Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5633 ggr
Godsagare
2

Mandelbröd - sväller er mage?

Hej,

Tar till mandelbröd ifall jag har bråttom eller ingen inspiration att laga till nåt. Men jag känner nästan att min mage sväller upp efteråt?

Hur är det med era magar?

Tror nog jag får hitta ett substitut tillsvidare…

(Microvarianten:
25 gram smör
1 ägg
1dl mandelmjöl
lite salt)

evion
0

låter du degen svälla innan du bakar?

Marianns LCHF Mat & bak
0

Det låter som väldigt mkt mandelmjöl, kan du prova att ta kokosnötsmjöl istället ex 2msk bara?

Det bör bli bröd av det också.

Lilltilda
0

#0 Jag har aldrig upplevt att magen känts svullen om jag ätit mandelbröd (och i mitt recept är det 1,5 dl mandelmjöl, 2 ägg, 40g smör, 1 tsk bakpulver och lite salt) men jag funderar på vad du menar med svullen. Jag upplever att min viktnedgång hämmas om jag äter bröd, även det är LCHF. Oavsett om det är mandel, cocosnötsmjöl eller frön som är basen. Äter därför sällan bröd.

~God loves you, and I´m trying! ~

Godsagare
0

Nej, det är min mage som jag upplever sväller upp lite efter att ha ätit mandelbrödet.

2#
Har inte fått tag på något kokosmjöl så har inte testat än.
Men jag förstår inte vad det blir bröd av ifall man bara har två msk?

Ok, kanske beror på andra orsaker då… Ska hålla mig undan från det ett tag få se ifall jag ser nån förändring i viktnedgången.

Tack för tipsen!

Magica1970
0

När jag gör mandelbröd så använder jag bara 0,5 dl mandelmjöl och det blir jättebra! Kanske t.o.m. kan dra ner på den mängden. Å andra sidan så blir jag ändå inte lika mättnöjd på mandelbröd som på riktig mat så jag undviker det i stort sett.

gun92884
0

#4skrivet av Godsagare

Kokosmjöl suger åt sig så fantastiskt mycket vätska så det blir stor volym utav liten mängd mjöl. Måste ha många ägg för det är bindemedlet … bara vanlig vätska fungerar inte som bindemedel … då blir det bara smulor av bakverket …

[Pennylane1]
0

# 4 jag tror du missuppfattar, om du inte låter det svälla först kanske det istället sväller i magen och därmed får din mage att svullna!

evion
0

#8 exakt vad jag menade :)

[Pennylane1]
0

förstod det Flört

gun92884
0

Men inte sväller väl mandelmjöl? Det drar ju knappast till sig någon vätska … eller tänker jag fel Obestämd

[Pennylane1]
0

jo det sväller!

Lilltilda
0

Nej mandelmjöl sväller inte. Inte mitt i alla fall. Är ju bara vanlig mandel som är mald. Inget som suger åt sig vätska

Marianns LCHF Mat & bak
0

Mitt mandelmjöl sväller inte mkt heller, men kokosmjölet sväller ju enormt.
jag tycker man får ta väldigt mkt mer mandelmjöl för att det ska bli "bröd" och inte ligga/flyta ut vätska/smör omkring.
medans ytterst lite kokosmjöl suger upp massa vätska.

Lilltilda
0

Jag säger som Marianne gällande kokosmjölets svällande effekt. Däremot är jag inte ett lika stort fan av mjölet då även rekommenderat mjöl enligt mina numer mycket kräsna smaklökar smakar äckligt mycket kokos och så krävs oftast mycket ägg som bindemedel i bakverk med kokosmjölet. Men allt är en smaksak.

yvonnel
0

OBS!

Se annan tråd om nötter och en del andra livsmedel som innehåller oväntat mycket fytinsyra.