Småäta
Tidgare har jag alltid gått omkring och varit småsugen på mellanmål. Om någon på jobbet bjudit på fikabröd har jag alltid glatt ätit av det, även om jag inte egentligen gillar vetebröd,bara för att jag kännt ett sug efter något.
Det är ett mål jag har med denna kosten att få bort det beteendet. Lite har det redan visat sig genom att jag inte längre är sugen mellan målen, eller kan nöja mig med en smörklick eller grädde i kaffet och sedan bli helt nöjd igen.
Däremot antar jag att alla goda bakverk och efterrätter som finns på lchf-receptsidor lätt kan bli en fälla, för att de framställs som så hälsosamma och alternativa. För egentligen är kakor och snacks ändå överflödet man inte behöver. Om jag kunde hålla mig till detta så tror jag LCHF kan vara något för mig.

I början testade jag några kakor o sådant men av någon underlig anledning så är jag alldrig sugen på sådant numera.
Däremot så funderar jag ibland att testa några varianter då mest för att ha något att bjuda på vid tillfällen då man har gäster.. men det har lixom alldrig blivit av, och mina gäster har numera vant sig vid att jag alldrig har några bullar eller ens socker hemma.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Mariann brukar ju hävda att hennes bakverk är MAT då energifördelningen på de flesta är sådan att de har kanske 75-80 % fett, 20% protein och resten kolisar…
Ja jag tänker lite så att när sötsuget går mer så kanske man också blir mer känslig för socker. Det kanske gör att det är lättare att avstå.
Stevian är ju ändå sött, det kan väl knappast vara bra att äta några större mängder av steviasötade rätter även om de har bra protein och fett?
ja är man sockekänslig är det kanske bäst att avstå. men många har inte något problem med sötsug,
Men stevian höjer väl ändå blodsockret en del?
Nix, stevia höjer inte blodsockret, däremot finns det spekulationer om att den söta smaken räcker för att trigga insulinrespons i kroppen genom att kroppen förväntar sig socker när den känner smaken av sött, men det finns många som vanligen är rätt känsliga men som inte märkt några negativa effekter på hälsa, sug eller vikt fastän de konsumerar stevia eller sukrin regelbundet, så det verkar vara individuellt.
Jag tror att det är bra att tänka att godsaker är ngt för speciella tillfällen och inte varje dag.
Det är en del av det som varit mitt problem. Att jag unnat mej ngt gott nästan varje dag.
Så gör mina kollegor både runda och smala. Unnar sig godis, mycket frukt och annat mest varje dag.
När jag var liten så var det ju bara på helgen eller vid speciella tillfällen vi åt godis, efterrätter kakor eller annat.
Ett litet tips ….
Jag tappade sug efter kakor och sånt men jag blev ett kaffemonster där jag ville ha massa mjölk eller grädde. De sista 2 åren så började jag småäta igen, utan att egentligen vara medveten om det (lchf'at i 4 år). Jag åt visserligen lchfvänligt men det blev för mycket kalorier in och jag gick upp i vikt. OM du har viktproblem så bör du vara riktigt petig - så det är bra att ditt småätande utgår, bara det inte ersätts av tex kaffedrickande eller liknande där man tillsätter grädde/mjölk..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Intressant att höra vad ni säger. Jag har mycket svårt att låta bli att "unna mig" det extra Nu när jag börjar med en ny kost för att den ska vara så bra till så mycket märker jag att jag får en ny-trigg på det att äta goda saker. Lätt att skylla på att det ju ändå är nyttigare än valiga sötsaker. Detta måste jag försöka få ordning på. Vi egentligen ha en lugnare och sundare matrutin, äta tre ggr om dagen och sluta tänka på en massa goda extragott, mer än någon gång ibland. Fast vi lever ju i en sådan kultur där precis som du säger totten alla unnar sig godis varje dag. Svårt att stå imot då. Kaffe med grädde har jag just börjat med och trodde det var en lösning på problemet :)
Kaffe med grädde är helt ok - om du håller det på en låg nivå.. jag blev tokig i kaffe och som mest var jag uppe i 2 perkulatorkannor varje dag, inget att rekommendera.. Så jag fasade ut kaffet under 1 vecka med enorm trötthet som följd men efter 2 veckor så var jag helt ok igen. Så om du märker att det blir fler o fler koppar kaffe per dag så ska du dra ner. Nu dricker jag rooibos-te utan sötning/mjölk och det smakar jättegott yogitea sweet chai är favoriten, kryddig smak.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag brukar säga så här: Ska man äta LCHF för livet, när man mår bra och nått sina viktmål osv. då kan man äta godis, kakor osv.
Vill man få bort sockerberoende, eller fokusera på att gå ner i vikt, då ska man nog undvika sådant som är sött, för det kan trigga och det kan förhindra viktnedgång - även om det inte höjer blodsockret.
Dessutom är det rätt mycket nötter, mejerier och annat i bakverk och godis, sådant som definitivt kan trigga sötsug och förhindra viktnedgång.
Men för de som nått sina mål och som äter "för livet" så funkar det säkert jättebra! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ja, jag tänker att det är i lust och nöd som gäller…men man får se hur länge det varar. :)
Ska kanske inte ropa hurra än men! Jag åt lunch klockan 12. Har rört på mig mycket idag i jobbet haft mycket att göra. Middagen blev sen ska just äta 20.40. Och den stora förändringen: Jag är inte helt däckad av hunger och blodsockerfall. Känner mig lugn och fin. Ska bli gott med mat dock.
Det här känns verkligen som den naturliga kosten för mig.