Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6049 ggr
redness
2

Ketchup sötad med stevia

Var inne på Marianns blogg och se vad jag såg där, haha! http://www.felix.se/tomatketchup-med-stevia-970g/ :)

savonit
0

I´m lovin it.

Men egentligen inte då jag tycker ketchup förstör smaken på det mästa, och alla ketchupar allt i tid och otig för att "Rädda maten" eller för att få mat vi mins.

Men bra om man har barn :)

[Najsan]
0

Kan vara bra om man har barn kanske, om de absolut måste ha ketchup.

[Pennylane1]
0

ketchup passar mycket bra till vissa saker, så den blir absolut inköpt nästa gång!  Tyvärr köpte guben två jättestora vanliga (vi har en tös som vill ha ketchup ibland men alls icke till allt, men korv och annat kräver dessa såser Flört ) för att få en pump till dem bara för nån vecka sen….

Marianns LCHF Mat & bak
1

ja, en liten sträng på en korv och en halv dl i en speciell köttsås, det är vad vi använder ketchup till, men nu blir det helt klart att testa denna.

Elfdance
0

Synd bara att det är citronsyra, kryddextrakt (?) och "stärkelse" i, men ett steg i rätt riktning!

[Pennylane1]
1

citronsyra, vad är det för synd med det? Och kryddextrakt behöver inte heller vara nåt skumt, de vill väl inte ha själva kryddorna, att extrahera smak ur kryddor kräver inte så mysko metoder precis… Det är väl det man gör när man låter dem koka med och sen silar bort dem?

Lisabet
0

På Trädgårdsonsdag för några veckor sen gjorde Tareq egen ketchup. Det lät gott, så jag prövade. I receptet finns honung, ca 1 dl, och det är ju löjligt mycket. Jag tog ca en msk.

Det blev såååå god ketchup, fast lite söt, så jag gav bort den till mina barnbarn och gjorde en ny omgång med ½msk honung.

Man skulle säkert kunna använda stevia och/eller sukrin istället, eller helt enkelt helt utesluta sötning, tomater är rätt söta ändå.

Så här ser min variant ut:

1 pkt krossade tomater
1 gul lök
1 st      vitlöksklyfta
½ msk honung
1/2 dl     äppelcidervinäger
ca 1 dl tomatpuré

Koka i 30min.
Mixa
Häll på varma burkar.

Original: här

Elfdance
0

Här står det om tillsatsen citronsyra. Den låter ju bra i en ingredienslista men… http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27747

Caywin
2

Känns lite som att om man måste klaga på citronsyra i maten så kan man lika gärna klaga på salt i maten. Ibland går tillsatshysterin överstyr.

[Pennylane1]
2

# 8 ja och? Inga kända hälsorisker…  Det är ju de som anges hälsorisker för som man bör undvika eller?

hemul
0

Jag kokade egen ketchup ett tag. Det var kul! Den behövde nästan ingen sötning alls, tomatröran blir ju söt när den får koka ihop, men jag hade i lite råsocker för smaken. Enda problemet med den hemgjorda ketchupen är att den så klart inte står sig så länge om man inte har i konserveringsmedel. Men man skulle kunna frysa i små påsar kanske.

Den blir så klart inte så tomteröd som den köpte och får en kanske lite mer vuxen smak, men det smakar helt klart ketchup och är jättegott!

Elfdance
0

Nåja, det står i kommentarerna att folk reagerar illa på citronsyra som kommer ifrån den här mögelsvampen. Men jag är redan medveten om att de flesta inte bryr sig om tillsatser i maten. Det gör däremot jag.

Tillsatshysterin enligt mig är att alla bara äter dem utan att knappt fundera över det. Märkligare än att undvika dem kan jag tycka. Men det är OT. Alla har sin egen gräns.

Lisabet
0

#11 Vet inte om det är sant, men i originalet till mitt recept står:

Ketchupen håller i upp till ett år i kylen.

Så länge håller inte min, jag äter upp den alldeles för fort. Men hållbarheten är antagligen beroende på hur noga man är med att sterilisera burkarna.

Lurtz
2

Det är oerhört få som reagerar illa på tillsatsen citronsyra. Ser ingen anledning till att vara skeptisk mot det för att några få reagerar illa på det, då kan man väl lika gärna säga att man borde vara skeptisk mot ägg eftersom det finns en del som reagerar illa på det, eller är allergiska.

[Pennylane1]
2

# 12 Precis , jag skulle just skriva att det finns folk som är allergiska mot fisk. Det gör inte att alla andra måste avstå fisk.

Jag undviker också skadliga tillsatser, glutamat och en hel del E-nummer men bara för att saker har ett E-nummer gör det inte att det automatiskt är skadligt… man behöver inte bli rabiat…

[flippjenny]
2

Jag brukar göra en tomatsås som försvinner himla snabbt! Sist mixade jag den så att den fick lite ketchup-konsistens.

Fräser lök i rikligt med olivolja. Har i tärnade tomater, och möjligtvis krossade tomater. Sedan lägger jag i tomatkvisten! Det är där all smak och doft sitter.

Smaksätter gör jag med vitlök, basilika och kanske lite vitvinsvinäger om tomatsåsen smakar väldigt sött. Salt, peppar m.m.

Sen får det puttra tills jag är nöjd, och det brukar bli länge! Upp till tre timmar har jag gjort någon gång :)

Inga sötningsmedel ;)

(Plockar ut kvistarna innan servering)

Den här brukade jag innan LCHF-tiden koka ihop, sedan gjorde jag stora färsbiffar och hade sen i ugn tills det riktigt gonat ihop sig. Serverade med pasta och rikligt med ost, men nu borde det ju vara alldeles utmärkt utan pastan :)

Elfdance
1

Ni får äta precis hur mycket tillsatser ni vill, och jag får avstå (OCH säga min åsikt om ketchupen) utan att bli kallad rabiat. :)

Caywin
2

#17 Yttrandefriheten fungerar åt båda håll, så därför har vi samma rätt att uttrycka vår åsikt om saken i fråga fast ur en annan synvinkel. :)

[Pennylane1]
2

ja och rätt oförskämt att upprepa att vi inte bryr oss om tillsatser bara för att vi inte urskillningslöst ratar precis allt…

hemul
0

#13 Det var ju mycket socker (honung) i orignalreceptet. Fast ett år låter ändå länge.

Jag blev inspirerad! Tror jag ska göra igen. Den var god t.o.m. till stekt kött som man aldrig skulle ta köpeketchup till.

opssk
1

Jag säger bara hurraaa! Felix med stevia köper jag hem så fort jag ser den i min matbutik:)