Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5431 ggr
Caywin
1

Caywins tråd

Vänder mig i första hand till de med erfarenhet av Hypotyreos/Hypotyreos 2 eller de som har adekvat kunskap i ämnet.

Ska försöka knåpa ihop lite grann av mina funderingar kring det här med hypotyreos, vilket jag tror jag har. Har en tid inbokad för test, och kommer kräva test för typ 2 om vanligt blodprov är normalt.

Bakgrundsfakta:

Kille på 24 år som varit aktiv här på forumet ca ett år. Äter LCHF sedan februari 2011 och har experimenterat med olika saker för att lyckas gå ner i vikt. Äter för tillfället tillskott i form av Multivitamin, Omega 3, D-vitamin och Magnesium.
Problemet som jag ser det är att jag nog aldrig lyckats med en viktnedgång, inte pga att jag slutat med "dieten", utan vikten har som alltid hållit sig rätt stabil (fast för högt då). Väger 126 och är 176cm lång, vilket borde bädda för en snabb viktnedgång i det inledande skedet vid start av LCHF. Denna effekt har uteblivit, alltså sen Februari förra året och jag börjar nu starkt fundera på om jag lider av hypotyreos. Problemet är att jag aldrig haft några "riktiga" symtom som kan kopplas till detta, men på de senaste tre veckorna verkar det ha tippat över.

Under förra året tränade jag ingenting och därför valde jag att testa styrketräning och konditionsträning omvartannat. Har sedan Januari i år tränat ca 5 dagar i veckan, två styrkepass, ett konditionspass och ett simpass vilket jag tyckt fungerat bra. Mätte mina fettprocent efter 2 månader och hade då tappat 2 % i fett och lagt på 1 % i muskler vilket får anses som relativt bra.

Ett av de tidiga tecknen på låg ämnesomsättning hittar jag i att jag aldrig får den här "å vilken energi jag har fått av träningen" som alla andra pratar om. Har ingen extra energi utöver den jag hade innan jag började träna. Trivs väldigt bra med min träningsform och har inga planer på att sluta, dock startade problemen ordentligt för cirka 3 veckor sedan.

För 5 veckor sedan åkte jag på influensan och blev liggande i 1 vecka, samtidigt som jag valde att ta 1 träningsfri vecka för återhämtning. Före insjuknande skapade min personliga tränare ett nytt hårt program, som i princip bara tränar de stora musklerna vilket jag satte igång med direkt efter den träningsfria veckan. Redan då kände jag att det var annorlunda.

• Efter passet kände jag mig helt slut och skakade ordentligt armar och ben. Detta tolkade jag bara som att passet verkligen gör någon nytta. Så kan det mycket väl vara, eller så orkar inte kroppen ge tillräckligt med energi till alla celler

Tänkte inte så mycket på detta utan fortsatte i min takt resten av veckan.

Vecka två, alltså förra veckan, började jag känna mig okoncentrerad och allmänt slut i kroppen. Valde att fortsätta träna som vanligt eftersom det fortfarande gick bra. Dessa symtom är kvar nu vecka 3, med skillnaden att jag var tvungen att avbryta styrketräningen i fredags eftersom det inte fanns någon energi kvar. Mina symtom är alltså

• Energin i musklerna tar slut snabbare, och detta fast min kropp är helt omställd till fettdrift.
  • Jag har en diffus känsla i huvudet och det lättaste sättet att förklara detta är: Tänk er att ni sovit alldeles för länge en dag och kliver upp, man känner sig ganska "groggy" och "grötig" i hjärnan. Samma symtom känner jag nu (återigen, min kropp är sedan länge inställd på fettdrift och diverse "omställningsbesvär" är borta). Väljer jag att fokusera på en punkt utan att tänka så faller jag in i den klassiska "stirrblick". Detta tänker jag inte på så länger jag tänker på andra saker, och då har jag börjat tänka i banor om att det är psykiskt. Har inga problem med trögtänkthet, eller minnesproblem.
  • Jag har mått rätt dåligt under förmiddagen fram till jag ätit något ordentligt, vilket aldrig hänt tidigare.

