Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4450 ggr
Mixa20
3

Fakir UFO.

Hej!

Om jag förstått de hela rätt så heter de så då man äter upp till max 5 Kh/ dag.

Jag ligger på max 2kh/dag. Kallas ju då ändå för UFO.

Vad ska man ligga på vad de gäller Fett gr, protein gr / dag och räknar man kalorier med detta oxå?
Hur länge bör eller ska man äta fakir för att få en viktminskning?

Hoppas någon som testat och ätit så här kan ge mig någorlunda svar
då jag inte kan finna ngt om de när jag surfar runt på nätet.

Tack på förhand.

Tina

denkal
0

Jag passa på att slå in en fråga här också ang om det…

Som jag förstå är fakir-fasta att dra ner på kh till minimum och protein samt har energifördelning runt över 85-90% fett? Då kommer frågan såhär: varför så mkt fett och så lite protein? Är det inte risk att man tappar muskelmassa för musklerna behöver ju också protein för att uppehålla sina nivåer. Jag har ju alltid ansett att protein behövs tillföras i kosten oavsett fastemetoden pga att ej tappa muskler i sådan ansedlig mängd som behövs för upprätthålla ELLER bygga mer muskler. Vore intressant att få ngn åsikt/synpunkt på det…

gun92884
0

Mixa20

Hur äter du för att bara komma upp i max 2kh? Bara kött, fisk och fett?

[Columba]
0

Det finns massor om fakir när du söker här på sajten överst till vänster.

Mixa20
0

#2# Så här ungefär: Matdagbok 2012-05-15       Måltid » 30,0 gram Rökt kalkon 40 Kcal Fett: 1 g Protein: 7 g Kolhydrater: 0 g 40 kcal » 1,5 dl Snabbkaffe drickf 3 Kcal Fett: 0 g Protein: 0 g Kolhydrater: 1 g 3 kcal » 3,0 msk Majonnäs 80% fett 302 Kcal » 100,0 gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen 110 Kcal » 2,0 st Ägg kokt 141 Kcal Fett: 45 g Protein: 37 g Kolhydrater: 1 g 553 kcal » 15,0 gram Bacon gris 52 Kcal » 60,0 gram Köttfärs nötfärs högst 10% fett 89 Kcal » 3,0 st Ägg stekt 323 Kcal » 1,0 tsk Kokosfett 35 Kcal » 1,0 msk Majonnäs 80% fett 101 Kcal Fett: 53 g Protein: 33 g Kolhydrater: 0 g 600 kcal Totalt intag Fett: 109 g Protein: 80 g Kolhydrater: 2g 1299 kcal Dagens Resultat     Energibehov 1500 kcal Mat - 1299 kcal

gun92884
0

#4skrivet av Mixa20

Ägg innehåller kolhydrater … inte mycket men när man börjar lägga ihop så blir det ändå något …

Lurtz
0

Beror såklart på hur mycket man äter, om man äter 2000 kalorier t ex så blir 15 E% protein 75 gram, det är tillräckligt för de flesta som inte är rejält överviktiga eller tränar. Det finns lika olika bud om vad som är lagom med protein men de flesta brukar säga att man kan sikta in sig på omkring ett gram per kilo normalvikt, och sen mer om man tränar. Anledningen att man rekommenderar så hög fettandel är för att om man måste ta till fakir för att kunna gå ner i vikt så är man troligen så pass kolhydratkänslig att även överskottsprotein kan bli ett problem då det hävdas att överskottsprotein fungerar som kolhydrater i kroppen, dvs höjer blodsockret och triggar insulinrespons.

Mixa20
0

Ja de stämmer nog fast konstigt att inte matdagboken noterar detta.

Jag är 175 cm lång och väger 75. Rör mig inte nämnvärt mer en max 2 promenader på 40 min / vecka.

Var bör jag ligga på kalorier för att de ska hända ngt med viktnergången?

Som jag frågat Ovan:

Vad ska man ligga på i 
Fett g / dag Protein g / dag ?

Någon som vet?

[Pennylane1]
0

man kan inte säga exakt vad du ska ligga på, finns inga enkla svar på det! UFO är som sagt under fem om dagen och nära noll (bara fett och protein eller som sagt eftersom tom ägg har liiite kolisar så kanske under 2 gram  kallas fakir.  En del måste äta mycket mer fett för att gå ner, andra måste kaloribegränsa så man kan som sagt inte svara!

Mixa20
0

#8 skrivetav Pennylane1

Tack. Då får jag prova mig fram.

Undrar hur många mål/ dag ni äter?

Delar ni upp det på 3 eller håller ni er till 2?

Äter frukost/lunch mellan 11.30-12.30

Jag känner mig alltid hungrig vid 15-16 tiden

Middag vid mellan 17-18

[Pennylane1]
0

det varierar väldigt mycket…  men oftast tre mål här…

Mixa20
0

#8 skrivetav Pennylane1

Tack!

Jag har ju ätit PF veckor innan så jag är inte van att äta frukost längre.

Nu undrar jag om jag äter för lite fett för jag är hungrig då på em.

Vad jag har hört ska man äta när man är hungrig….

Dricker mycket mellan målen…behöver dock ta ett mellanmål känner jag.

Frågan är bara vad som kan vara bäst som mellanmål?

[Najsan]
0

Det verkar vara väldigt litet fett i din diet. Mer smör o kokosfett så blir du mätt.

[Pennylane1]
0

några ostrullar med smör är ett bra mellanmål!

Mixa20
0

#12# & #13#

Tackar så mycket för tipsen.

Stekte kyckling idag med mycket smör och beasås.
Lite läskigt att se allt fett…..Rynkar på näsan

Hoppas jag håller mig mätt nu hela kvällen.

Mixa20
0

De gjorde jag…..mättnaden (övermätt) kom som ett brev på posten och 30 min efter jag ätit klart….

Kanske kan minska på fettet lite igen då…