Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5474 ggr
[fass]
2

Majonäs utan e nummer och andra tillsatser..

Har någon hittat en sådan sort?

Lorita
0

japp man gör den själv med olja och ägg Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

DesK
0

Mycket enkelt att göra själv! Bara att vispa ihop ägg, senap, vinäger, kryddor och olja, går på ett kick med mixerstav, matberedare eller elvisp och tar något längre tid att göra för hand.

/Désirée

[fass]
1

Jo jag vet. Har alltid gjort egen  . Men  nu när jag tänkte äta det lite oftare är det ju bra att ha på burk att ta fram när det ska gå undan. Dessuton smakar den köpta helt annorlunda, inte bättre men en annan smak , som passar extra bra ibland. Tycker jag.

MimLan
0

#3 Sök på "majonnäs utan tillsatser" så hittar du exempel.

Just burk blir det dock inte om du inte vill köpa dyra varianter med mer socker i. Tillsatsfri majo kommer vanligtvis i plastemballage.

DesK
0

Den köpta smakar annorlunda just därför att den innehåller diverse tillsatser, det är den dåliga nyheten. den goda nyheten är att hemgjord majonnäs har god hållbarhet i kylen, så det är egentligen bara att göra lite majonnäs när du har några minuter över Glad

/Désirée

Lurtz
0

Det närmaste jag hittat i butik är Hellmann's real mayonnaise, innehåller rapsolja 79%, vatten, ägg och äggula 8%, ättika, citronjuice, salt 1.5%, socker, arom, antioxidant E385 och paprikaextrakt. Kommer i glasburk på 400 gram och håller två veckor i kylen öppnad. Coop forum har kampanj på den denna vecka så den kostade 21.90, jämfört med 29.90 som den vanligen kostar.

[fass]
0

Tack för alla goda tips! Här får man verkligen bra hjälp att komma igång med kosten! Har nu mejlat foodmark som gör Rydbergs majonäs utan tillsatser. Hoppas den finns i någon butik i Malmö.

Fiana
0

#6 Akta på hellmann's dock, deras real mayo kommer även i form baserad på sojaolja - ska man välja den ska man se till det är en som det står specifikt det är raps. De har även på svenska marknaden skriva "vegetabilisk olja" ospecifierat på en del, misstänker det är de som tidigare stod sojaolja på.

Sen är ju inte majonnäs något särskilt nyttigt i "vanlig" form, det blir mycket olja av inte så nyttig sort, så äter man så mycket att tillsatserna är ett problem, då har man nog ätit lite för mycket ändå med tanke på oljan

Lurtz
0

Jodå, jag är medveten om att den även görs (eller åtminstone brukade göras, var länge sen jag såg en sån burk) på sojaolja, så jag läser etiketten noga.

Fiana
0

#9 Många är inte det dock, så viktigt att påpeka. De ser bara "Hellman's" och köper det efter läst rekommendation.

Jag ser båda sorterna i butik, även med längre bort bäst före av den ospecificerade sorten så rätt säker på att den nog fortfarande görs med sojaoljan med

Sindri
0

Kavli gör en deli-majonnäs utan tillsatser. Innehåller rapsolja, äggula(8,5%), vatten, ättika, socker, salt och senap. Fetthalt 80%. Den är i en genomskinlig tub med tryck på. OBS! står ej bland vanliga majonnäser eftersom den skall förvaras kallt. Öppnad tub skall förbrukas inom 4 veckor.

Inte helt perfekt, men som snabbis-alternativ duger den.

glitterfisk
0

Vilken olja är minst dålig när man gör egen majonnäs? Jag använder rapsolja.

[Pennylane1]
0

kokosolja är inte dålig alls, alldeles nyligen (ett par tre dar sen) har det skrivits om försök att göra majonnäs på det härinne!

Lurtz
0

Gör man den på kokosolja blir den snarare nyttig, men den kommer bli väldigt stel om man förvarar den i kylen. Ska man göra på flytande olja så är macadamianötsolja eller hasselnötsolja också rätt nyttiga alternativ, men billigt blir det inte. Kallpressad rapsolja är minst dåligt bland de oljor man vanligen hittar i butiken.

glitterfisk
0

Alltså klicka i kokoasfett i äggen? Eller värmde de den något så att den blev flytande? Detta ska testas.