Dessa symtom leder mina tankebanor onekligen in på det här med hypotyreos och min teori är att jag alltid haft låg ämnesomsättning (eftersom jag alltid haft svårt att få ner vikten), men att det  tippade över när jag fick mitt nya träningsprogram. Jag tror att kroppen kunnat upprätthålla en ämnesomsättning som gjort att jag inte känt symtom, alltså hela tiden snuddat vid kanten om man säger så. Iochmed mitt nya program så tror jag inte att kroppen längre kunnat upprätthålla omsättning så att alla celler får energin och därför känner jag mig såhär just nu.

Jag har många gånger experimenterat med kosten för att hitta om det är något jag gör fel, men ännu inte hittat något. Dessutom testade jag öka kolhydrater före och under träningen men kände ingen extra energi.

Att få diagnosen hypotyreos skulle förklara väldigt mycket och jag hoppas (sjukt att längta efter en sjukdom men ändå) att jag har någon form av dessa.

Annat som kan tänkas orsaka problemen:

• Järnbrist: Tränar väldigt hårt, känt problem bland idrottare.
  • För höga kortisolhalter: Känner oro, inte för något specifikt dock, och kan ha svårt att varva ner när jag ska sova. Kan ibland känna att hjärtat går på högre varv vid sänggående ibland. Vilopuls ca 72.

Min fråga är då till er som har hypotyreos (1,2):

• Vilka symtom hade ni?
  • Känner ni igen något av det jag beskriver?

Kommer nog använda den här tråden som min personliga, varvid ni andra gärna får lägga in era synpunkter om ni känner för det. :)

Caywin
0

En liten uppdatering: Kan vara så att min proteindrink tillsammans med kaffe och kokosfett inte ger tillräckligt med energi. De dagar jag startat dagarna med att äta ordentligt har symtomen inte varit lika starka. Ska testa och se hur det blir tillsammans med träningen.

Långsamma resultat hoppas jag dock fortfarande tyder på för låg ämnesomsättning.

denkal
0

"Ett av de tidiga tecknen på låg ämnesomsättning hittar jag i att jag aldrig får den här "å vilken energi jag har fått av träningen" som alla andra pratar om. Har ingen extra energi utöver den jag hade innan jag började träna. Trivs väldigt bra med min träningsform och har inga planer på att sluta, dock startade problemen ordentligt för cirka 3 veckor sedan."

Kan direkt påpeka att jag inte känner till ämnet eller vad det innebär. Men efter läst den väldigt utförliga självanalysen (bra kroppkänndedom måste jag påpeka!) och kommer den till den frasen alla undra över "Åh vilken energi man fått" av träningen. Jag tro det är mer endorfiner/dopaminer man syftar på vid dessa lägen. Klart att träning över en tid ger bättre uthålliget och kroppen blir piggare osv. Men att påstå att man får mer energi rent fysisk efter en träning är lite att ta i. Då är vi en evighetmaskin där utgående energi är högre än inkommande energi dvs praktisk omöjligt. Men det är just dessa substanserna i hjärnan som har positiva effekter på hela kroppen och man får den dära "Åhh vilken energi jag fått" om du förstå vad jag menar?

Hur som helst hoppas jag ngn kan hjälpa dig med samma bakgrund/besvär som dig eller att läkarna ger ngn utförlig test på detta! Kan förstå att det är frusterande men som med all träning gäller det kontinuietet för bästa effekt. Din kropp kanske inte orka träna om du varit väldigt slapp väldigt länge innan. Men som sagt bäst att invänta testerna och sedan får man se vad det beror på. Det kan ju lika gärna vara mentalt fel av signalsubtanserna eller ngt sådant. Tänk dem som har fetma-besvär och gör gastrik bypass som går ständigt hungriga hela tiden trots dem äter hela tiden pga hjärnan är helt förstörd vad gällande mättnadskänsla osv… Lite tankar och funderingar kommer jag med… Hoppas det löser sig.

