Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4284 ggr
gun92884
0

Nötter ... bra eller dåligt för oss?

Om någon oroade sig för phytic acid i nötter …

http://www.marksdailyapple.com/nuts-and-phytic-acid/#axzz1vAC7NNbJ

yvonnel
0

Polished ris 11,5 - 66Jordgubbar 12 ? Får man kanske?

[Pennylane1]
0

nu är det ju inte enbart fytiner vi oroar oss för så - ris… näää, jordgubbgar i måttliga mänger… jaaa Flört

gun92884
0

#1skrivet av yvonnel

Vad som sägs i artikeln är också att man äter ju inte bara ett par gryn ris utan det blir ordentliga portioner medan nötter tar man ett par stycken … åtminstone är det så de har beräknat det hela …

MimLan
1

Jag vet inte riktigt om jag kan säga att jag tycker "folk" äter så lite av nötter när de äter dem.

Jag äter inte lite, jag får sug direkt, så det som finns äts, så jag undviker det rätt duktigt. Ser jag runt i bekantskapskretsen verkar det handla mycket om att äta upp den påse som man köpt. Snask äts upp, det sparas inte.

Det handlar iaf inte om några få nötter åt gången. Några få åt gången man slänger in dem i munnen, snarare.

gun92884
0

#4skrivet av MimLan

Det var inte en generalisering … jag sa att det var hur artikelförfattaren hade kalkulerat beteende när det gällde risportion versus nötportion …

kaisakavat
0

Fast i o för sig - även om du gun92884 menade artikeln, så nog är det ju relevant det MimLan skriver. Nötter har ju just det inflytande på många, man bara matar på.. Så kanske artikelförfattaren kalkylerade lite 'fel'. Glad

gun92884
1

#6skrivet av kaisakavat

… så kan man säga om många råd, att det är oftast en brasklapp någonstans även om den finns väl inlindad … i detta fall var de ju tvungna att utgå från denna synpunkt annars hade de ju inget att skriva om Skrattande … det var ju premiset för att man inte behövde vara rädd för att äta nötter på grund av att de innehåller syran … Oskyldig