[Pennylane1]
0

den blev inte stel i kylen, jag frågade om det, först skrev någon att man skulle ta med äggvitan för att den inte skulle stelna men någon annan skrev att det gick bra ändå! Ska se om jag hittar tråden1

Lurtz
0

Det vore spännande att se hur de lyckats med det, jag har aldrig fått den att bli annat än lika stelt som kokosfett vanligen blir i kylen, så brukar få bryta loss bitar och sen ha det i rumstemperatur ett tag om det ska bli användbart.

Lurtz
0

Intressant. När jag förbrukat köpemajonnäsen jag har hemma ska jag prova varianten med att ha äggvitan med i kokosoljemajonnäsen, så slipper jag slänga den.

glitterfisk
0

Tack för länken, missat den tråden. Ja, kanske prova med kokosolja. Lite dyrt bara, brukar köpa cocosa på hälsokosten. Finns billigare alternativ utan hemskheter i? Blev lite nyfiken på att göra majonnäs på smör också. Kanske prova nån dag.

Lurtz
0

Har man ett Citygross i närheten kan man ofta hitta ett billigt silverpaket från Alba Dalby, till skillnad mot det från Unilever som finns i de flesta andra butiker så är kokosfettet från Alba Dalby inte härdat. Kostar runt 20 kr för ett halvkilo. Välsorterade ICA och Coop kan också ha kokosfett från Biofood, runt 50 kronor för 400 gram, inte jättebilligt men billigare än Cocosa alltså.

Lisabet
0

Jag, som är storförbrukare av kokosfett (tål inte mjölkprodukter inkl smör), köper från Crearome

5 kg kostar 390:-

Vill man ha med smak kostar det 700:- för 5 kg.

frakt 48:-
vid order över 850:- så är det fraktfritt

Jag beställer tillsammans med dottern och kommer lätt upp över 850:- (hon gillar kokosfett med smak).

mooonlight
0

#20 skrivet av glitterfisk

Blev lite nyfiken på att göra majonnäs på smör också. Kanske prova nån dag.

Med smör kallas det bearnaise… Glad

LaRose
0

Hur är det med deodoriseringen på Crearomes lukt- och smakfria kokosfett? Har det ångats eller har man använt kemikalier? Någon som vet?

[fass]
0

Hej!

Efter alla era kloka inlägg om tillsatser har jag bestämt mig för att återgå till hemlagad majonäs som jag alltid ätit innan LCHF starten. Men jag undrar om jag kanske ska utveckla den lite. Jag brukar göra min på äggula och någon god olja samt lite syra. Men någongång såg jag ett recept som jag nu inte hittar, där hela ägget användes. Har någon erfarenhet av majonäs av hela ägg? Jag antar att den kan bli lite mer ljus och luftig, så som den köpta är, när man har äggvitan med?

DesK
0

Jag gör vanligen majonnäsen på ett helt ägg, senap, vinäger, salt, peppar och olja. Den blir ljus och styv, jag gör den alltid i matberedare med knivarna i och kör på full hastighet medan jag fyller på oljan. De enda gångerna jag gör majonnäs på bara gulorna är när vi har använt äggvitorna till något annat. Så här har jag gjort sen jag köpte min första matberedare i slutet av 1980-talet Glad

/Désirée

[fass]
0

Aha! Tack för tipset! Så då droppar di inte ens i oljan då?

DesK
0

Oljan häller jag i en tunn stråle genom matarröret Glad Jag har misslyckats 2 gånger genom alla åren och båda gångerna räddade jag det hela med ett extra ägg Glad

/Désirée

[fass]
0

Tack vad bra ! Den ska jag genast testa. :)

[Pennylane1]
0

det finns en tråd här som skrevs helt nyligen där man använder kokosfett och helt ägg. Detta fär att det inte skulle bli stenhårt i kylen. Men nån skrev att det gick visst även med bara äggula… men det blev väldigt tjockt då.