vissa dagar =)
Jag tränade igår också - körde exakt som i Söndags. Jag kände lite träningsvärk när man väl höll på, men ingenting just nu! Vilket jag borde - för hon körde ''extreme''…
…och JISSES vad jag svettades på dansen idag! Det har jag ALDRIG gjort förut…. 
denkal;
Hur går det med sömnen? Någon skillnad sedan sist??
MTR
Jo jag har också märkt att jag svettas en hel del på gymmet faktisk. Det är inte lite utan halva t-shirten blir ju genomblött haha =)
Det med sömnen har förbättrat gansk markant. Efter har sovit fåtal timmar om dagen till att sova normalt tog ca halvvecka/vecka med frånvaro av träning. Lutar åt överträning + omställningsbesvär.
Nu har jag andra problem och det är att vikten gått uppåt i fettvikt för det känner jag på huden att det är underhudsfett som ökat.
Och visst har man slarvat med maten och ätit en potatisgratäng och en glass denna vecka (så fint väder så man måste ju glassa sig lite;))
Så det är ju förvånad att man ökat hela 3 kilo på en vecka. Inte normalt för mig som annars bruka pendla +/- halvt kilo/vecka. Vi får se om denna LCHF grejen är ngt för mig. Vill ju inte bli fet och tanken var ju att gå ned i underhudsfett men vänder inte denna trenden efter en månad får jag avbryta LCHF för jag vill inte bli fet det går ju ut över träningen och min kroppsform :)
Undrar varför det blir så… har aldrig svettats så mycket i hela mitt liv! Jag är världens fryss-lort….
Bra att du får sova igen!! 
Du kanske ska sluta slarva och äta riktig LCHF och testa hur det blir?
Jag räknar inte kolhydrater, jag har slutat med potatis, ris, pasta och socker. Men det potatismjöl jag får i mig då jag äter t.ex korv får vara.. så noga är jag inte. Men jag tänker inte äta nåt av de jag skrev ovan igen.