Fiana
0

Har haft smygande i många år innan det blev så pass att det diagnostiserades.

Bland de mer typiska problemen jag hade var saker som håravfall och riktigt skruttig kvalitet på hår, hud och naglar, problem med temperaturregleringen (fast den märkte jag inte att det kom successivt då jag bodde själv och inte märkte att jag som alltid varit varm av mig när jag växte upp frös ofta och trodde det var fel på innetermometern, för inte kunde det på riktigt vara 24 grader inne och jag frysa som en råtta? men inget fel på termometern nej). Samt riktigt dålig tolerans mot träning, ett träningspass ger influensaliknande symptom. Ja och tröttheten då, men det kan man ju ha av mycket.

Det som till slut gjorde att det upptäcktes dock var lite mer otypiska symptom, nämligen ganska extrem hjärtklappning och ännu mer förlamande trötthet. Jag gick ner i vikt och hade börjat med järntillskott i fall tröttheten vad det och borde alltså blivit piggare och i bättre kondition än tidigare av både viktnedgång och mer försök till att röra mer på mig, men istället kändes det som om den inte blev bättre utan istället sämre. Tillslut släpade även en läkarfobiker (pga tidigare mycket dåliga erfarenheter av läkare) som jag in för prover, kraftiga hjärtsymptom är ju inte så bra att ignorera, särskilt om de blir sämre när man minskar på övervikten och det borde bli lättare för det att jobba då.

Prover och ekg etc. togs, hypotyereos hittades, ingenting annat hittade de fel på förutom hjärtklappningen (100+ puls i vila), TSH och en lätt förhöjd sänka.

Normalt är hjärtklappningen snarare tecken på överfunktion istället för underfunktion - men tydligen kan "felfunktion" i allmänhet på sköldkörteln stressa hjärtat på det viset även om låg puls är vanligare för hypo.

hemul
0

Det finns en annan möjlighet också. Du kanske helt enkelt äter för mycket.

MimLan
0

Ett relativt enkelt sätt att kolla är att mäta temperaturen under dagen.

http://www.hypo2.info/diagnostisering/kroppstemperatur

Caywin
0

#4 Som jag nämnt har jag experimenterat med kosten, och då b.la. testat dra ner på maten. Något som endast resulterat i att jag blivit hungrigare tidigare än vanligt. Jag äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt, vilket brukar hamna runt en normalstor portion.

#2 Jo självklart handlar det om hormoner. Men det handlar även om i vilken utsträckning syret kan transporteras runt i kroppen, och då hjärtat blir starkare blir även syresättningen det.

Mycket möjligt att kroppen inte är van, men faktum kvarstår att jag ändå tränat 3 månader innan det nya hårda passet sattes in. Men du kan ha helt rätt också, eftersom kroppen är extremt komplex och svår att förstå. Jag får helt enkelt invänta provsvar, för de säger ju mycket. :)

#3 Tack för informationen. Du nämner likt #5 om kroppstemperaturen (Tack för länken MimLan, hade dock sett den tidigare. :)), så undrar jag:
- Kunde du fortfarande känna att du blev varm efter en måltid? (Vilket är det naturliga pga termogenes effekt, men frågan är om hypotyreos ändrar den sammansättningen också?)

Caywin
0

Uppdatering: Var och tog proverna idag. Tar väl ca en vecka innan jag får svar på sköldkörteln. 

Blodsockret låg på 5,0 1 timme efter frukosten, vilket får anses vara bra.

Caywin
0

Uppdatering: Sköldkörtelvärden var normala. Ska dock begära ut resultatet så jag kan studera den själv. Känner inte för att driva vidare om möjligt Hypo2, då jag anser att det behövs mer forskning för att säkerställa sjukdomen. Leker inte gärna med hormoner.

Gissar på att mina celler tappa sin insulinkänslighet och därför måste jag förmodligen försöka komma så lågt som möjligt när det gäller kolhydraterna. Uppdaterar fortlöpande.