Kokos och mandelmjöl
Jag köpte hem dessa två produkter från iherb:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Healthy-Foods-Almond-Flour-10-oz-284-g/388
http://www.iherb.com/Coconut-Secret-Raw-Coconut-Flour-1-lb-454-g/24097
Det jag inte tänkte på var att näringsvärdet på dessa är ju räknat "per serving". Vilket på kokosmjölet är 14 gram och mandelmjölet är 24 gram, istället för 100 som vi räknar. Eller är jag helt fel?
Detta i sin tur måste väl betyda att dessa är hur mycket mer kolhydrater som helt / 100 gram än dom "vi" använder oss av här?
Rätta mig om jag har fel.
Har för övrigt inte använt dessa än då jag vill veta hur det egentligen ligger till.
Den kokosen har jag räknat och visat i detalj förut på minns jag - nej den är inte samma som används i recept här från t ex mariann - de ca 20 gram kolhydrater/100 gram är knappast massor då man använder så lite, men du kan inte räkna på att få samma resultat i recept då det inte är samma produkt.
Mandelmjölet är väldigt snålt och bra - ca 4 gram kolhydrater/100 gram
(du behöver både räkna om till motsvarande per 100 gram samt dra bort grammen fiber om du handskas med amerikanska innehållsförteckningar för att få motsvarande svenska)
Om det kokosmjölet har samma bakegenskaper som det jag använder vet jag inte, kanske andra vet det här.
Det kan vara så illa att det smakar massa kokos och cokså blir torra bakverk. Det verkar så på andra som köpt kokosmjöl med högre halt kh än den jag använder.
jag använder Aman Pranas mjöl med endast 4 gram kh per 100 gram.
De har också liknande bakegenskaper som vetemjölet.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Mitt kokosmjöl har 16,5 kolhydrater och fungerar utmärkt i alla recept. Å andra sidan har jag ju inget att jämföra med. Speciell kokossmak har jag inte märkt, men jag gillar kokossmaken så jag märker kanske inte smaken så lätt.

#3skrivet av Marianns LCHF Mat & bak
Jodá, de kokosmjöl som säljs här - Amanprana existerar inte i Staterna - har samma bakegenskaper som ditt. Det finns mánga bloggar för glutenfri bakning där kokosmjöl är huvudingrediens … men … det är just att kolhydratsmängden, som jag har pápekat flera gánger, är mycket högre och räknas per 14gr, inte 100gr. Och mängden ligger högre ÄVEN när man har räknat bort fibrer.
men det finns sådana mjöl här med och då är det inte bara fibrerna som är med i de mjölsorterna.

#6skrivet av Pennylane1
Hur menar du? Lät det som om jag skrev om bakmix? Nej, jag menar rent kokosmjöl som används till glutenfri bakning. Här finns det inga som ligger så lågt i kolhydrater som det som Marianne använder. Men, våra funkar jättebra om man har råd med mer kolhydrater.
Bakmixerna som jag har sett går inte att använda till lowcarb bakning. De har sällan kokosmjöl tillsatt utan det är blanding av ris, potatismjöl och andra saker som malts.
nej vaddå bakmix? Men en del kokosmjöl vekar ha mer än bara kokosfibrerna, alltså mer som malda flingor…

#8skrivet av Pennylane1
Nej, de mjöl jag menar är bara malda rena kokosfibrer eftersom det bakas med det. Det går inte att få ordentligt bakresultat om det är utblandat. Bakning med kokosmjöl är inget nytt här, det har existerat länge just på grund av olika sädesallergier och glutenintolerans. Det finns också en hel del glutenfria mixer och det var de jag tänkte på när jag trodde du hänvisade till dem.
Malda flingor är något annat … det finns bland annat i indiska affärerna och de bakar inte med denna vara.